کدخبر : 2912 تاریخ انتشار :
A

آشنایی و اهمیت عضلات پایین تنه

آشنایی و اهمیت عضلات پایین تنه

یکی از معیارهای تناسب اندام داشتن پایین‌تنه خوش‌فرم و عضلانی است.

به گزارش ورزش 360، بسیاری از ورزشکاران که تمرینات تناسب اندام را انجام می‌دهند، در برنامه تمرینی راهنمایی برای تمرینات مناسب جهت تقویت عضلات پایین بدن خود در نظر می‌گیرند. به طور کلی تمرینات مختلفی برای تقویت عضلات پایین بدن وجود دارد که شما می‌توانید در باشگاه یا خانه انجام دهید.

برای انجام تمرینات تقویت عضلات پایین بدن لازم است که عضلات مختلف پایین بدن را بشناسید؛ چرا که تمرینات مناسب برای هر یک عضلات پایین بدن تفاوت دارند. هر یک از این تمرینات روی بخش از عضلات پایین بدن تاثیر می‌گذارند. با فیت کلاب همراه باشید تا بهترین تمرینات مناسب جهت تقویت عضلات پایین بدن را به شما معرفی کنیم.

عضلات پایین بدن؛ ماهیچه‌های تشکیل‌دهنده پایین‌تنه

قبل از معرف بهترین تمرینات مناسب جهت تقویت عضلات پایین بدن، لازم است با که با عضلات پایین‌تنه آشنا شویم. پایین بدن هر انسان شامل چند عضله مختلف می‌شود. این عضلات عامل اصلی تحرک پایین بدن به شمار می‌روند. شاید در نگاه اول تصور کنید که عضلات پایین بدن همگی درشت بوده و سایز بزرگی دارند. اما باید بدانید که سایز برخی از عضلات پایین‌تنه کوچک است. اما به طور کلی تمام این عضلات با منبسط و منقبض شدن باعث حرکت کردن استخوان‌های پا می‌شوند.

در واقع عضلات کوچک‌تر مکمل عضلات بزرگ‌تر به شمار می‌روند. عضلات کوچک‌تر پایین بدن به عضلات بزرگ‌تر این ناحیه از بدن به چرخش صحیح در جای خود کمک می‌کنند. به طور کلی عضلات پایین بدن شامل ماهیچه‌های متعددی می‌شوند. در ادامه مطلب با عضلات تشکیل‌دهنده پایین بدن و عملکرد آن‌ها به طور کامل آشنا می‌شویم.

عضلات باسن؛ یکی از مهم‌ترین ماهیچه‌های پایین بدن

عضله باسن یکی از مهم‌ترین ماهیچه‌های پایین بدن انسان به شمار می‌رود؛ چرا که عضله باسن به‌نوعی پایه اصلی پایین‌تنه است. باید بدانید که عملکرد عضلات باسن تنها به عمل راه رفتن و نشستن ختم نمی‌شود؛ بلکه مسئولیت حمایت از ستون فقرات در نقطه اتصال مهره‌های کمر با استخوان ساکروم لگن را بر عهده دارد. باید بدانید که در ناحیه لگن عضلات سرینی بزرگ، متوسط و کوچک قرار گرفته‌اند. در واقع این عضلات باعث برجستگی باسن می‌شوند.

عضلات چهارسر ران؛ قوی‌ترین و بزرگ‌ترین ماهیچه‌های کل بدن

عضلات چهارسر ران (Quadriceps femoris muscle) که به آن‌ها عضلات کواد نیز گفته می‌شود، قوی‌ترین و بزرگ‌تری  عضلات کل بدن به شمار می‌روند. این عضلات در جلو و طرفین استخوان ران قرار گرفته‌اند. در واقع عضلات چهارسر ران باعث حرکت کردن استخوان ران می‌شوند. همچنین این عضلات در ثبات مفصل زانو نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

در صورت ضعیف شدن عضلات چهارسر ران، فشار بسیار زیادی به زانو وارد می‌شود. اگر این عضلات به مدت طولانی ضعیف باقی مانده و تقویت نشوند، مفصل زانو آسیب خواهد دید. بنابراین لازم است که با انجام برخی از تمرینات این عضلات را تقویت کنید. همان‌طور که از نام عضلات چهارسر مشخص است، این ناحیه چهار عضله مختلف دارد. این عضلات شامل عضله پهن درون (واستوس مدیالیس)، عضله پهن بیرونی (واستوس لیترالیس)، عضله پهن میانی (واستوس اینترمدیوس) و عضله راست رانی (رکتوس فموریس) می‌شوند.

عضلات همسترینگ؛ ماهیچه سه‌بخشی در پشت پا

عضلات همسترینگ شامل سه عضله می‌شوند که رد قسمت پشت ران قرار گرفته‌اند. این عضلات در حرکت صحیح استخوان ران و مفصل زانو تاثیر زیاد دارند. عضلات همسترینگ از زیر عضله سرینی بزرگ در پشت استخوان ران شروع شده و تا استخوان درشت‌نی در مفصل زانو ادامه پیدا کرده‌اند. باید بدانید که سه عضله همسترینگ شامل عضله نیم وتری، نیم غشایی و دوسر رانی کوتاه و بلند می‌شوند.

عضلات ساق پا؛ موثر در حرکت مفاصل مچ پا

عضلات ساق پا اهمیت زیادی در حرکت مفصل مچ پا و انگشتان پا دارد. به طور کلی عضلات ساق پا نسبت به عضلات همسترینگ سایز کوچک‌تری داشته و به تحرک زانو نیز کمک می‌کنند. تقویت این عضلات برای همکاری با عضلات چهارسر ران برای حرکت کلی پاها ضروری است. برخی از عضلات اصلی ساق پا شامل عضله دوقلو و عضله نعلی می‌شوند.

اهمیت تقویت عضلات پایین بدن؛ بهبود کالری‌سوزی

در بخش قبل با قسمت‌های مختلف عضلات پایین‌تنه آشنا شدیم. اکنون قبل از معرفی بهترین تمرینات مناسب جهت تقویت عضلات پایین بدن، باید اهمیت تقویت این عضلات را بررسی کنیم. بسیار مهم است که در تمرینات خود حرکاتی را برای تقویت عضلات ران، باسن و ساق در نظر بگیرید. این سه بخش مهم‌ترین عضلات پایین‌تنه به شمار می‌روند. در ادامه با مزایا تقویت این عضلات آشنا می‌شویم.

کالری‌سوزی بهتر و بیشتر با تقویت عضلات پایین‌تنه

انجام تمرینات مناسب جهت تقویت عضلات پایین بدن باعث بهبود عملکرد فرد در انجام تمرینات کاردیو و افزایش میزان سوخت‌وساز بدن می‌شود. شما با انجام تمرینات قدرتی برای تقویت عضلات پایین بدن، به ساخت و حفظ توده عضلانی در بخش پایین‌تنه خود کمک خواهید کرد. در صورتی که عضلات پایین‌تنه هم‌زمان با عضلات بالاتنه بدن تقویت شوند، سرعت عمل و قدرت شما در انجام تمرینات تناسب اندام بیشتر خواهد شد.

انجام تمرینات برای تقویت عضلات پایین‌تنه باعث افزایش چربی‌سوزی در بدن می‌شود. چرا که بیشتر عضلات پایین‌تنه سایز بزرگی دارند و بدن به‌منظور تامین انرژی کافی برای سوخت‌وساز آن‌ها چربی و کالری بسیار بیشتری را می‌سوزاند. باید بدانید که انجام تمرینات تقویتی پایین‌تنه بیشتر از هر نوع تمرین هوازی در افزایش سوخت‌وساز بدن تاثیر دارد. بنابراین برای افزایش سرعت متابولیک و قدرت عضلات بدن خود حتما تمرینات تقویتی پایین‌تنه را انجام دهید.

وضعیت بدنی من به چه صورت است ؟

باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم BMI یا شاخص توده بدنی داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده. بعد از پر کردن فرم اگر فکر کردی نیاز به یک برنامه اختصاصی تمرین و تغذیه دارید که با کمترین هزینه براتون طراحی و ارسال بشه کافی روی دکمه درخواست مشاوره کلیک کنی مشخصاتت رو بزنی تا کارشناس های ما تو اولین فرصت ( معمولا 2 روز بعد ) باهاتون تماس بگیرن و برای رسیدن به هدف راهنماییتون کنند. اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت ثبت نام کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید

بهبود عملکرد ورزشی؛ از مزایای مهم تقویت عضلات پایین بدن

انجام تمرینات مناسب جهت تقویت عضلات پایین بدن باعث افزایش استقامت و قدرت عمومی بدن می‌شوند. به این ترتیب می‌توانید تمرینات کاردیو را با قدرت و سرعت بیشتری انجام دهید. باید بدانید که عضلات پایین‌تنه از بزرگ‌ترین گروه‌های عضلانی در بدن به شمار می‌روند. از همین رو تقویت این عضلات با انجام تمرینات مناسب باعث کاهش خطر آسیب‌دیدگی در کل بدن می‌شود.

عضلات باسن و لکن بیشتر از سایر عضلات بدن در معرض آسیب‌دیدگی قرار دارند. بنابراین برای تقویت این عضلات باید تمریناتی مانند اسکات یا ددلیفت را انجام دهید. به طور کلی انجام چنین تمریناتی باعث بهبود سطح استقامت بدن می‌شود. در واقع هر چه عضلات پایین‌تنه بیشتر تقویت شوند، عضلات میان تنه نیز تقویت خواهند شد. همچنین دامنه حرکتی سایر گروه‌های عضلانی در بدن افزایش پیدا می‌کند. از همین رو عملکرد کلی شما در انجام ورزش‌ها و تمرینات دیگر بهبود پیدا خواهد کرد.

منبع فیت کلاب
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار