کدخبر : 3753 تاریخ انتشار :
A

درمان افسردگی و اضطراب با چند ورزش ساده

درمان افسردگی و اضطراب با چند ورزش ساده

راه درمان افسردگی چیست؟ آیا احساس می‌کنید که افسردگی سراغ شما هم آمده است و به دنبال راه حلی برای شکست آن هستید؟

 

به گزارش ورزش 360، البته هر احساس غم و اندوهی به معنای افسردگی نیست. پیشنهاد می‌کنم این مطلب را با دقت بخوانید و افسردگی و علایمش را به خوبی بشناسید. همچنین در این مطلب راهکارهای مختلف درمان افسردگی را هم معرفی کردیم.

شروع ورزش جهت رفع افسردگی

ابتدا ورزش مورد علاقه‌‌تان را پیدا کنید. سپس هدف‌ معقولی برای خودتان مشخص کنید و به آن پایبند باشید و بعد ورزش خود را شروع کنید. برنامه شما باید متناسب با نیازها و توانایی‌های‌تان تنظیم شود. اگر شرایط خاصی دارید، مثل محدودیت‌های حرکتی، حتما پیش از شروع ورزش با کارشناسان ورزشی فیتامین مشورت کنید.

نکته: ضمنا یادتان باشد که با هرموفقیتی که در انجام برنامه‌تان به‌دست آوردید، به خودتان جایزه بدهید.

بهترین ورزش برای درمان افسردگی

در این بخش قصد داریم که ورزش‌هایی که به درمان افسردگی کمک می‌کند را معرفی کنیم. پس هر کدام از ورزش‌های زیر را که برای‌تان جذاب‌تر و مناسب‌تر است را زودتر شروع کنید.

یوگا

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که یوگا به سلامت روان کمک می‌کند، این است که با تمرینات مراقبه بدن و ذهن ما را ادغام می‌کند، چراکه یوگا ورزشی شامل تمرینات مختلف جسمی، تکنیک‌های تنفس هوشیار و تمدد اعصاب است.

بسیاری از درمانگران، یوگا را برای مدیریت احساس غم، خشم و اضطراب و همین‌طور کاهش دردهای جسمی مزمن مثل کمردرد یا گردن‌درد پیشنهاد می‌دهند.

این‌‌که یوگا باعث آرامش می‌شود را نمی‌توان دستِ‌کم گرفت. دکتر میسون ترنر از گروه پزشکی (Kaiser Permanente) درباره تأثیر یوگا بر درمان افسردگی این‌طور توضیح می‌دهد:

«ترکیب مراقبه و فعالیت‌ بدنی از عناصر مهم تسکین دردهای روح است. تنفس صحیح و مراقبه به ما کمک می‌کند تا در لحظه حال حضور داشته باشیم و فرصتی برای پاک‌کردن ذهن از انرژی‌های منفی پیدا کنیم».

زومبا و ایروبیک در خانه

ماهیت ساختاری ورزش‌های هوازی مثل رقص یا ایروبیک، جنبشی، مفرح و هیجان‌انگیز است.

پیچ‌وتاب‌خوردن ریتمیک با یک موسیقی شاد و همراهی با دوستان پر انرژی حاضر در باشگاه باعث می‌شود آن‌قدر جذب تمرینات‌‌مان شویم که مشکلات خارج از کلاس را برای ساعتی کلا فراموش کنیم.

علاوه‌بر این رقصیدن هم تعاملات اجتماعی ما را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود از چاه انزوا و غم خارج شویم. فقط یک جلسه یک ساعته شرکت در جلسه زومبا یا هر ورزش مهیج دیگری کافی است تا متوجه چالاکی و چابکی جسم خود و تحرک و کاهش استرس و تنش روزمره شویم و درمان افسردگی را با موفقیت بیشتری پشت بگذاریم.

شنا

شناکردن می‌تواند برای خلق افسرده تأثیرات شگفت‌انگیزی داشته باشد.تقویت و رشد سلول‌های مغزی، ترشح اندروفین و هورمون‌های شادی‌آور، کمک به حفظ سلامت بدن و تناسب اندام و بهانه‌ای برای بودن در جمع فقط چندتا از فواید ورزش شنا است.

شناکردن و رفتن زیر آب مثل یک آرام‌بخش و کاهنده فشارهای عصبی زندگی عمل می‌کند، چراکه آب‌درمانی به‌عنوان یکی از روش‌های مؤثر در درمان افسردگی اثبات شده است. حتی اگر شنا بلد نیستیم باز هم می‌توانیم از اثرات مثبتش بهره‌مند شویم، حتی پیاده‌روی در آب بسیار روی سلامت روح و جسم ما تأثیرگذار است.

فواید شنا برای درمان افسردگی

پیاده‌روی در طبیعت و جنگل یا پارک

قدم‌زدن در دل طبیعت یا پارک یک ترفند ساده برای ایجاد حس خوب و درمان افسردگی است. پیاده‌روی یک تمرین هوازی آسان و ساده است که تقریبا برای همه مناسب است. تمام چیزی که برای آن، نیاز داریم یک جفت کفش مناسب است، حالا آماده‌ایم تا به‌آرامی شروع کنیم و به تدریج مسافت و زمان را افزایش دهیم.

گنجاندن برنامه پیاده‌روی منظم در برنامه هفتگی‌مان بعد از مدت زمان کوتاهی نتایج خیلی خوبی برای درمان افسردگی و بهبود شرایط روحی ما دارد.

تنیس

چرا تنیس را توصیه می‌کنیم؟ چون یک ورزش هوازی است، مفرح و سرگرم‌کننده است، جمعی است و از همه مهم‌تر به دلیل تمرکزی بودن، باعث تحریک و تقویت فعالیت‌های الکتریکی مغز می‌شود.

تنیس نه‌ تنها به توانایی ورزشی، بلکه به استراتژی خوبی هم نیاز دارد. ما ناگزیر می‌شویم که سریع حرکت بعدی حریف خود را پیش‌ بینی کنیم، بهترین پاسخ را انتخاب کنیم و آن را در عرض چند ثانیه اجرا کنیم.

با تنیس نه‌ تنها می‌توانیم عضلات بدن خود را تمرین دهیم، بلکه عضلات ذهنی خود را نیز تقویت می‌کنیم. همچنین با افزایش انرژی و تقویت هوشیاریِ ذهن، برای درمان افسردگی خود قدم بزرگی برمی‌داریم.

ورزش‌های گروهی و توپی

انجام ورزش‌های گروهی مثل والیبال و فوتبال و غیره، به بهبود روحیه و افزایش انرژی ما کمک می‌کند. پیوستن به این ورزش‌های گروهی، یک روش جالب و مفرح برای فعالیت بدنی و بازی‌کردن است. همچنین از آنجا که در این ورزش‌ها با توپ در تماس هستیم، می‌توانیم استرس خود را به توپ منتقل کنیم.

علاوه بر این‌ها، این ورزش‌ها باعث بهبود هماهنگی عصب‌ و عضله، تمرکز، تقویت مهارت‌های دیداری و حفظ تعادل می‌شود که برای افزایش انرژی مغزیِ فرد مبتلا به افسردگی بسیار مؤثر است و سازوکارهای شیمیایی مغز (مانند اختلال در ترشح هورمون‌ها) بهبود می‌بخشد. در نتیجه به درمان افسردگی و مشکلات روحی کمک می‌کند.

سخن پایانی

افسردگی یک مشکل شایع است و علایم و نشانه‌های خاصی دارد. بهتر است هر چه زودتر نشانه‌ها را جدی بگیرید و برای درمان افسردگی اقدام کنید. در این مطلب علاوه بر معرفی کامل افسردگی و علائمش، راه‌های مختلف درمان آن را نیز معرفی کردیم. یکی از روش‌های موثر برای درمان افسردگی انجام مرتب ورزش است.

منبع فیتامین
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار