کدخبر : 15151 تاریخ انتشار :
A

ایده برگزاری لیگ برتر جدید در روزهای پایانی هفته چقدر اجرایی است؟

ایده برگزاری لیگ برتر جدید در روزهای پایانی هفته چقدر اجرایی است؟

​حمله گازانبری لیگ نخبگان و مقدماتی جام‌جهانی به لیگ باعث می شود به دستور تاج برای برگزاری مسابقات در آخر خفته خوشبین نباشیم.

به گزارش ورزش 360، هنوز زمان آغاز لیگ برتر به‌طور رسمی اعلام نشده اما طبق آخرین گفته‌های مسئولان سازمان لیگ اگر اتفاق خاصی نیفتد سوت آغاز لیگ بیست‌وچهارم اواخر مرداد یا اوایل شهریور به صدا در خواهد آمد. در چنین شرایطی چند روزی است که مهدی تاج به مسئولان سازمان لیگ دستور داده تا جایی که امکان دارد برای استقبال حداکثری هواداران از مسابقات لیگ برتر، بازی‌ها در روزهای تعطیل انجام شود. با توجه به حضور تیم‌های ایرانی در لیگ نخبگان آسیا و تیم ملی در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی، عملا فرصت برگزاری بسیاری از مسابقات در تعطیلات رسمی بین هفته از دست خواهد رفت. به هر حال 48 تا 72 ساعت قبل و بعد از بازی‌های نمایندگان ملی و باشگاهی ایران امکان برگزاری مسابقات لیگ برتر وجود ندارد. پس بررسی تعطیلات مندرج در تقویم و در نظر گرفتن مسابقات ملی و باشگاهی به ما کمک خواهد کرد که بفهمیم عملا امکان برگزاری مسابقات لیگ برتر در یکی از فشرده‌ترین فصول لیگ برتر، تا چه حد وجود دارد. 

هفته اول لیگ در مرداد؟

تاریخ دقیق شروع لیگ مشخص نیست اما در 11 روز پایانی مرداد فقط یک روز تعطیل وجود دارد که جمعه 26 مرداد است. بنابراین در صورت عملی شدن دستور مهدی تاج فقط همان هفته اول لیگ می‌تواند در این ماه برگزار شود. شهریور 1404 با پنج روز تعطیل جمعه در تاریخ 2، 9، 16، 23 و 30 روبه‌رو است. روزهای چهارم، دوازدهم و چهاردهم شهریور به ترتیب به خاطر اربعین حسینی، شهادت امام رضا(ع) و رحلت پیامبر(ص) تعطیل است. تیم ملی پنجشنبه 15 شهریور در تهران میزبان قرقیزستان است. سه‌شنبه بیستم این ماه هم به امارات می‌رود تا با تیم ملی این کشور دومین مسابقه خود را در مرحله انتخابی جام‌جهانی برگزار کند. هفته اول لیگ نخبگان آسیا هم در روزهای دوشنبه 26، سه‌شنبه 27 و چهارشنبه 28 شهریور برگزار خواهد شد. بر همین اساس اگر بنا باشد مسابقات لیگ برتر در روزهای تعطیل برگزار شود، فقط در تاریخ‌های 2 و 9 شهریور امکان برگزاری مسابقات در روزهای پایان هفته وجود دارد. فشرده برگزار کردن مسابقات عملا شرایطی را به وجود می‌آورد که نمایندگان ایران در لیگ نخبگان به جای جمعه 30 شهریور، در تاریخ شنبه 31 شهریور که به‌خاطر میلاد رسول اکرم تعطیل است بازی خود را برگزار کنند. 

۳ آخر هفته خالی در مهرماه

مهرماه امسال شامل چهار جمعه در روزهای 6، 11، 20 و 27 است که به‌خاطر بازی‌های تیم ملی و لیگ نخبگان به ملی‌پوشان فشار زیادی خواهد آمد. تیم ملی پنجشنبه 19 مهر در تاشکند باید به مصاف تیم ملی ازبکستان برود. بازی بعدی روز سه‌شنبه 24 مهر در تهران مقابل قطر خواهد بود. دوشنبه نهم، سه‌شنبه دهم و چهارشنبه یازدهم مهرماه تاریخ برگزاری هفته دوم لیگ نخبگان آسیاست. به این ترتیب جمعه‌های 6، 11 و در صورت فشردگی شاید 27 مهر در دسترس مسئولان برای برگزاری مسابقات خواهد بود که البته با توجه به اینکه 30 مهر رقابت‌های لیگ نخبگان برگزار می‌شود بعید به نظر می‌رسد. 

آبان فقط یک فرصت

جمعه‌های آبان اما در روزهای 4، 11، 18 و 25 این ماه قرار گرفته است. شاگردان قلعه‌نویی پنجشنبه 24 آبان در کشور ثالث باید با کره‌شمالی بازی کنند و روز سه‌شنبه 29 آبان باز هم خارج از خانه در قرقیزستان با این تیم بازی داریم. دوشنبه 30 مهر، سه‌شنبه و چهارشنبه  اول و دوم آبان هم زمان برگزاری هفته سوم لیگ نخبگان است. البته در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه 16-15-14 آبان هم تیم‌های ایرانی چهارمین بازی خود در لیگ نخبگان را برگزار می‌کنند. ملی‌پوشان نمایندگان ایران در این ماه شرایط سخت پروازی خواهند داشت و به همین خاطر فقط جمعه 11 آبان امکان برگزاری مسابقات لیگ برتر را دارند. جمعه چهارم آبان هم به‌خاطر فشردگی شدید بعد از بازی‌های لیگ نخبگان امکان بازی گذاشتن برای نمایندگان ایران ندارد. 

زمان مناسب در آذر

بررسی تقویم آذر 1403 نشان می‌دهد که پنج جمعه در روزهای 2، 9، 16، 23 و 30 در دسترس مسئولان برگزاری مسابقات سازمان لیگ است. تیم ملی در این ماه بازی ندارد. مسابقات لیگ نخبگان هم به ترتیب در روزهای دوشنبه-سه‌شنبه-چهارشنبه 7-6-5 و 14-13-12 آذر انجام می‌شود. پس آخر هفته‌های منتهی به جمعه‌های 2، 23 و 30 آذر امکان برگزاری مسابقات لیگ برتر را خواهد داشت. 

دی و بهمن و تعطیلات نیم‌فصل

تعطیلات آخر هفته جمعه 28-21-14-7دی احتمالا با تعطیلات نیم‌فصل همراه خواهد بود. مسابقات تیم ملی در این ماه هم برگزار نخواهد شد. لیگ نخبگان هم در این بازه زمانی تعطیل است. به همین ترتیب باید دید زمان تعیین‌شده برای تعطیلات نیم‌فصل از سوی سازمان لیگ چقدر خواهد بود؛ چراکه نمایندگان ایران در روزهای 15 و 16 بهمن مسابقات خود در لیگ نخبگان در هفته هفتم را از سرخواهند گرفت. همچنین آخرین بازی نمایندگان ایران در مرحله گروهی روزهای 29 و 30 بهمن و اول اسفند انجام می‌شود. تعطیلات آخر هفته بهمن هم در جمعه‌های 26-19-12-5 خواهد بود. به همین ترتیب با توجه به مدت زمان تعطیلات نیم‌فصل و تعطیلی مسابقات باید دید برنامه شروع مسابقات لیگ از چه روزی خواهد بود. 

اسفند با فشردگی نسبتا کم

اسفند هم ماه برگزاری لیگ برتر خواهد بود. تیم ملی فقط در آخرین روز سال در تاریخ 30 اسفند باید با امارات و سپس پنجم فروردین با ازبکستان در ورزشگاه آزادی بازی کند. پس پایان هفته‌های منتهی به 243-17-10-3 عملا روزهای برگزاری منظم لیگ برتر خواهد بود. البته زمان‌بندی مرحله حذفی لیگ نخبگان در اسفند هم قرار داده شده و هر کدام از نمایندگان ایران که موفق به صعود شوند در یکی از روزهای 13، 14 و 15 اسفند بازی رفت و در یکی از روزهای 20، 21 و 22 اسفند بازی برگشت مرحله حذفی خود را انجام بدهند. 

انتظار برای لیگ برتر از نیمه دوم عید نوروز

چهار روز اول سال 1404 تعطیل است اما تیم ملی در روز 5 فروردین بازی دارد و به همین دلیل مسابقات لیگ در سال نو از نیمه دوم عید نوروز آغاز خواهد شد. 11 روز فروردین تعطیل است اما چهار روز آن برای تیم ملی است، سه روز تعطیلات پایان نوروز است که متوالی است و امکان برگزاری فقط یک هفته از بازی‌ها را می‌دهد ولی در مجموع شرایط انجام دیدارهای چهار هفته از لیگ برتر در تعطیلات منتهی به جمعه 29-22-15-8 فروردین وجود دارد که البته برگزار در سه تاریخ آخر محتمل‌تر است.  در ماه اردیبهشت تیم ملی بازی ندارد. مرحله یک‌هشتم تا فینال لیگ نخبگان آسیا اما در بازه زمانی پنجشنبه چهارم تا یکشنبه چهاردهم اردیبهشت برگزار خواهد شد و طبیعتا هر کدام از تیم‌های ایرانی که تا این مرحله صعود کنند نمی‌توانند در لیگ برتر به میدان بروند اما امکان برگزاری سایر مسابقات در تعطیلات پایان هفته منتهی به جمعه 26-19-12-5اردیبهشت در دسترس مسئولان برگزار‌کننده سازمان لیگ است.

پایان لیگ فرسایشی در تیرماه؟

اردیبهشت تیم ملی هیچ اردویی ندارد و چنانچه در این ماه به‌درستی برای برگزاری رقابت‌های لیگ برنامه‌ریزی شود آن وقت هفته‌های پایانی به خرداد موکول خواهد شد اما نکته اینجاست که تیم ملی روز پنجشنبه 15 خرداد در دوحه باید با قطر بازی کند و سه‌شنبه 20 خرداد هم در تهران میزبان کره‌شمالی است.تعطیلات آخر هفته این ماه اما در روزهای 30-23-16-9-2 قرار گرفته و احتمالا سه هفته لیگ از این ماه برگزار می‌شود.  اگر قرار باشد تمامی دیدارهای لیگ در تعطیلات آخر هفته برگزار شود باید لیگ در تیرماه به پایان برسد که بسیار بعید است این تصمیم گرفته شود. در چنین شرایطی تنها 28 هفته لیگ آن هم تا پایان خردادماه برگزار می‌شود و این در شرایطی است که لیگ جدید در هفته پایانی مرداد امسال آغاز شود. البته معمولا در لیگ‌های معتبر نیز با توجه به فشردگی مسابقات در برخی هفته‌ها دیدارها در روزهای میانی هفته برگزار می‌شود تا لیگ در موعد مقرر به پایان برسد و باید دید این اتفاق در لیگ ما طی سال آینده رخ خواهد داد یا نه. با این حساب مشخص نیست پیشنهاد مهدی تاج قبل از مطرح شدن در رسانه‌ها حداقل یک‌بار توسط او یا نزدیکانش بررسی شده یا خیر.

منبع فرهیختگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار