کدخبر : 22536 تاریخ انتشار :
A

برای لاغری تا می‌توانید شکلات تلخ بخوردید!

برای لاغری تا می‌توانید شکلات تلخ بخوردید!

چقدر از خواص شکلات تلخ می‌دانید؟ شکلات تلخ، انتخاب جذاب و خوشایندی برای عشاق شکلات است.

 

به گزارش ورزش 360، از طعم فوق‌العاده‌ شکلات تلخ که بگذریم، آیا درست است که متابولیسم را بالا می‌برد و باعث کاهش وزن می‌شود؟! بله، ایده استفاده از شکلات تلخ برای لاغری هم به اندازه طعمش پرطرفدار است؛ حتی در بین ورزشکاران!

خب، چه چیزی بهتر از این‌که یک خوراکی خوشمزه را بخوریم و لاغر هم بشویم؟ البته تنها شرط لاغری با شکلات تلخ، خوردنِ آن در زمان طلایی و به مقدار مشخص است. در این مطلب از فیتامین کالری این ماده غذایی و مقدار و زمان مناسب آن را برای لاغری و کاهش وزن را می‌گوییم.

کالری شکلات تلخ

یک بسته شکلات تلخ ۱۰۰ گرمی، تقریبا ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری دارد. کالری شکلات تلخ همین‌قدر بالاست. البته شما نمی‌توانید یک‌دفعه، یک بسته صد گرمی شکلات تلخ بخورید، احتمالا هر بار یک تکه مربعی شکلات تلخ بخورید که حدود ۱۰ گرم وزن دارد و کالری آن تقریبا ۶۰-۷۰ کالری می‌شود.

هر چه محتوای کاکائو (درصد شکلات تلخ) بیشتر باشد، قند کمتری دارد و در نتیجه کالری کمتری هم خواهد داشت. بنابراین، اگر به کالری دریافتی‌تان حساس هستید، بهتر است که شکلات تلخ با درصد کاکائو بالاتر را انتخاب کنید.

نکته: این مقدارها تقریبی است و با توجه به مارک شکلات و درصد کاکائو ممکن است بالا پایین شود.

جدول ارزش غذایی ۱۰۰ گرم شکلات تلخ (۷۰ تا ۸۵ درصد)

ماده غذایی مقدار

کالری ۵۴۶

کربوهیدرات ۶۱ گرم

قند ۴۸ گرم

پروتئین ۴.۹ گرم

چربی ۳۱ گرم

فیبر ۷ گرم

کافئین ۴۳ میلی‌گرم

شکلات تلخ برای چی خوبه؟ | خواص شکلات تلخ

هرچه درصد خلوص شکلات بالاتر باشد، یعنی کاکائوی آن بیشتر است. کاکائو سرشار از پلی فنول است که خواص زیادی برای سلامتی دارد. در ادامه درباره خواص شکلات تلخ باهم می‌خوانیم.

۱. مغذی و باارزش

شکلات تلخ تازه و باکیفیت، از نظر غذایی بسیار باارزش است چراکه حاوی فیبر محلول و مواد معدنی فراوان است. با خوردن یک تکه شکلات تلخ موادی مثل آهن، منیزیم، منگنز، پتاسیم، مس، فسفر، روی و سلنیوم به بدن خود می‌رسانید؛ انگار که یک کپسول تقویتی خورده‌اید!

علاوه براین شکلات تلخ حاوی ویتامین‌های A، B، E و K است. همچنین بااینکه شکلات تلخ کمی چرب است اما چربی آن از نوع سالم است. دقت کنید که باید آن را در حد اعتدال مصرف کنید تا بتوانید از خواص شکلات تلخ بهره‌مند شوید.

۲. سلامت قلب

کاکائو سرشار از مواد شیمیایی طبیعی به نام فلاوانول است که برای قلب شما مفید است. فلاوانول‌ها به باز شدن رگ‌های خونی، بهبود جریان خون، کاهش فشار خون، جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش التهاب بدن کمک می‌کنند. تحقیق دیگری هم نشان داد که شکلات تلخ احتمالا از تصلب شرایین (که از سفتی شریان‌های خونی ناشی می‌شود) جلوگیری می‌کند.

همچنین یک تحقیق جالب درباره خواص شکلات تلخ نشان داد افرادی که هرروز ۲ گرم شکلات تلخ با ۷۰ درصد کاکائو می‌خوردند، پس از ۶ ماه سطح کلسترول و تری گلیسیریدشان بهتر شد! این اتفاق به دلیل اثرات ضد التهابی و همچنین خواص آنتی اکسیدانی شکلات تلخ است.

۳. بهبود مقاومت انسولین

یکی دیگر از خواص شکلات تلخ مربوط به مقاومت آن در برابر انسولین هست. خوردن روزانه شکلات تلخ می‌تواند سطح گلوکز خون ناشتا و مقاومت به انسولین را بهبود بخشد.

۴. کمک به رشد باکتری‌های مفید روده

تحقیقات نشان می‌دهد که شکلات تلخ دارای اثر پری بیوتیکی است و به رشد باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند. ینابراین مصرف به اندازه و اصولی شکلات تلخ می‌تواند در سلامت روده هم موثر باشد.

۵. بهبود روحیه

می‌دانستید شکلات تلخ می‌تواند خلق و خوی شما را بهتر کند؟ احتمالاً این اتفاق به دلیل رشد باکتری‌های مفید روده است! هرچه باکتری‌های مفید روده بیشتر باشد، احساسات مثبت شما بیشتر می‌شود. همچنین پلی فنول‌های موجود در کاکائو به کاهش هورمون استرس کورتیزول و اپی نفرین (آدرنالین) کمک می‌کند.

۶. بهبود عملکرد مغز

فلاونوئیدهای موجود در کاکائو به محافظت از نورون‌ها و عملکرد شناختی بهتر کمک می‌کنند. کاکائو همچنین می‌تواند جریان خون به مغز را بهبود بخشد. برخی تحقیقات درباره خواص شکلات تلخ نشان داده که این ماده غذایی می‌تواند از شما در مقابل آسیب‌هایی مانند آلزایمر و بیماری پارکینسون محافظت کند.

۷. سیستم ایمنی قوی‌تر

آنتی اکسیدان فراوان موجود در شکلات تلخ آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد. این جمله به این معناست که مرگ سلول‌های خوب کمتر اتفاق میفتد و از بسیاری بیماری‌ها از جمله سرطان پیشگیری خواهد شد.

 شکلات تلخ برای لاغری

مقاله‌ای که در فوریه ۲۰۱۴ در مجله نوتریشن آمریکا منتشر شده هم شواهدی برای این نظریه ارائه می‌دهد که اضافه‌کردنِ شکلات تلخ به برنامه غذایی باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود.

این محققان بین مصرف این ماده غذایی و موفقیت در پروسه کاهش وزن رابطه‌ای پیدا کردند. براساس تحقیقاتشان، نوجوانانی که بیشتر از دیگران شکلات می‌خورند، کمتر به چاقی مبتلا می‌شوند و از تناسب اندام بیشتری هم برخوردارند. اما چطور شکلات تلخ باعث لاغری می‌شود؟

شکلات تلخ اشتهای شما را کنترل می‌کند!

نتایج مطالعات مختلف نشان داده که خوردِن شکلات تلخ با درصد بالا، در زمان مناسب، اشتهای شما را نصف می‌کند! گنجاندنِ مقداری از این ماده خوراکی در رژیم غذایی برای لاغری باعث ایجاد هورمون‌هایی می‌شود که به مغز شما علامت سیری می‌دهد.

فلاونوئیدهای موجود در آن به کاهش پتانسیل مقاومت به انسولین کمک می‌کنند. همچنین حاویِ چربی‌هایِ سالم است که باعث کاهش سرعت قند در جریان خون می‌شود.

این کار به جلوگیری از بالا رفتنِ ناگهانیِ انسولین خون کمک می‌کند و اجازه نمی‌دهد که قند، مستقیماً به سلول‌های چربیِ شما هدایت شود. در نتیجه فردی که این ماده خوشمزه را می‌خورد، کمتر احساس گرسنگیِ ناگهانی و شدید یا هوس خوردنِ تنقلات می‌کند.

شکلات تلخ استرستان را کم می‌کند!

آیا می‌دانستید استرس با چربیِ شکم مرتبط است؟ افتادن در چرخه استرس و اضافه وزن یکی از بدترین اتفاقات ممکن است. اضطراب و استرس معده شما را تحریک به ترشح اسید می‌کند و در نتیجه گرسنه می‌شوید و بیشتر غذا می‌خورید (احتمالا هم غذاهای مضر). مشکل دیگر استرس احتمال پرخوریِ عصبی است. در این حالت شخص مضطرب، بدونِ احساس گرسنگی، غذا می‌خورد.

اما خبر خوب این‌جاست: یک پژوهش بالینی درباره خواص شکلات تلخ نشان می‌دهد که خوردنِ حدود ۴۰ گرم شکلات تیره در روز به مدت دو هفته باعث کاهش سطح هورمون‌های استرس در بدن افراد می‌شود. بنابراین شکلات تلخ با کاهش استرس می‌تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند.

شکلات تلخ شما را برای ساعات طولانی سیر نگه می‌دارد!

شکلات تیره درست مثل آجیل می‌تواند احساس سیری و رضایت به شما دهد. همان‌طورکه در جدول ارزش غذایی هم دیدید، این ماده خوشمزه حاوی فیبر و پروتئین است که شما را برای ساعاتی سیر نگه می‌دارد و هوس غذا خوردن را از سرتان می‌اندازد.

شکلات تلخ سوخت‌وساز بدنتان را بالا می‌برد!

مطالعه انجام شده در دانشگاه کوئین مارگارت نتایج امیدوارکننده‌ای را در مورد خواص شکلات تلخ و چگونگی تأثیر آن بر سوخت‌وساز چربی و کربوهیدرات نشان می‌دهد . این ماده غذایی تأثیر چشمگیری در نحوه سنتز اسیدهای چرب دارد.

بنابراین شکلات تلخ هضم و جذب چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها را کاهش می‌دهد. در نتیجه فردی که شکلات با درصد بالا می‌خورد، کالریِ بیشتری برای هضمش می‌سوزاند و به این ترتیب متابولیسم بدنش بالا می‌رود.

شکلات تلخ چند درصد خوبه؟

درصد شکلات تلخ به سلیقه شما بستگی دارد! اما شکلات تلخ بالای ۷۰ درصد، دارای بیشترین فواید و طعم جذاب‌تری است.

شکلات تلخ بالای ۷۰% طعم تلخ‌تر و آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری دارد. اما هرچه درصد شکلات کمتر باشد، قند و مواد افزودنی بیشتری دارد.

شکلات تلخ برای لاغری چند درصد باید باشد؟

یادتان باشد که نباید به هر برند شکلاتی اعتماد کنید. چون متأسفانه بسیاری از شکلات‌های موجود در بازار سالم نیستند، یا این‌که مزایای لاغری را ندارند. اگر شما می‌خواهید از خواص شکلات تلخ برای کاهش وزن کمک بگیرید، بهتر است که یک برند با کیفیت را انتخاب کنید.

نکته بعدی انتخاب درصد خالص‌بودنِ آن یعنی ۷۰ درصد یا بالاتر است. همچنین فراموش نکنید که شکلات شیری حاویِ کالری اضافه است، پس گزینه مناسبی برای کاهش وزن نخواهد بود. اگر هوس هات چاکلت کردید، نوشیدنی‌تان را بدونِ اضافه‌کردنِ خامه و شکر آماده کنید.

بهترین زمان مصرف شکلات تلخ برای لاغری

شما می‌توانید قبل و بعد شام یا ناهار، (۲۰ دقیقه قبل و پنج دقیقه بعد از ناهار و شام) این ماده غذایی را نوش جان کنید. خوردنِ مقداری شکلات تیره قبل یا بعد از غذا باعث ایجاد هورمون‌هایی می‌شود که به مغز شما علامت سیری می‌دهند.

یک یا دو تکه میل کنید، تا بعد از وعده اصلی سراغ غذا نروید. پیشنهاد می‌کنیم که شکلات تیره را روی زبانتان بگذارید تا ذوب شود و طعم شگفت‌انگیز آن را چند برابر احساس کنید. البته منظورمان این نیست که هرروز مقدار زیادی از این ماده غذایی میل کنید. چون این خوراکی کالری دارد و نباید در خوردنِ آن، زیاده‌روی شود.

عوارض و معایب مصرف شکلات تلخ چیست؟

مصرف روزانه مقدار کمی شکلات تلخ برای بیشتر افراد بی خطر است، اما اگر به کاکائو یا کافئین حساسیت دارید، نباید شکلات تلخ بخورید.

برخی از برندهای شکلات تلخ ممکن است حاوی فلزات سنگین، به ویژه سرب و کادمیوم باشد. این فلزات متاسفانه می‌تواند عوارضی مثل اختلالات تنفسی، عصبی، گوارشی، ادراری، قلبی، عروقی و سیستم ایمنی را ایجاد کند. بنابراین توجه کنید که شکلات تلخ برند خوبی را تهیه کنید و همچنین زیاد نخورید!

همچنین باید دوباره ذکر کنیم که حتی شکلات تلخ هم حاوی مقداری قند است و قند اگر زیاد مصرف شود موجب افزایش وزن، پوسیدگی دندان و دیگر مشکلات خواهد شد.

آیا شکلات تلخ می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟

بله؛ شکلات تلخ با افزایش متابولیسم بدن و کاهش اشتها و کاهش استرس می‌تواند به لاغری کمک کند.

شکلات تلخ چند درصد برای لاغری خوبه؟

برای بهره بردن از خواص شکلات تلخ برای لاغری باید شکلات ۷۰ درصد یا بالاتر مصرف کنید.

سخن پایانی

شکلات تلخ خواص مختلفی دارد و مصرف اصولی آن می‌تواند برای سلامتی مفید هم باشد. یکی از خواص شکلات، کمک به لاغری و کاهش وزن است. این ماده غذایی با افزایش متابولیسم بدن و کاهش استرس و کاهش اشتها می‌تواند اثرات مثبتی بر لاغری داشته باشد. در این مطلب همه چیز را درباره انتخاب شکلات تلخ برای لاغری بخوانید.


 

منبع فیتامین
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار