کدخبر : 3175 تاریخ انتشار :
A

پیکر تراشی چیست؟ انواع پیکر تراشی

پیکر تراشی چیست؟ انواع پیکر تراشی

بدن خوش فرم آرزوی تمام بانوان و آقایان است. برخی مسائل مثل دنبال کردن رژیم‌های غذایی نامناسب و سبک زندگی نادرست، باعث بروز مشکلاتی مثل چاقی یا اضافه وزن شده است.

به گزارش ورزش 360، البته عوامل ژنتیکی نیز بر فرم بدن شما تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال، ممکن است بخش‌هایی از بدن شما به صورت ژنتیکی چاق باشد. در چنین شرایطی، پیکرتراشی بهترین انتخاب خواهد بود.

 البته روش‌های دیگری مثل دنبال کردن رژیم‌های غذایی و انجام تمرینات ورزشی نیز وجود دارد. این روش‌ها نیز بر تجزیه چربی‌های اضافی بدن موثر هستند و به کاهش وزن کمک می‌کنند. با این حال، در ادامه  این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب قصد داریم به طور کامل درباره پیکر تراشی و شرایط انجام آن توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

پیکر تراشی شامل تمامی روش‌هایی است که باعث تخریب سلول‌های چربی اضافی بدن می‌شوند و به کاهش وزن یا کاهش سایز کمک می‌کنند. در این روش‌ها،چربی‌های اضافی نقاط مختلف بدن با استفاده از تکنیک‌های مختلف تجزیه می‌شود. می‌توان از روش‌های گوناگون مثل جراحی، امواج اولتراسوند و مواردی مانند این، برای تخریب سلول‌های چربی و پیکر تراشی بدن استفاده کرد. 

بیشتر روش‌های پیکر تراشی غیر تهاجمی هستند. اما در این میان، روش‌هایی وجود دارند که به صورت تهاجمی انجام شوند و با عوارض شدیدتری همراه باشند. بهتر است تکنیک‌هایی را انتخاب کنید که عوارض جانبی کمتری دارند و دوره نقاهت آن‌ها کوتاه‌تر است. رایج‌ترین روش‌های پیکرتراشی شامل لیپوماتیک، لیپوساکشن، کرایولیپولیز، تجزیه چربی با استفاده از امواج اولتراسوند و مواردی مانند این هستند. 

انواع پیکر تراشی 

همانطور که گفته شد، پیکر تراشی انواع مختلفی دارد. در ادامه انواع پیکر تراشی را به شما توضیح می‌دهیم.

1.کرایولیپولیز 

یکی از رایج‌ترین روش‌های پیکر تراشی بدن، کرایولیپولیز است. در این روش، سلول‌های چربی با استفاده از انجماد تخریب می‌شوند. برای انجام کرایولیپولیز، شخص باید روی تخت دراز بکشد. سپس پروب دستگاه روی سطح پوست قرار می‌گیرد. هر دستگاه دارای تعدادی پروب است که به صورت همزمان سلول‌های چربی را تخریب می‌کنند.

 ‌ سلول‌های چربی بسیار حساس هستند و به سرعت نسبت به کاهش دما واکنش نشان می‌دهند. یکی از مهم‌ترین مزایای این تکنیک این است که آسیبی به پوست وارد نمی‌کند. دمایی که به سطح پوست اعمال می‌شود، صرفاً باعث منجمد شدن بافت چربی خواهد شد و به سطح پوست آسیب نمی‌زند. کرایولیپولیز بهترین تکنیک برای کانتورینگ بدن است.

 می‌توان از این روش برای تجزیه چربی‌های نواحی مختلف بدن مثل شکم، ران، باسن و مواردی مانند این استفاده کرد. چربی‌های تخریب شده، از طریق سیستم لنفاوی و به صورت طبیعی از بدن دفع می‌شوند. در هر جلسه کرایولیپولیز، حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد چربی‌ها تجزیه می‌شوند.

2.کاهش چربی با لیزر

یکی دیگر از بهترین روش‌های پیکر تراشی بدن، کاهش چربی با استفاده از لیزر است. در روش قبلی، سلول‌های چربی با با استفاده از کاهش دما از بین می‌رفتند. اما در این روش، از گرما برای تجزیه سلول‌های چربی استفاده می‌شود. در این تکنیک، اشعه دستگاه لیزر در مقابل پوست بدن قرار می‌گیرد. سپس پرتوهای موج به سمت بدن ارسال می‌شود. 

این طول موج‌ها به هیچ وجه به سطح پوست آسیبی نمی‌زنند. اشعه لیزر موجی از گرما و حرارت را به سمت پوست ارسال می‌کند. سپس سلول‌های چربی به گرمای زیاد واکنش نشان داده و از بین می‌روند. درجه گرما در هر دستگاه لیزر با دستگاه دیگر متفاوت است. اما معمولاً بین ۱۰۷ تا ۱۱۶ درجه فارنهایت می‌باشد. این درجه گرما می‌تواند چربی‌های سرسخت را از بین ببرد. 

مدت زمان از بین بردن چربی‌های اضافی بدن با استفاده از اشعه لیزر متفاوت است. اما معمولاً بین ۲۵ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. هر چقدر تعداد نواحی دارای چربی اضافه بیشتر باشد، مدت زمان هر جلسه پیکرتراشی بیشتر خواهد شد. لازم است روند درمان را تا چند جلسه ادامه دهید تا بخش قابل توجهی از سلول‌های چربی تجزیه شوند. تمامی سلول‌های تخریب شده، در نهایت از طریق سیستم لنفاوی از بدن دفع می‌شوند.

3.کاهش چربی با دستگاه اولتراسوند 

پیکر تراشی بدن با استفاده از دستگاه اولتراسوند، یکی دیگر از تکنیک‌های کانتورینگ بدن و کاهش چربی‌های اضافی می‌باشد. در این روش، از امواج اولتراسوند با فرکانس بالا برای تخریب سلول‌های چربی استفاده می‌شود. این امواج صوتی، سلول‌های چربی بدن را متابولیزه می‌کنند و بر کاهش وزن یا کاهش سایز موثر هستند. برای انجام پیکر تراشی با کمک امواج اولتراسوند، پروب دستگاه روی سطح پوست قرار می‌گیرد. 

سپس امواج اولتراسوند به سمت پوست تابیده می‌شود. این روش مورد تایید سازمان غذا و دارو و بهداشت جهانی است. تعداد جلسات این تکنیک با توجه به میزان چربی‌های اضافی بدن متغیر است. یکی از مهم‌ترین مزایای این روش، این است که با عوارض جانبی چندانی همراه نیست. ممکن است هنگام تابش امواج احساس گرما داشته باشید که کاملاً طبیعی است.

4.پیکرتراشی با دستگاه آر اف 

یکی دیگر از روش‌های پیکرتراشی بدن، استفاده از فرکانس رادیویی یا دستگاه آر اف است. در این دستگاه، از گرما و فرکانس رادیویی برای تخریب سلول‌های چربی استفاده می‌شود. به محض روشن شدن دستگاه، امواج رادیویی با انرژی بالا به سمت بدن تابیده می‌شود. 

یکی از مهم‌ترین مزایای این تکنیک این است که آسیبی به سلول‌های سالم بدن وارد نمی‌کند و صرفاً سلول‌های چربی را هدف قرار می‌دهد. این امواج پر انرژی، باعث ارتعاش سلول‌های چربی می‌شوند. سپس بافت چربی شل شده و وارد دستگاه لنفاوی می‌شود. 

در مرحله بعد، به صورت طبیعی از بدن دفع خواهد شد. پیکرتراشی بدن با استفاده از فرکانس رادیویی، باعث تجزیه لیپیدها و آزاد شدن اسیدهای چرب می‌شود. یکی از مهم‌ترین مزایای آن، این است که در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود و دوره نقاهت کوتاهی دارد.

5.لیپوساکشن

لیپوساکشن از دیگر روش‌های پیکرتراشی بدن است که طرفداران بسیار زیادی دارد. در این روش، چربی‌های اضافی بدن از طریق مکش خارج می‌شوند. برای انجام لیپوساکشن، ابتدا یک برش کوچک در نواحی دارای چربی اضافی ایجاد می‌شود. سپس یک لوله نازک به نام کانولا از طریق این برش‌ها وارد زیر پوست می‌شود. در مرحله بعد، سلول‌های چربی تخریب شده و از طریق مکش وارد دستگاه می‌‌شوند. یکی از مهم‌ترین معایب این روش این است که سلول‌های چربی خارج شده کیفیتی ندارند. به همین دلیل، نمی‌توانند به سایر نواحی بدن تزریق شوند. 

6.لیپوماتیک

یکی دیگر از روش‌های پیکرتراشی صورت و بدن، لیپوماتیک است. در حال حاضر، لیپوماتیک به یکی از محبوب‌ترین روش‌های کانتورینگ بدن تبدیل شده است. زیرا مزایای بیشتری نسبت به سایر تکنیک‌های پیکر تراشی دارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن این است که به عنوان یک روش کم تهاجمی شناخته می‌شود و با عوارض چندانی همراه نیست.

 در این روش، یک برش بسیار کوچک در نواحی دارای چربی اضافی ایجاد می‌شود. سپس لوله‌ای به نام کانولا از طریق این برش‌ها وارد بدن خواهد شد. این لوله نازک، با ایجاد ارتعاشات باعث تجزیه بافت چربی می‌شود. سپس سلول‌های چربی اضافی با استفاده از مکش از بدن خارج می‌شوند. در این روش، نیازی به تزریق ماده بی‌حسی یا داروی بیهوشی نیست. علاوه بر این، می‌توان بافت چربی را تصفیه و به سایر نواحی بدن تزریق کرد.

برخی افراد کاندیدای مناسبی برای عمل پیکرتراشی هستند. در ادامه این افراد را به شما معرفی می‌کنیم.

دسته اول افرادی هستند که سایر روش‌های لاغری مثل رژیم غذایی یا تمرینات ورزشی را انجام داده و به نتیجه نرسیده‌اند. این دسته از افراد، ممکن است از اندام خود ناراضی باشند. به همین دلیل می‌توانند برای کاهش چربی‌های نواحی مختلف بدن مثل شکم، ران و بازوها یا مواردی مانند این، عمل پیکر تراشی را انجام دهند.

افرادی که دخانیات یا نوشیدنی‌های الکلی مصرف نمی‌کنند.

افرادی که در دوره بارداری یا شیردهی قرار ندارند. 

افرادی که از عمل پیکرتراشی انتظارات واقع بینانه دارند. نباید از پزشک انتظار معجزه داشته باشید. زیرا تکنیک‌های پیکر تراشی تا حدودی بر کاهش سایز و حذف چربی‌های اضافی بدن موثر هستند. علاوه بر این، تمامی این روش‌ها دائمی نیستند. یعنی امکان بازگشت سلول‌های چربی وجود دارد.

سایر روش های پیکرتراشی غیر تهاجمی 

علاوه بر مواردی که برای شما بیان شد، برخی روش‌های غیر تهاجمی برای پیکرتراشی وجود دارند که به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کنند و با آسیب‌های جسمانی یا عوارض همراه نیستند. در ادامه برخی از این روش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

1.دنبال کردن رژیم غذایی 

یکی از بهترین روش‌ها برای پیکرتراشی کل بدن و رسیدن به فرم بدنی ایده‌آل، دنبال کردن رژیم‌های غذایی مناسب است. یکی از مهم‌ترین دلایل چاقی و اضافه وزن شدید، پیروی از رژیم‌های غذایی ناسالم است. اگر علاقه زیادی به مصرف غذاهای چرب و شیرین دارید، بهتر است به متخصصان تغذیه مراجعه کرده و یک برنامه غذایی سالم را دنبال کنید. ممکن است با خود بگویید، رژیم غذایی تاثیر چندانی بر فرم بدن ندارد. 

این مسئله در برخی موارد نادر درست است. زیرا برخی افراد، از رژیم‌های غذایی نتیجه نمی‌گیرند. این دسته از افراد، معمولاً دارای حجم بسیار زیادی از چربی‌های اضافی هستند. به همین دلیل مجبور خواهند بود سایر روش‌های پیکر تراشی مثل لیپوماتیک یا لیپوساکشن را انتخاب کنند. اگر اضافه وزن شدیدی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم روش‌های ساده‌تر مثل پیروی از رژیم‌های غذایی سالم را انتخاب کنید.

2.انجام تمرینات ورزشی 

انجام دادن تمرینات ورزشی، بهترین گزینه برای پیکرتراشی بدن به صورت غیر تهاجمی است. اگر به دنبال یک روش ایمن و کم هزینه برای بهبود فرم بدن خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم تمرینات ورزشی را انتخاب کنید. انجام دادن تمرینات ورزشی به صورت منظم، به مرور زمان فرم بدن را تغییر می‌دهد و باعث بهبود تناسب اندام می‌شود. تمرینات ورزشی در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. برخی از آن‌ها به صورت هوازی انجام می‌شوند و تاثیر بسیار زیادی بر تجزیه سلول‌های چربی بدن دارند.

 برخی دیگر شامل تمرینات قدرتی هستند که چربی‌های یک ناحیه خاص از بدن را تجزیه می‌کنند. این تمرین‌ها حتی بر افزایش حجم عضلات بخش‌های مختلف بدن موثر هستند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که تمرینات ورزشی و رژیم غذایی مکمل یکدیگر هستند. این روش‌ها می‌توانند جایگزین مناسبی برای سایر تکنیک‌های پیکر تراشی باشند.

سخن پایانی 

در این مطلب به طور کامل درباره پیکر تراشی توضیح داده شد. پیکر تراشی یک روش مطلوب برای کاهش سایز یا کاهش چربی‌های اضافی بدن است. تکنیک‌های پیکر تراشی بدن بسیار متنوع هستند و شامل روش‌هایی مثل لیپوماتیک، کرایولیپولیز، لیپوساکشن و مواردی مانند این می‌باشند.

 برخی از روش‌های غیر تهاجمی برای کاهش وزن و رسیدن به اندام ایده‌آل، شامل دنبال کردن رژیم‌های غذایی سالم و انجام دادن تمرینات ورزشی هستند. اگر تاکنون فعالیت‌های ورزشی انجام نمی‌دادید یا رژیم‌های غذایی ناسالم را دنبال می‌کردید، پیشنهاد می‌کنیم سبک زندگی خود را تغییر دهید. بهتر است تکنیک‌هایی مانند لیپوماتیک یا سایر روش‌های پیکرتراشی، در اولویت آخر قرار گیرد. 

ابتدا باید سبک زندگی خود را تغییر دهید. در غیر این صورت، نتایج تکنیک‌های پیکرتراشی برای مدت کوتاهی دوام خواهد داشت. پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت برنامه غذایی یا برنامه ورزشی، با متخصصان تغذیه و مربیان ورزشی مجموعه فیت کلاب مشورت کنید.

منبع فیتامین
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار