کدخبر : 23324 تاریخ انتشار :
A

پس از بعد فنی، کاراته در بحث اخلاقی نیز بازنده شد

پس از بعد فنی، کاراته در بحث اخلاقی نیز بازنده شد

حاشیه و کاراته دو واژه‌ای‌اند که به‌نظر می‌رسد پیوند تنگاتنگی با یکدیگر در سالیان اخیر داشته‌اند.

به گزارش ورزش 360 کاراته‌ای که به‌واسطه حضور در المپیک 2020 توکیو در چندسال منتهی به این رویداد بهترین سال‌های تاریخ خود را به‌لحاظ نتیجه‌گیری پشت‌سر گذاشت و سرانجام در توکیو با کسب مدال طلای سجاد گنج‌زاده به جمع پنج رشته مدال‌آور ورزش کشورمان در این رویداد اضافه شد. با پایان المپیک توکیو فصل جدید کاراته در دوران مدیریت سیدحسن طباطبایی شروع شد و برخلاف سالیان ابتدایی حضور او در فدراسیون دیگر خبری از توجه به تیم‌های ملی و اعزام به رویدادهای مختلف نبود که نتیجه آن نیز ناکامی پشت ناکامی در رقابت‌های مختلف و حاشیه پشت حاشیه بود. آخرین حاشیه برای کاراته ایران در اواخر هفته گذشته ایجاد شد. جایی که ستاره موسوی، سرمربی تیم امید دختران و ریحانه نصیری، کمک‌مربی تیم‌های نوجوانان و جوانان در حضور ملی‌پوشان و کادرفنی تیم‌های مختلف ملی در رده‌های پایه با یکدیگر درگیر شدند و کار حتی به کتک‌کاری فیزیکی کشیده شد. اینکه چه موضوعی آنچنان برای این دو مربی ایجاد حساسیت کرده بود که برخلاف عرف رایج به درگیری فیزیکی پرداختند، موضوع این گزارش نیست و بهتر است نهادهای تصمیم‌گیرنده در این خصوص ورود کنند، اما فعل درگیری به‌خودی‌خود از سوی مربیان تیم ملی یک‌رشته حداقل نیازمند برخورد است. 

بااین‌حال این اتفاقی عجیب و به‌شدت ناراحت‌کننده تیم‌های ملی را در آستانه حضور در مسابقات قهرمانی نوجوانان، جوانان و امیدهای جهان در ایتالیا با چالشی بسیار اساسی مواجه کرده است. در ابتدای این اتفاق این دو مربی با درخواست دبیر و نایب‌رئیس فدراسیون کاراته اردوی تیم‌های ملی را ترک کردند و این تصور ایجاد شد که با توجه به ابعاد اخلاقی این اتفاق این مربیان از تیم‌های ملی اخراج و با محرومیت مواجه خواهند شد. موضوعی که روز شنبه و با مصاحبه‌های عجیب‌وغریب حسن طباطبایی، رئیس فدراسیون کاراته رنگ باخت و بار دیگر در مدیریت فدراسیون این رشته شاهد مماشات و نادیده گرفتن برخورد با مسائل اخلاقی بودیم. رئیس فدراسیون کاراته در توجیه این اتفاق مدعی شد درگیری این دو مربی خارج از اردو بوده است و دلیلی برای اخراج آنها وجود ندارد. صحبت‌های بسیار عجیبی که سوالات بسیاری را برای جامعه کاراته و ورزش کشور ایجاد کرد که فدراسیون تنها درصورتی‌که درگیری در داخل محیط تاتامی باشد با متخلفان برخورد خواهد کرد؟ صحبت‌هایی که حتی کار را به ساختن جوک‌هایی برای علاقه‌مندان کاراته در فضای مجازی فراهم ساخت تا با زبان طنز از رئیس فدراسیون درخواست کرده مقرراتی تدوین کند که آنها بدانند در چه صورتی پس از برخورد فیزیکی دچار محرومیت خواهند شد!  از طرفی پس از این واکنش‌ها بسیاری از مسئولان این فدراسیون در فضای غیررسمی مدعی شدند رئیس فدراسیون کاراته با این صحبت‌ها قصد تلطیف و آرام کردن فضا را داشته است، اما به‌هیچ‌عنوان قصد اعزام آنها را ندارد. اتفاقی که امروز با اعزام گروه به گروه تیم‌های پایه به‌طورکلی رنگ باخت و ستاره موسوی به ایتالیا اعزام شد و این احتمال وجود دارد که نصیری نیز همراه با گروه‌های بعدی اعزام شود. 

اتفاقات مسبوق‌به‌سابقه

اتفاق بسیار عجیبی که بار دیگر نشان داد که فدراسیون کاراته به‌هیچ‌عنوان توانایی برخورد با مشکلات و مسائل فرهنگی و اخلاقی را ندارد و هربار به نحوی با تصمیمات خود روی این موضوع مهر تأیید می‌زند. فدراسیونی که در گذشته بارها در مسابقات انتخابی خود شاهد درگیری و بی‌احترامی بازیکنان به فدراسیون و کادرفنی بود، اما هیچ‌وقت جسارت برخورد با این موضوع را نداشت. از طرفی یکی از مربیان دخیل در درگیری اخیر نیز پیش از این نشان داده بود که هنگام عصبانیت کنترلی بر رفتار خود ندارد و سال گذشته نیز کفش خود را به سمت یکی دیگر از مربیان کشورمان در مسابقات آزاد کاراته فرانسه در شهر مارسی پرتاب کرده است و ازقضا فدراسیون در آن مقطع نیز هیچ واکنشی به این موضوع نداشت. 

از همه این اتفاقات مهم‌تر انتخاب سرمربی یکی از تیم‌های اعزامی در بخش مردان به مسابقات رده‌های پایه است. مربی‌ای که سال‌ها در فضای مجازی به شخص رئیس فدراسیون، سرمربیان تیم‌های ملی و فدراسیون کاراته با ادبیات سخیف و همراه با توهین بی‌احترامی کرد و نه‌تنها با محرومیتی از فعالیت در کاراته مواجه نشد، بلکه از سوی رئیس فدراسیون نیز به‌عنوان سرمربی انتخاب شد. همه این اتفاقات به‌خوبی نشان می‌دهد در کاراته کمترین موضوع مورد اهمیت اخلاق و مسائل اخلاقی است و هیچ‌ توجهی به این موضوع نخواهد شد. داستان از جایی دردناک‌تر می‌شود که این مربیان در رده‌های پایه سرمربی و مربی تیم ملی‌اند و بسیاری از خانواده‌ها، فرزندان و آینده‌سازان ورزش کشور را به امید آینده درخشان زیرنظر این مربیان قرار داده‌اند. طبیعتا با این اتفاقات نمی‌توان در آینده توقعی از این نوجوانان و جوانان داشت که علاوه‌بر توانایی فنی از لحاظ اخلاقی نیز در سطح بالایی قرار داشته باشند؛ چراکه الگوهای آنها به‌عنوان مربی بارها مرتکب بدترین رفتارها شدند. 

همه این موضوعات درحالی است که در هفته‌های اخیر بحث ابطال انتخابات فدراسیون کاراته از سوی مراجع قانونی مطرح شود، اما پس‌ از آن هیچ واکنشی را از سوی وزارت ورزش و جوانان در این خصوص شاهد نبودیم. موضوعی که مشخص نیست آیا در حال حاضر رئیس فدراسیون به‌صورت قانونی درحال اداره این رشته است یا باید مجددا به‌دلیل شکایت یکی از کاندیداها فرآیند ثبت‌نام و انتخابات مجدد این رشته ورزشی مهیا شود. 

با همه این تفاصیل و حالا که به‌نظر عزم جدی از سوی مسئولان فدراسیون کاراته برای برخورد با موضوعات اخلاقی در این فدراسیون دیده نمی‌شود، باید دید چه واکنشی از سوی وزیر ورزش به‌عنوان مسئول اول ورزش کشور شاهد خواهیم بود. طبیعتا با توجه به تکرار شدن این موضوعات در فدراسیون باید زنگ خطر از سوی کاراته برای وزارت ورزش و جوانان نیز به صدا درآمده باشد. کاراته‌ای که در سالیان اخیر به‌خاطر مدیریت منفعلانه و عدم توجه به تیم‌های ملی درحال تجربه نتایج ضعیف و دور از انتظار است و حالا علاوه‌بر نتیجه‌گیری به‌نظر می‌رسد میدان توجه به مسائل اخلاقی را نیز با شکست ترک کرده است.

منبع فرهیختگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار