کدخبر : 13102 تاریخ انتشار :
A

هر آنچه در مورد یورو2024 باید بدانید

هر آنچه در مورد یورو2024 باید بدانید

هفدهمین دوره جام ملت‌ها به اصطلاح یورو2024 در آلمان پرافتخارترین و باسابقه‌ترین تیم تاریخ اروپا از چند روز دیگر برگزار خواهد شد.

به گزارش ورزش 360، هفدهمین دوره جام ملت‌های اروپا یعنی یورو2024 تنها 3 سال بعد از قهرمانی تاریخی تیم ملی ایتالیا در ومبلی از راه رسیده است. اتحادیه فوتبال اروپا برای مهم‌ترین تورنمنت ملی خود آماده می‌شود و این رقابت‌ها جمعه هفته آینده با برگزاری دیدار افتتاحیه بین آلمان و اسکاتلند در ورزشگاه آلیانتس آرنا آغاز می‌شود.

ایتالیا مدافع عنوان قهرمانی است، فرانسه به عنوان نایب‌قهرمان جهان شاید قدرتمندترین تیم حال حاضر اروپا باشد، انگلیس مثل همیشه مدعی نام دارد و برای بیست‌وهفتمین تورنمنت متوالی امیدوار است فوتبال را به خانه برگرداند، آلمان به عنوان میزبان با نهایت انگیزه جام را آغاز می‌کند و اسپانیا و پرتغال به بازیابی تاج و تخت از دست رفته می‌اندیشند. تابستان دوباره داغ می‌شود. همه حاضرند و می‌جنگند.

جام ملت‌های اروپا به هفدهمین فصل و شصت‌وششمین سال تأسیس خود رسیده؛ رقابت‌های جذابی که هر مسابقه‌اش برگی از خاطرات تاریخ است و آتش‌بازی یک‌ماهه پیش رو، فرصتی ناب برای ورق زدن این صفحه‌ها. از قهرمانی دانمارک در یورو ۹۲، وقتی حتی قادر به صعود از دور مقدماتی هم نشده بود، ۳۲ سال می‌گذرد و از شگفتی‌آفرینی شوکه‌کننده یونان در ورزشگاه دالوژ لیسبون، ۲۰ سال. والی فن‌باستن در مقابل شوروی ۳۶ ساله شده و از شلیک سرضرب زلاتان ابراهیموویچ که دروازه فرانسه را به آتش کشید  ۱۲ سال گذشته.

از روزی که ایتالیا با پرتاب سکه به فینال رسید تا قهرمان اروپا شود ۵۳ سال و از پنالتی چیپ پاننکا که چکسلواکی را قهرمان اروپا کرد، ۴۵ سال می‌گذرد. سال‌ها و دهه‌ها می‌روند و چیزی جز تصاویر لذت‌بخش به جا نمی‌ماند. لذت، این بار در قالب یک رقابت ۲۴ طرفه متجلی خواهد شد؛ از ۵۵ فدراسیون عضو یوفا، ۲۴ تیم معادل ۴۳.۶ درصد تیم‌ها در یورو حضور دارند. یورو ۲۰۲۴ طبق معمول یک گروه با حضور ۳ تیم سرسخت دارد  این بار ایتالیای قهرمان به همراه اسپانیا و کرواسی در یک گروه جا گرفته‌اند؛ هرچند با صعود احتمالی ۳ تیم از گروه، رقابتشان کُشنده نخواهد بود. در دورۀ پیش کسب ۳ امتیاز و تفاضل‌گل منفی یک برای صعود تیم‌های سوم کافی بود. 

77b93883-48a4-4152-a754-ca4d11f3597b

آلمان برای کسب میزبانی یورو ۲۰۲۴ هیچ رقیبی به جز ترکیه نداشت و با برتری ۱۲ بر ۴ در رأی‌گیری نهایی به پیروزی رسید. آلمان غربی پیش از این جام ملت‌های اروپا در سال ۱۹۸۸ میزبانی کرده اما این نخستین میزبانی آلمانِ متحد از مسابقات قهرمانی قاره‌ای است؛ کشوری که ۱۸ سال پیش میزبانی موفق از جام جهانی فوتبال را تجربه کرد و ۳ سال پیش هم ۴ مسابقه یورو ۲۰۲۰ در آن برگزار شد. آلمان با ۳ قهرمانی (در سال‌های ۱۹۷۲ و ۱۹۸۰ به عنوان آلمان غربی و در یورو ۹۶ به شکل متحد) پرافتخارترین تیم اروپا به شمار می‌رود. 

جام ملت‌های اروپا با حضور ۲۴ تیم در ۶ گروه آغاز می‌شود و با پایان دور گروهی به جز تیم‌های اول و دوم هر گروه، ۴ تیم برتر سوم  راهی مرحله حذفی می‌شوند. قرعه‌کشی مرحله گروهی ۱۱ آذر سال گذشته در فرهنگ‌سرای الب‌فیل‌هارمونی، واقع در شهر هامبورگ آلمان به انجام رسید.

گروه اول: آلمان - اسکاتلند - مجارستان - سوئیس

گروه دوم: اسپانیا - کرواسی - آلبانی - ایتالیا

گروه سوم: انگلیس - دانمارک - اسلوونی - صربستان

گروه چهارم: فرانسه - اتریش - هلند - لهستان

گروه پنجم: بلژیک - رومانی - اسلواکی - اوکراین

گروه ششم: پرتغال - ترکیه - چک - گرجستان

از ۲۴ تیم حاضر در یورو ۲۰۲۴، ۱۹ تیم در دوره قبلی جام ملت‌ها حضور داشتند. آلبانی و اسلوونی برای دومین بار در این رقابت‌ها حاضر می‌شوند و گرجستان با غلبه بر یونان در فینال پلی‌آف لیگ ملت‌های اروپا برای نخستین بار به یورو صعود کرد. صربستان برای اولین بار بعد از یورو ۲۰۰۰ به این رقابت‌ها راه یافته‌ است و این نخستین حضور صرب‌ها به عنوان یک کشور متحد در جام ملت‌های اروپاست. سوئد، روسیه و ولز سرشناس‌ترین غایبان جام شمرده می‌شوند. تیم‌ها با فهرست ۲۶ نفره در یورو ۲۰۲۴ حاضر می‌شوند. 

جام ملت‌های اروپا از ساعت ۲۲:۳۰ جمعه هفته آینده با جدال آلمان و اسکاتلند در شهر مونیخ آغاز می‌شود.

جمعه ۲۵ خرداد: مسابقه افتتاحیه در مونیخ

چهارشنبه ۶ تیر: پایان مرحله گروهی

شنبه ۹ تیر: آغاز مرحله حذفی

یکشنبه ۲۴ تیر: مسابقه فینال در برلین

photo_2024-05-14_21-18-11

جام ملت‌های اروپا مسابقه رده‌بندی ندارد و یوفا ۴۰ مدال طلا و ۴۰ مدال نقره به فینالیست‌ها اهدا خواهد کرد. اتحادیه فوتبال اروپا همچنین جایزه ۳۳۱ میلیون یورویی دوره گذشته (برای تمام تیم‌ها) را تغییر نداده و همین مقدار پاداش به تیم‌های شرکت‌کننده داده می‌شود. 

مسابقات یورو ۲۰۲۴ در ۱۰ شهر مختلف آلمان برگزار می‌شود که شامل هر ۹ ورزشگاه میزبان جام جهانی ۲۰۰۶ هم هست. ورزشگاه دوسلدورف البته امسال به میزبان‌های یورو اضافه شده. برلین، مونیخ، دورتموند، کلن، دوسلدورف، فرانکفورت، گلزن‌کرشن، هامبورگ، لایپزیش و اشتوتگارت شهرهای میزبان جام ملت‌های اروپا هستند. ورزشگاه المپیک برلین محل برگزاری مسابقه نهایی است و استادیوم آلیانتس آرنا که در دوره قبلی جام ملت‌های اروپا هم از ۴ مسابقه میزبانی کرد، این بار شاهد دیدار افتتاحیه و یکی از مسابقات مرحله نیمه‌نهایی می‌شود. دیگر دیدار این مرحله در ورزشگاه وست‌فالن دورتموند شکل می‌گیرد. 

این چهاردهمین حضور آلمان میزبان در جام ملت‌های اروپاست؛ بیشتر از هر کشور اروپایی دیگر. ژرمن‌ها همچنین ۳ بار عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را از آن خود کرده‌اند و  در کنار اسپانیا، رکورددار تاریخ قاره سبز به شمار می‌رود. 

توپ رسمی یورو ۲۰۲۴ موسوم به «فوسبال‌لیبه» یا «عشق به فوتبال» نخستین بار در پائیز ۲۰۲۳ رونمایی شد؛ این توپ با فناوری توپ متصل و توسط شرکت آدیداس شکل گرفت.

نماد رسمی مسابقات یک عروسک مینیاتوری خرس موسوم به «آلبرت» است. این نماد با رأی ۳۲ درصدی هواداران انتخاب شد و نخستین بار سال گذشته پیش از بازی دوستانه آلمان و کلمبیا در گلزن‌کرشن به نمایش درآمد. آلبرت نهمین نماد یورو است و این سنت از انتخاب پینوکیو در یورو ۸۰  به نقطه آغاز رسید.

این ششمین حضور کریستیانو رونالدو در جام ملت‌های اروپاست که یک رکورد بزرگ به شمار می‌رود. هم‌تیمی او، پپه و هم‌تیمی سابقش در رئال مادرید یعنی لوکا مودریچ پنجمین جام خود را تجربه می‌کنند.

هم به شیوۀ برگزاری مسابقات مقدماتی، هم به ساختار مسابقات و هم به فشردگی بیش از حد تقویم سالانه فوتبال با همدستی یوفا و فیفا، انتقاداتی وارد است. عدم شفافیت و نفوذ فساد در ساختار اداری یوفا سروصدای فوتبالدوستان را بلند کرد و بهانه‌ای برای کودتای نافرجام باشگاه‌های ثروتمند شد اما همۀ این حواشی رفتنی‌اند. غبارها را از سر و ‌روی فوتبال پاک می‌کنیم و مهمان یورو ۲۰۲۴ می‌شویم. تابستان گرمی پیش روی ماست. یورو، کوپا آمریکا و المپیک فصل قبل فوتبال را به فصل بعد پیوند خواهند زد. فوتبال ادامه دارد!

منبع فوتبال ۳۶۰
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار