کدخبر : 5945 تاریخ انتشار :
A

در تمجید از هزاره الگری؛ دیوانه دوست‌داشتنی

در تمجید از هزاره الگری؛ دیوانه دوست‌داشتنی

سرمربی یوونتوس چهارمین سرمربی با بیشترین امتیاز در تاریخ سری‌آ است.

به گزارش ورزش 360، اعداد دنیای عجیبی دارند؛ دنیایی ساخته شده از عناوین خاص و ایستگاه‌های تامل‌برانگیز! مرد اول نیمکت یووه با یکی از این ایستگاه‌های تامل‌برانگیز روبه‌رو شده. مکس الگری به جمع 4 سرمربی تاریخ ایتالیا پیوسته که مجموع امتیازهای تیم‌های تحت هدایتشان 4 رقم را در بر می‌گیرد. مرد ایتالیایی مرز هزار امتیاز را رد کرده و در حال نگارش قسمتی از تاریخ فوتبال باشگاهی ایتالیا بر پایه موفقیت‌هایش و حول محور نامش است. آلگری این افتخار را هم روی نیمکت یووه به دست آورده و او باید هم آنطور که خودش می‌گوید با این تیم گره عاطفی داشته باشد.

مسیر هزار امتیازی

نقطه شروع برای آلگری هرگز امیدوار کننده نبود و نتایج اولین روزهای کاری او به هیچ وجه تداعی مردی موفق در آینده را نمی‌کرد. سرمربی کنونی یوونتوس هر 5 بازی اول خود در سری‌آ را روی نیمکت کالیاری با شکست پشت سر گذاشت. او برای رسیدن به اولین امتیاز 6 هفته منتظر ماند و برای رقم زدن اولین پیروزی 7 هفته صبر کرد. با این وجود ادامه راه برای او به گونه دیگری رقم خورد. پس از اتمام دوره شکست‌های متوالی، آلگری برای اتفاق افتادن دوباره 2 شکست متوالی نزدیک به یک سال مقاومت کرد و در این برهه آوازه او در فوتبال سرزمین چکمه پیچید. این ریتم با کمی نوسان و البته برد مقابل تیم‌هایی مثل اینتر و یوونتوس روی نیمکت کالیاری، سران میلان را به فکر استخدامش انداخت.

روی نیمکت روسونری شروع الگری با شروع قبلی متفاوت بود و این بار بردهای متوالی برایش از راه رسیدند و رفته رفته تبدیل به یکی از مردان مورد توجه فوتبال ایتالیا شد. قهرمانی‌های اولین فصل کار در میلان، مکس الگری را صاحب آوازه و نام و نشان کرد و مسیر رسیدن به هزار امتیاز برای او هموار به نظر می‌رسید. قدرت گرفتن یووه راه موفقیت‌ها بعدی را برای الگری مسدود کرد و چاره‌ای نبود. او می‌بایست تیمش را عوض می‌کرد و در راس کادر فنی برنده آن روزهای سری‌آ یعنی یووه قرار می‌گرفت. امضای قرارداد با یووه باعث شتاب گرفتن روند کسب امتیاز از سوی مرد ایتالیایی شد و شروعی طوفانی با بیانکونری، مکس را به یکی از سرمربیان مطرح دنیا تبدیل کرد. او روی نیمکت بانوی پیر هر 6 بازی اولش را با برد پشت سر گذاشت؛ اتفاقی که برای این سرمربی معنی‌دار بود و گردش روزگار را نشان می‌داد چون همین چند فصل قبل با کالیاری و در نقطه شروعش در دنیای مربی‌گری، سری‌آ در ابتدای فصل با باخت‌های پی در پی به استقبالش آمده بود.

از اینجای داستان به بعد، الگری با شیب تندی به سمت رتبه‌های برتر تاریخ سری‌آ در حرکت بوده است. او با سرعت از کنار کلودیو رانیری، مارچلو لیپی، فابیو کاپلو، کارلو آنچلوتی و کارلو ماتزونه عبور کرد و در نهایت باز هم روی نیمکت یوونتوس با برد تیمش به امتیاز 1002 رسید و تبدیل به چهارمین سرمربی تاریخ سری‌آ با مجموع امتیازی 4 رقمی شد. در این مدت لاتسیو با 21 شکست محبوب‌ترین حریف آلگری بوده و اینتر با 12 پیروزی در مقابل تیم‌های او سرسخت‌ترین رقیبش نام می‌گیرد.

افتخارات

اوضاع همیشه به این صورت نبوده که الگری و تیمش پشت سر صدرنشین در انتظار روزهای خوب حرکت به سمت قهرمانی بمانند. مرد ایتالیایی 6 بار فاتح اسکودتو شده و آنقدر بر بام فوتبال کشورش تکیه زده که جزو پر افتخارترین سرمربیان سری‌آ به شمار می‌رود. 4 قهرمانی در جام حذفی ایتالیا و 3 قهرمانی در سوپرجام، مجموع عناوین فتح شده توسط الگری را هم 2 رقمی می‌کنند. با این همه هنوز هم جای یک قهرمانی اروپایی در کارنامه او خالی است. الگری در بهترین روزهای یوونتوس هم موفق نشد لیگ قهرمانان را بوفون هدیه دهد و این حسرت هنوز در سینه او باقی مانده و البته یک خلا بزرگ برای مردی با سابقه او به شمار می‌رود. الگری 56 ساله است و هنوز هم فرصت پر کردن این جای خالی را دارد و بعید نیست با تجربه سال‌های گذشته بالاخره موفق به بردن یک عنوان اروپایی شود و مرز افتخاراتش را از ایتالیا به اروپا گسترش دهد.

بهترین‌های سری‌آ

مکس آلگری اکنون با 1002 امتیاز چهارمین سرمربی تاریخ سری‌آ با بیشترین امتیاز کسب شده در این لیگ است. او با 36 امتیاز دیگر یعنی با 12 پیروزی به لیندهولم با 1038 امتیاز در رده سوم بهترین سرمربی‌های تاریخ لیگ خواهد رسید. با این حال برای رسیدن به رتبه دوم کار دشوارتری پیش روی دارد و باید دورانش در یوونتوس را طولانی‌تر کند. رده دوم این رده‌بندی در اختیار روکو با 1159 امتیاز است و صدرنشین، جووانی تراپاتونی با 1264 امتیاز نام دارد. نفرات اول و دوم لیست در دسترس آلگری نیستند اما اگر دوران حضور او روی نیمکت یوونتوس تداوم  داشته باشد، رسیدن به صدر این جدول امری طبیعی برایش به نظر می‌رسد.

فرگوسن یووه

او بارها در این سال‌ها به عنوان یکی از گزینه‌های منچستریونایتد برای نشستن روی نیمکت معرفی شده اما هرگز به نیمکت یونایتد و لیگ برتر انگلیس نرسیده است. الگری اما می‌تواند نسخه‌ای از ثبات و موفقیت طولانی در لیگ ایتالیا شبیه به کارنامه فرگی در انگلیس را ثبت کند. او در آخرین مصاحبه‌اش از گره عاطفی با یوونتوس حرف زده است و با برنامه‌ریزی جدید باشگاه برای موفقیت به نظر می‌رسد دوران الگری هم قرار است روی نیمکت بیانکونری طولانی‌تر شود. الگری برای تبدیل شدن به فرگوسن یووه 2 فاکتور کم دارد؛ یکی قدمت بیشتر و افتخارات افزون‌تر و دیگری قهرمانی در اروپاست؛ 2 فاکتوری که احتمالا قله‌های بعدی دوران حرفه‌ای مرد ایتالیایی هستند و او برای رسیدن به آنها تلاش خواهد کرد.

منبع فوتبال 360
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار