کدخبر : 18982 تاریخ انتشار :
A

ورزش در آب چیست و چه فوایدی دارد؟

ورزش در آب چیست و چه فوایدی دارد؟

ورزش در آب شامل چه فعالیت‌هایی می‌شود و چه فایده‌ای دارد؟ انواع ورزش در آب کدام است؟ آب درمانی برای چه کسانی مناسب هست؟ در این مطلب از فیتامین به تمام سوالات شما درباره انواع ورزش‌ها در آب و فوایدشان و نحوه آب درمانی پاسخ خواهیم داد. پس تا انتهای مطلب با ما باشید!

به گزارش ورزش 360، همان‌طور که از اسم این عبارت مشخص است، ورزش در آب یعنی هر ورزش و فعالیت بدنی که در آب انجام می‌شود. وقتی صحبت از فعالیت‌های ورزشی در آب می‌شود، احتمالاً شنا را به یاد می‌آورید. البته که شنا یک ورزش آبی بسیار پرطرفدار و مطرح در جهان است، اما ورزش‌های آبی بسیار دیگری هم وجود دارند که هر کدام نیاز به قدرت بدنی یا مهارت‌های خاص خود را دارند و دارای فواید زیادی هم هستند.

وقتی شما در آب هستید، با بُعد متفاوتی در طبیعت ارتباط برقرار می‌کنید، در عین حال به سختی باید تلاش کنید و بدن شما کاملا درگیر می‌شود. البته شما می‌توانید ورزش در آب را به صورت کاملا حرفه‌ای دنبال کنید و یا فقط برای لذت بردن و خنک شدن در این تابستان گرم به سراغش بروید.

انواع ورزش در آب

اگر بخواهیم انواع ورزش‌هایی که در آب، انجام می‌شود را نام ببریم، با لیست بلند بالایی روبرو می‌شویم. در ادامه لیست ۱۵ مورد از فعالیت‌ها و ورزش‌های آبی را می‌آوریم.

ورزش‌های آبی

ورزش‌های روی آب

موج سواری

اسکی روی آب

قایق رانی و انواع آن

رفتینگ

جت اسکی

ورزش های زیر آب

شنا و انواع آن

واترپلو

سینکرونایز یا شنای موزون

غواصی

شیرجه

پیاده روی در آب

بدنسازی و تمرینات قدرتی در آب

بله پیاده روی و تمرینات بدنسازی در آب هم موارد از لیست ورزش‌های آبی است که شاید آن را جدی نگیرید اما واقعا یک فعالیت بدنی باارزش است.

پیاده روی در آب

اگر از پیاده روی لذت می‌برید و دوست دارید تنوعی به فعالیت خود بدهید، پیاده روی در آب را پیشنهاد می‌کنیم. پیاده روی در آب گزینه بسیار خوبی برای تناسب اندام و البته بهبود دردها و عوارض جسمانی و حتی روحی مختلف است که اتفاقا بسیار ساده و آسان است.

این تمرین کم فشار، نه تنها پتانسیل تبدیل شدن به یک تمرین قلبی عروقی خوب را دارد، بلکه می‌تواند به شما کمک کند تا کالری بیشتری بسوزانید و گروه‌‌های عضلانی مختلفی را درگیر کنید. پیاده روی در آب، همچنین تاثیر مثبتی بر روحیه شما دارد.

تمرینات قدرتی و بدنسازی در آب

یک راه خیلی خوب برای انجام تمرینات قدرتی (بدنسازی)‌ و مقاومتی،‌ انجام این تمرینات در آب است. با انجام تمرینات قدرتی در آب شما هم از مزیت تمرین بدنسازی (یعنی عضله‌سازی و‌ بهبود استقامت عضلانی) بهره‌مند می‌شوید و هم از مزیت ورزش در آب (یعنی کم فشار بودن تمرینات روی مفاصل).

ورزش قدرتی در آب

بنابراین انجام تمرینات قدرتی در آب،‌ یک انتخاب بسیار هوشمندانه برای هر کسی است که نیاز به تمرینات بدنسازی دارد. اما نمی‌تواند به صورت عادی این تمرینات را انجام دهد. همچنین خوشبختانه شدت تمرینات بدنسازی در آب هم کاملا تنظیم شدنی است و مربی می‌تواند شدت تمرین را بنابر شرایط ورزشکار، کم و زیاد کند.

اگر دوست دارید بدنسازی در آب را تجربه کنید، می‌توانید پس از گرم کردن اصولی به حرکات ساده‌ای مانند اسکات، لانژ و بلند کردن پاها در آب بپردازید که به دلیل مقاومت آب،‌ موثرتر از تمرین در خشکی هستند. اسکات پرشی یا زانوبلند در آب هم تمرینات استقامتی سختی هستند که وقتی پیشرفت کردید می‌توانید انجام دهید!

انجام حرکات ورزشی در آب چه فوایدی دارد؟

ورزش در آب، با هر فرم و شیوه‌ای که باشد بسیار سودمند است. شما چه به شنای حرفه‌ای مشغول باشید، چه اینکه فقط در آب راه بروید و قدم بزنید، از فواید جسمی و روحی ورزش در آب بهره مند خواهید شد. در ادامه چند مزیت ورزش (به ویژه شنا و قدم زدن در آب) را می‌گوییم.

۱. فشار کم روی مفاصل

شما وقتی در استخر هستید، روی آب شناور می‌شوید. شناور شدن روی آب، با نیروی گرانش مقابله می‌کند و فشاری که در حالت راه رفتن عادی (یا ورزش کردن عادی) به مفاصل وارد می‌شود، در آب بسیار کم خواهد شد. در نتیجه فشار کمی به مفاصل زانو، کمر، و مچ پا وارد می‌شود. به همین دلیل برای افراد مبتلا به آرتریت، درد مفاصل یا آسیب دیدگی بسیار ایده‌آل است.

۲. بهترین گزینه برای تابستان

در تابستان، ممکن است تا ورزش کنید، بسیار گرم‌تان شود و عرق کنید. اما ورزش در آب شما را همواره خنک نگه می‌دارد و خطر گرمازدگی را کاهش می‌دهد. در این صورت شما دیگر نگران عرق کردن‌ هم نیستید.

۳. درگیر شدن عضلات

بااینکه در آب بودن باعث می‌شود فشار وزن شما به مفاصل وارد نشود اما شما با مقاومت آب روبرو هستید که بدون اینکه فشاری به شما بیاورد، عضلات شما را درگیر می‌کند. حرکت کردن در آب، سخت‌تر از حرکت در خشکی است و برای حتی راه رفتن در آب، باید بیشتر زحمت بکشید. در نتیجه قدرت بدنی و استقامت شما بالا می‌رود.

۴. بهبود سلامت قلب و عروق

ورزش در آب ضربان قلب شما را بالا می‌برد که به نوعی یک تمرین کاردیو محسوب می‌شود. اگر با شدت زیادی ورزش کنید، این مزیت، بسیار بیشتر هم می‌شود. پس می‌توانید به شنا (یا دیگر ورزش‌های آبی) به چشم یک ورزش هوازی هم نگاه کنید.

۵. کالری سوزی بالا

ورزش در آب، به نوعی گول زننده است. ممکن است فکر کنید چون در آب شناور هستید، کارتان ساده و بدون زحمت است. اما در واقع باید خیلی تلاش کنید تا به مقاومت آب غلبه کنید پس مقدار قابل توجهی کالری می‌سوزانید.

۶. روحیه بهتر، آرام‌تر، شاداب‌تر

آب آرام است و با بودن در آب، این آرامش به شما هم منتقل می‌شود. به همین دلیل ورزش در آب، به کاهش استرس و اضطراب‌ و بهبود خلق و خو کمک می‌کند و به مرور می‌تواند علائم افسردگی را از بین ببرد.

ورزش در آب یا آب درمانی برای چه کسانی مناسب است؟

همه افراد می‌توانند از ورزش در آب فایده و بهره ببرند. اما به طور ویژه ورزش در آب یا آب درمانی برای یک سری افراد بسیار بهتر و مناسب‌تر است و جنبه درمانی دارد.

افراد مبتلا به دردهای مفصلی: شناور بودن آب فشار روی مفاصل را کم می‌کند چراکه یک ورزش ملایم و در عین حال موثر است. پس اگر آرتروز دارید، حتما ورزش در آب را امتحان کنید.

سالمندان: تمرینات آب به حفظ قدرت، انعطاف پذیری و تعادل این عزیزان کمک می‌کند؛ علاوه بر این، باعث سرحال شدن روحیه آن‌ها می‌شود.

افراد دارای اضافه وزن: به دلیل مقاومت آب، اگر در استخر ورزش کنید (مثلا شنا یا واترپلو) بسیار بیشتر از خشکی کالری می‌سوزانید. البته به شرطی که وقتی از آب خارج می شوید یک بشقاب چیپس و پنیر بزرگ با سس اضافه سفارش ندهید.

بدنسازان: بدنسازان در زمان استراحت یا زمانی که در حال بهبودی از آسیب‌های ورزشی خود هستند، می‌توانند از ورزش در آب به عنوان ورزشی کم فشار برای بازیابی قدرت خود یا همان ریکاوری استفاده کنند.

سخن پایانی

هر فعالیتی که در آب انجام می‌شود، می‌تواند به نوعی یک ورزش محسوب شود. ورزش در آب انواع مختلفی دارد و شما می‌توانید بنا بر علاقه‌ی خود یک یا چند مورد از آن‌ها را انتخاب کنید. ورزش‌های آبی باعث افزایش سلامتی جسم و روان می‌شود و خوشبختانه همه‌ی افراد می‌توانند ورزش در آب را انجام دهند.

 

منبع فیتامین
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار