کدخبر : 15415 تاریخ انتشار :
A

همکاری دوست و دشمن حسن یزدانی برای رسیدن او به طلای المپیک

همکاری دوست و دشمن حسن یزدانی برای رسیدن او به طلای المپیک

خیلی‌ها منتظر رقابت حسن یزدانی و کامران قاسم‌پور در سال المپیک بودند، اما این اتفاق رخ نداد.

به گزارش ورزش 360، هرچند عده زیادی شکست دیوید تیلور در مسابقات انتخابی آمریکا را انگیزه‌ای مضاعف برای بازگشت مقتدرانه حسن یزدانی به میدان، بعد از جراحی کتف می‌دانند، اما به نظر می‌رسد نقشی که دارنده دو نشان طلای وزن ۹۲ کیلوگرم جهان در اینگونه بازگشت یزدانی ایفا کرد، به مراتب کلیدی‌تر و موثرتر از تیلور بود.

بازگشت مصمم حسن یزدانی

حسن یزدانی که ۹ مدال المپیک و جهانی در کارنامه دارد، شکست سنگینی را در فینال مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بلگراد مقابل دیوید تیلور تجربه کرد. بعد از آن به هانگژو رفت و درشرایطی که سالهاست در آسیا رقیبی ندارد، طلای بازی‌های آسیایی را گرفت. برخی از کارشناسان دیدگاه‌شان این بود که بعد از شکست با ضربه فنی مقابل تیلور، احتمال خداحافظی یزدانی وجود دارد. این پنجمین شکست او مقابل حریف آمریکایی بود، درحالیکه صرفا پیش از این یک برد به دست آورده بود؛ اما حرکت بعدی یزدانی، خداحافظی نبود و کتفش را جراحی کرد. شاید هم فکر خداحافظی در سر یزدانی بود و با انجام جراحی کتف در سال المپیک، می‌خواست اعلام این موضوع به تاخیر بیافتد اما در این بین اتفاقاتی رخ داد که او را برای بازگشت مصمم کرد.

قاسمپور، رقیب جدی یزدانی

کامران قاسم‌پور که کار خود را در چرخه المپیک در ۹۷ کیلوگرم استارت زده بود، زمستان سال گذشته رقابت انتخابی با امیرعلی آذرپیرا را در تورنمنت رنک‌دار زاگرب با سومی پشت سر گذاشت، درحالیکه هر دو کشتی‌گیر در نیمه‌نهایی و فینال با یک حریف کشتی گرفتند و قاسم‌پور برای دومین بار مغلوب کایل اسنایدر آمریکایی شد اما آذرپیرا این حریف را شکست داد. بنابراین آذرپیرا برای حضور در مسابقات گزینشی آسیایی انتخاب شد و طبق چرخه، اگر در بیشکک سهمیه المپیک می‌گرفت، ملی‌پوش المپیک می‌شد که همین اتفاق هم رخ داد تا پرونده المپیکی شدن کامران قاسم‌پور در ۹۷ کیلوگرم به طور کامل بسته شود. قاسم‌پور که تا المپیک ۲۰۲۰ توکیو رقیب حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم بود که البته همیشه به او باخته بود، این بار در شرایطی متفاوت، درحالیکه تجربه حضور در دو مسابقه جهانی را پیدا کرده که هر دو را نیز با طلا به پایان رسانده است، بعد از این می‌توانست به المپیکی شدن در وزن ۸۶ کیلوگرم فکر کند، بنابراین خبرها و مصاحبه‌های پیرامون دو کشتی‌گیر، استارت رقابت دوباره آنها را زد.

حذف تیلور، انگیره ای برای یزدانی

در ادامه اتفاق بزرگی در ینگه دنیا رخ داد که برای کشتی ایران و از همه بیشتر یزدانی اهمیت زیادی داشت، شکست دیوید تیلور مقابل هموطنش آرون بروکس. تیلور که در المپیک ۲۰۲۰ توکیو و سه مسابقه جهانی ۲۰۱۸ بوداپست، ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بلگراد طلای حسن یزدانی را به نقره و برنز تبدیل کرده بود، المپیک را از دست داد و این موضوع کم اهمیتی نبود. حذف حریفی که راه شکست یزدانی را خوب بلد شده بود، می‌توانست مسیر کسب دومین طلای المپیک کشتی‌گیر ایرانی را هموار کند. بنابراین حالا یک انگیزه بزرگ در رکورددار مدال کشتی ایران ایجاد شده بود اما نه مهمتر از گذر از رقیبی که تا پیش از این همواره به یزدانی باخت داده و این بار به عنوان قهرمان جهان می‌خواهد مانع از المپیکی شدنش شود.

قاسمپور مدعی وزن غیرالمپیکی ۹۲ کیلوگرم

به نظر می‌رسد اگر فدراسیون و کادرفنی تیم ملی هم مشخصا اظهارنظری در مورد رقابت کامران قاسم‌پور و حسن یزدانی بر سر دوبنده وزن ۸۶ کیلوگرم تیم ملی نداشتند، از این رو بود که کامران قاسم‌پور را یک انگیزه بزرگ برای بازگشت یزدانی می‌دانستند که به سرعت و با شرایط بهتر بعد از جراحی کتف به کشتی بازگردد.رویارویی رسانه‌ای مربیان دو طرف و تلاشی که همت مسلمی به عنوان مربی حسن یزدانی از یک سو و حسین نقیبی و عموی کامران قاسم‌پور از سوی دیگر در فضای رسانه‌ای داشتند، همه حکایت از حساسیت این رقابت برای هر دو کشتی‌گیر داشت. درنهایت هم دیدیم که باوجود اعلام آمادگی رسمی کامران قاسم‌پور برای رقابت در ۸۶ کیلوگرم و مبارزه با حسن یزدانی، به او فرصت این رویارویی داده نشد و صرفا حسن یزدانی با حضور در تورنمنت رنک‌دار مجارستان حضورش را در المپیک قطعی کرد تا قاسم‌پور بار دیگر به مدعی وزن غیرالمپیکی ۹۲ کیلوگرم تبدیل شود.

منبع آنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار