کدخبر : 3242 تاریخ انتشار :
A

خاطره خوش همیشگی ایران از اولین مسابقه جام ملتها

خاطره خوش همیشگی ایران از اولین مسابقه جام ملتها

تیم ملی فوتبال ایران در 14 حضور قبلی خود در جام ملت‌های آسیا، 12 پیروزی در گام نخست داشته و فقط یک‌بار شکست خورده است.

به گزارش ورزش 360، تیم ملی فوتبال ایران، اولین بازی خود در هجدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا را امشب (یکشنبه) برابر فلسطین به انجام می‌رساند. ایران در 14 حضور قبلی‌اش در این تورنمنت، معمولا شروع بسیار خوبی داشته و 12 برد، یک مساوی و یک باخت نصیبش شده است. بعید به نظر می‌رسد دیدار با فلسطین، برای تیم تحت هدایت امیر قلعه‌نویی چالش خاصی را به وجود بیاورد و ملی‌پوشان کار سختی برای پیروزی داشته باشند. 

جام ملت‌های 1968: ایران 2-0 هنگ‌کنگ

اولین بازی تیم ملی فوتبال ایران در تاریخ جام ملت‌های آسیا در ورزشگاه امجدیه برابر هنگ‌کنگ به ثبت رسید. شاگردان محمود بیاتی برای رسیدن به گل نخست با مشکل مواجه شده بودند و اصغر شرفی هم یک پنالتی از دست داد. با این وجود همایون بهزادی و علی جباری در دقایق 70 و 89 موفق به باز کردن دروازه سنگربان سرسخت هنگ‌کنگ شدند و ایران را در اولین بازی، به اولین پیروزی در جام ملت‌های آسیا رساندند.

جام ملت‌های 1980: سوریه 0-0 ایران

سه دوره درخشان و کسب 13 پیروزی متوالی، ایران را به سه قهرمانی متوالی در بزرگ‌ترین رویداد ملی قاره کهن رساند. جدال با سوریه در جام ملت‌های 1980 کویت اما ترمز ایران را کشید. تیم تحت هدایت حسن حبیبی با آماده‌سازی نه‌چندان خوب راهی کویت شد و در گام نخست مقابل سوریه تن به تساوی بدون گل داد. این نخستین بازی ایران در جام ملت‌ها بود که منجر به پیروزی نشد و ایران گلی به ثمر نرساند. بعد از آن ایران و سوریه هیچ‌گاه در جام ملت‌ها به مصاف یکدیگر نرفتند.

جام ملت‌ها 1996: عراق 2-1 ایران

حسام فوزی و خالد محمد ناصر در دقایق 37 و 69 دروازه نیما نکیسا را گشودند و گل علی دایی در دقیقه 91 تنها فاصله را کم کرد و نتوانست مانع از ثبت اولین و تنها شکست ایران در نخستین دیدار خود در جام ملت‌های آسیا شود. باختی که باعث شد شاگردان محمد مایلی‌کهن در ادامه جام روی دیگری از خود را به منصه ظهور بگذارند و دیگر در جریان بازی شکست نخورند و به مقام سوم دست پیدا کنند. تیمی که تبدیل به یکی از بهترین نسل‌های تاریخ فوتبال ایران شد ولی کارش را با یک شکست در خاک امارات و برابر عراق استارت زد. باختی که شاید اگر رقم نمی‌خورد، آن تیم به خودش نمی‌آمد و بزرگان آسیا را به ستوه نمی‌آورد.

جام ملت‌ها 2007: ازبکستان 1-2 ایران

اولین آزمون امیر قلعه‌نویی در جام ملت‌های آسیا برابر ازبکستان بود. دیداری که تبدیل به دردسری نسبتا بزرگ شد. ناهماهنگی بین رحمان رضایی و حسن رودباریان منجر به یک گل‌به‌خودی شد و ازبک‌ها در پایان نیمه نخست به برتری دست پیدا کردند. در 45 دقیقه دوم اما شاهد برگشتن ورق بازی بودیم. ابتدا سیدجلال حسینی در دقیقه 55 با ضربه سری دقیق، نتیجه را به تساوی کشاند و سپس نوبت به جواد کاظمیان رسید تا پاس در عمق آندرانیک تیموریان را با ضربه‌ای دقیق به گل دوم تبدیل کند بردی شیرین را به ارمغان بیاورد.  

جام ملت‌های 2011: عراق 1-2 ایران

جدال با عراق همواره برای ایران آبستن حوادث بسیار زیادی بوده است. حال تصور کنید حریف، در قامت مدافع عنوان قهرمانی پا به میدان بگذارد. یونس محمود و دوستانش فاتح جام 2007 بودند و با غروری خاص روانه دیدار با تیم افشین قطبی شدند. دست بر قضا ستاره عراق در دقیقه 13 گل اول را به تور دروازه سیدمهدی رحمتی چسباند اما این پایان کار نبود. غلامرضا رضایی در دقیقه 42 با شوت پای راست، گل تساوی‌بخش را به ثمر رساند تا ایران، بازنده به رختکن نرود. بازی با همان نتیجه در جریان بود و کم‌کم می‌شد استنباط کرد که قرار نیست گل دیگری ردوبدل شود اما ناگهان ایمان مبعلی وارد عمل شد. هافبک خوش‌استایل تیم ملی، از سمت چپ صاحب یک ضربه ایستگاهی شد و توپ را به شکل مواج به داخل محوطه جریمه ارسال کرد. توپ بدون برخورد با بازیکن دیگری وارد دروازه عراق شد تا قرمزپوشان فاتح این دوئل بزرگ شوند و انتقام باخت 1996 را از حریف بگیرند.

آمار درخشان ایران برابر میزبان‌ها

به جز این دیدارها باید به 2 پیروزی برابر میزبان‌ها هم اشاره داشته باشیم. ایران در مسابقه افتتاحیه سال‌های 1988 و 2000 با 2 و چهار گل از سد قطر و لبنان گذشت تا شروعی مقتدرانه را تجربه کند. البته بهترین پیروزی ملی‌پوشان در بازی اول، سال 2019 به وقوع پیوست و تیم تحت هدایت کارلوس کی‌روش با پنج گل، یمن را درهم کوبید.

32 گل زده، چهار گل خورده، ثبت 9 کلین‌شیت و عدم گلزنی تنها در یک مسابقه، ماحصل عملکرد ایران در 14 بازی پیشین خود در جام ملت‌های آسیا به عنوان دیدار اول بوده است.

منبع فوتبال 360
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار