کدخبر : 2360 تاریخ انتشار :
A

وکیوم شکم چیست و چه فایده‌ای دارد؟

وکیوم شکم چیست و چه فایده‌ای دارد؟

هرکسی حداقل یک‌بار حرکت وکیوم شکم را در زندگی‌اش انجام داده است. حالا نه به کامل‌ترین شکل آن، ولی بدون‌شک تا حدی سعی در انجام این حرکت کرده است.

به گزارش ورزش 360، احتمالاً تعجب کرده‌اید که وکیوم شکم چیست که همه انجام داده‌ایم ولی حتی نمی‌دانیم دقیقاً چه حرکتی است!

قطعاً بارها برای‌تان پیش‌آمده که در حضور دیگران یا در اتاق پرو عضلات شکم‌تان را منقبض کرده‌اید تا شکم‌تان کوچک‌تر و جمع وجور‌تر دیده شود. این همان حرکت ورزشی وکیوم شکمی است. در این مطلب می‌خواهیم حرکت وکیوم شکمی را به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن به شما آموزش دهیم.

حرکت وکیوم شکم چیست؟

وکیوم شکم در حقیقت حرکتی ورزشی است که در حین انجام آن باید بعضی از عضلات داخلی شکم را منقبض کنید. در حین انجام حرکت وکیوم شکمی نیز ماهیچه عرضی شکم (Transverse abdominal muscle) یعنی درونی‌ترین ماهیچه از ماهیچه‌های دیواره بیرونی شکم منقبض خواهد شد.

در سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی، همین حرکت به ظاهر ساده وکیوم شکمی یکی از مهم‌ترین حرکاتی بود که بهترین و برجسته‌ترین بدنسازان دنیا برای به نمایش گذاشتن توانایی‌شان از آن استفاده می‌کردند.

در گذشته انجام این حرکت، بیشتر جنبه نمایشی و زیبایی شناختی داشت و بدنسازان از این حرکت برای عضلانی‌تر نشان‌دادن اندام‌شان استفاده می‌کردند. البته اکنون این حرکت در بدنسازی استفاده‌ای ندارد و کمتر بدنسازی از این حرکت برای فیگورگیری در مسابقات استفاده می‌کند.

وکیوم شکم چه ماهیچه هایی را هدف قرار می دهد؟

این حرکت، ماهیچه‌های دیواره پیشین بیرونی شکم را به خوبی درگیر می‌کند؛ عضلاتی مثل:

راست شکم

مایل بیرونی شکم

مایل درونی شکم

ماهیچه عرضی شکم

فواید انجام حرکت وکیوم چیست؟

احتمالا از مزایا و فواید زیاد این حرکت تعجب می‌کنید. در این قسمت برخی از مزایای وکیوم شکم را با هم برمی‌شماریم.

۱. تقویت عضلات ناحیه کمر و شکم

بسیاری از ورزشکاران و متخصصان معتقدند که به علت درگیر کردن عضلات شکمی در حین انجام این حرکت، وکیوم باعث قوی‌تر شدن عضلات ناحیه کمر و شکم خواهد شد. تمرین و تکرار برای انجام فیگور وکیوم، ماهیچه‌های عرضی شکم (زیر ماهیچه راست شکم و ماهیچه‌های مایل بیرونی شکم) را درگیر می‌کند.

معمولا در تمرینات بدنسازی، عضلات عرضی شکم کاملاً به فراموشی سپرده می‌شود. این درحالی است که عضله عرضی شکم، اهمیت بسیاری دارد و در هر دو قسمت چپ و راست بدن‌تان قرار گرفته است.

the-stomach-vacuum-exercise

۲. کمک به تنظیم دستگاه گوارش

روده یکی از اعضای اصلی سیستم گوارشی بدن است که به خاطر وجود ۱۰۰ میلیون نورون در این عضو، به عنوان مغز دوم بدن شناخته می‌شود. جالب اینجاست که انجام حرکت ال‌پی‌اف یا وکیوم شکم، به تنظیم دستگاه گوارش کمک زیادی خواهد کرد.

کارشناسان معتقدند که بیماری‌هایی مانند کرون، کولیت اولسراتیو، دیابت، پارکینسون، یبوست، اسهال و سوءهاضمه و مشکلاتی از این دست که با روده در ارتباط است با انجام تمرینات منظم و روزانه وکیوم شکمی بهبود می‌یابد.

۳. بهبود کمردرد

یک گروه از فیزیوتراپ‌های استرالیایی به تأثیر تکنیک وکیوم شکمی برای بهبود کمردرد پی بردند. آن‌ها مقاله‌ای در این مورد در سال ۱۹۹۹ منتشر کردند که نشان می‌داد افراد دارای مشکل کمردرد دارای عضلات عرضی شکم ضعیفی هستند و راه حل درمان استفاده از حرکتی برای درگیر کردن این عضله به تنهایی است. همین‌جا بود که پای حرکت وکیوم شکمی به فیزیوتراپی‌ها باز شد.

۴. بهبود فرم بدن

زمانی که شما حرکت وکیوم شکمی را انجام می‌دهید و شکم‌تان را منقبض می‌کنید، خواسته یا ناخواسته، هسته بدن‌تان تقویت خواهد شد. درواقع با انجام وکیوم، فرم بدن‌تان به‌تدریج بهتر می‌شود و صاف‌تر از قبل خواهید ایستاد.

منبع فیتامین
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار