کدخبر : 4888 تاریخ انتشار :
A

​به استقبال فینال بوندسلیگا؛ جای اشتباه نیست

​به استقبال فینال بوندسلیگا؛ جای اشتباه نیست

بایر و بایرن برای قهرمانی کوتاه نمی‌آیند؛ اینجا جایی برای اشتباه نیست.

به گزارش ورزش 360، هفته بیست‌و‌یکم بوندس‌لیگا از روز جمعه با تقابل بورسیادورتموند و فرایبورگ شروع شد و در مهم‌ترین مسابقه هفته و شاید فصل این لیگ از ساعت ۲۱ به‌ وقت ایران 2 تیم مدعی قهرمانی در استادیوم بای‌آرنا شهر لورکوزن به‌ مصاف هم خواهندرفت. تیم‌های اول و دوم جدول در شرایطی مقابل هم قرار می‌گیرند که با تیم سوم یعنی اشتوتگارت فاصله‌ای حداقل ۱۰ امتیازی دارند و پیروز این نبرد مهم و حساس می‌تواند مسیر قهرمانی خود را هموار و هموارتر کند. برد احتمالی بایرلورکوزن می‌تواند شروعی ‌بر پایان قهرمانی‌های متوالی بایرن‌مونیخ باشد. فاصله فقط ۲ امتیازی بایرلورکوزن و بایرن‌مونیخ باعث شده‌ اهمیت و حساسیت نبرد روز شنبه به بالاترین سطح خود در سالیان اخیر برسد و تقابل شاگردان آلونسو و توخل به جنگی تمام‌عیار تبدیل شده‌.

تقابل تیم‌های بایرلورکوزن و بایرن‌مونیخ با قضاوت فلیکس زوایر برگزار می‌شود و این داور که ۴۲ سال سن دارد، برای بیستمین‌بار در فصل جاری داوری خواهد کرد. زوایر این فصل برای لورکوزنی‌ها فقط یک مسابقه را سوت زده‌ که حاصل آن برد مقابل کلن در هفته هفتم بود و در سوی مقابل برد  بایرن‌مونیخ مقابل وردربرمن در هفته نخست و شکست عجیب  5 بر یک آن‌ها مقابل آینتراخت‌فرانکفورت مسابقاتی است که این داور در فصل جاری برای مونیخی‌ها قضاوت کرده‌. زوایر تاکنون مجموعاً ۳۱ مسابقه برای بایرلورکوزن سوت زده و ۱۶ برد، ۶ تساوی و ۹ باخت، آمار آن‌ها در مسابقات تحت ‌قضاوت او بوده‌ و در ۴ مسابقه آخر فقط به یک پیروزی رسیده‌اند. بایرنی‌ها تاکنون در ۴۴ مسابقه با قضاوت زوایر آمار فوق‌العاده ۳۵ برد و ۳ تساوی داشته‌اند و فقط ۶ بار متحمل باخت شده‌اند. این داور تاکنون فقط ۲ بار تقابل بایرلورکوزن و بایرن‌مونیخ را قضاوت کرده‌ که در هر 2  مسابقه مونیخی‌ها به برد رسیده‌اند. در شروع هفته بیست‌و‌یکم بوندس‌لیگا، دورتموند و فرایبورگ به‌ مصاف هم رفتند و دورتموندی‌ها به برد 2 بر یک رسیدند و در یکی دیگر از مسابقات مهم، آگزبورگ میزبان لایپزیش رده پنجمی خواهد بود. روز شنبه روزی کاملاً فوتبالی است و مثل لیگ آلمان در لالیگا اسپانیا هم تیم‌های اول و دوم جدول باهم روبه‌رو خواهند شد و شاهد یک فینال تمام‌عیار در این 2 لیگ خواهیم‌ بود. در سری‌آ ایتالیا رم میزبان اینتر است تا علاوه ‌بر فینال جام ملت‌های آسیا بین قطر و اردن روزی کاملاً فوتبالی را در پیش داشته‌ باشیم.

کار سخت شاگردان آلونسو برای حفظ صدر

یکی‌از بزرگ‌ترین شگفتی‌های فصل جاری، عملکرد ژابی آلونسو در بایرلورکوزن بوده‌ و آن‌ها فعلا بالاتر از بایرن‌مونیخ صدرنشین بوندسلیگا هستند و می‌توانند به سلطه یک‌دهه‌ای قرمزهای مونیخی پایان دهند. لورکوزنی‌ها تنها تیم بدون شکست در ۵ لیگ معتبر (انگلیس، اسپانیا، ایتالیا، آلمان و فرانسه) هستند و شانس بسیاری برای فتح 2 جام داخلی آلمان دارند و با قهرمانی در لیگ‌ اروپا می‌توانند خاص‌ترین و درخشان‌ترین فصل‌ تاریخ خودشان را رقم بزنند. آن‌ها تا پایان هفته بیستم توانسته‌اند صاحب ۱۶ برد شوند و فقط تیم‌های بایرن‌مونیخ در دور رفت، دورتموند، اشتوتگارت و مونشن‌گلادباخ توانسته‌اند مقابل آن‌ها به تساوی برسند و بزرگ‌ترین نکته منفی شاگردان آلونسو، عدم‌ کسب برد مقابل تیم‌های دوم تا چهارم جدول بوده‌. آن‌ها در حال‌ حاضر ۵۲ امتیازی هستند و با ۲ امتیاز اختلاف نسبت ‌به بایرن‌مونیخ به صدر جدول تکیه زده‌اند و در صورت کسب برد خانگی می‌توانند شرایط بسیار بهتری پیدا کنند. لورکوزنی‌ها در لیگ فقط ۱۴ بار دروازه خود را بازشده دیده‌اند و با میانگین ۰.۷ گل ‌خورده به ‌ازای هر مسابقه صاحب بهترین خط دفاع لیگ هستند. آن‌ها ۵۲ بار دروازه رقبا را باز کرده‌اند و دومین خط حمله گلزن لیگ آلمان را دراختیار دارند و از هرلحاظ فصل درخشان و موفقی را سپری می‌کنند. شاگردان آلونسو در نیمی از مسابقات فصل یعنی ۱۰ مسابقه کلین‌شیت کرده‌اند و از این لحاظ بهترین تیم بوندس‌لیگا هستند و با ۱۲ ضربه به تیر دروازه رقبا دومین تیم بدشانس لیگ هستند.

تیم بایرلورکوزن در مسابقات خانگی این فصل خود از ۱۰ مسابقه به ۸ برد رسیده‌اند و در صورت برتری مقابل بایرن‌مونیخ بهترین تیم در مسابقات خانگی این فصل بوندس‌لیگا می‌شوند. ویکتور بونیفیس با ۱۰ گل و الخاندرو گریمالدو با ۷ گل بهترین گلزنان بایرلورکوزنی‌ها در این فصل بوندس‌لیگا هستند و نقطه قوت آن‌ها وجود هافبک‌ها و پاسورهای درخشان است. گریمالدو، فلوریان ویرتس و ویکتور به‌ترتیب با ۹، ۸ و ۷ پاس‌گل بهترین پاسورهای لورکوزن در این فصل لیگ هستند و یکی ‌از برگ‌برنده‌های ژابی آلونسو در این فصل محسوب می‌شوند. تیم‌های بایرلورکوزن، دورتموند، وردربرمن و هایدنهایم تنها تیم‌های بوندس‌لیگا هستند که در ۵ نبرد آخر خود در لیگ شکست‌ناپذیر بوده‌اند و در این بین لورکوزنی‌ها با ۴ برد از ۵ مسابقه صاحب بهترین عملکرد هستند. بایرلورکوزن در کمال تعجب و ناباوری تاکنون قهرمان لیگ آلمان نشده‌ و فقط ۵ بار به نایب‌قهرمانی این رقابت‌ها رسیده‌اند و آخرین نایب‌قهرمانی آن‌ها به فصل 2011 - 2010 برمی‌گردد که دورتموند با یورگن کلوپ به قهرمانی رسید. درخشش فوق‌العاده آن‌ها در فصل جاری باعث شده‌ لورکوزنی‌ها به اولین قهرمانی خود در لیگ بسیار نزدیک باشند و راه این مسیر از برد مقابل مونیخی‌ها عبور می‌کند. این تیم در جام‌حذفی هم مدت‌هاست قهرمان نشده‌ و از فصل ۹۳-۱۹۹۲ هرگز جام این رقابت‌ها را بالای سر نبرده‌اند. در فصل جاری این رقابت‌ها آن‌ها مقابل پادربورن و اشتوتگارت به برد رسیده‌اند و در حال‌ حاضر در نیمه‌نهایی حاضر هستند و باتوجه‌به حذف تیم‌های مدعی و قدرتمندتر شانس بسیاری برای فتح جام‌حذفی دارند. شاگردان آلونسو در فصل جاری لیگ‌اروپا با کسب ۶ برد از ۶ مسابقه به‌ عنوان صدرنشین به یک‌هشتم رسیده‌اند و باتوجه ‌به برگزاری مسابقات پلی‌آف یک‌هشتم، آن‌ها فعلاً مدتی تماماً روی رقابت‌های لیگ متمرکز خواهند بود.

ماموریت مهم توخل، حفظ روند یک‌دهه‌ای

برخلاف سالیان اخیر بایرنی‌ها طی 2 فصل اخیر با مشکلات بسیاری برای قهرمانی در لیگ مواجه بوده‌اند و بعد از قهرمانی سخت فصل قبل، این فصل هم با رقیب سخت و قدرتمندی مثل بایرلورکوزن روبه‌رو هستند. شاگردان توماس توخل مثل لورکوزنی‌ها از ۲۰ مسابقه لیگ صاحب ۱۶ برد شده‌اند و مقابل تیم‌های بایرلورکوزن و لایپزیش به تساوی رسیده‌اند. بایرنی‌ها این فصل در لیگ فقط مقابل اینتراخت‌ فرانکفورت و وردربرمن متحمل باخت شده‌اند و بعد از صدرنشین، کمترین تعداد باخت و بعد از اشتوتگارت کمترین تساوی را داشته‌اند. آن‌ها با ۵۹ گل‌زده صاحب هجومی‌ترین خط حمله لیگ هستند و با تنها ۱۹ گل‌خورده دومین خط دفاعی مستحکم لیگ محسوب می‌شوند. شاگردان توخل از ۲۰ مسابقه این فصل بوندس‌لیگا در ۹ مسابقه دروازه خود را بسته نگه ‌داشته‌اند که سهم مانوئل نویر ۶ کلین‌شیت و سهم اسون اولرایش ۳ کلین‌شیت بوده‌. بایرن‌مونیخ در مسابقات خارج ‌از خانه این فصل لیگ از ۹ مسابقه به ۷ برد و یک تساوی رسیده‌اند و با کسب ۲۲ امتیاز بعد از لورکوزن بهترین تیم در مسابقات خارج ‌از خانه هستند. بهترین گلزن حال‌حاضر این فصل بوندس‌لیگا، هری کین از بایرن‌مونیخ با ثبت ۲۴ گل است و فاصله‌ای ۷ گلی با نفر دوم دارد. لروی سانه با ۸ گل‌زده دومین گلزن برتر فصل بایرن‌مونیخ است. سانه همچنین با ۱۱ پاس‌گل بهترین گل‌ساز بایرنی‌ها نام دارد و بعد از او توماس مولر با ثبت ۷ پاس‌گل بهترین عملکرد را دارد. بایرنی‌ها بعد از پیروزی در مرحله اول جام‌حذفی در مرحله دوم درکمال شگفتی مغلوب زاربروکن شدند و از مسابقات حذف شدند و تیم توخل فصل پرفراز و نشیبی را سپری می‌کند. آن‌ها در لیگ‌قهرمانان در گروهی به ۵ برد و یک تساوی رسیدند و به‌ عنوان صدرنشین از گروه خود صعود کردند و حالا باید طبق قرعه‌کشی در مرحله یک‌هشتم مقابل لاتسیو قرار بگیرند. تیم بایرن‌مونیخ روزهای سختی را پیش‌رو دارد و بعد از نبرد با لورکوزن با لاتسیو در لیگ قهرمانان و بوخوم در لیگ، بیرون ‌از خانه روبه‌رو می‌شوند و سپس میزبان لایپزیش خواهند بود. باتوجه‌ به حذف از جام‌حذفی و کار سخت و دشوار برای قهرمانی در لیگ و لیگ‌قهرمانان ممکن‌است بایرنی‌ها فصل را بعد از مدت‌ها بدون جام مهم به پایان برسانند و احتمال دارد برای اولین‌ بار از فصل 2011-2012 قهرمانی جز بایرن‌مونیخ را در لیگ آلمان شاهد باشیم.

نکات آماری

تیم‌های بایرلورکوزن و بایرن‌مونیخ تاکنون در رقابت‌های رسمی ۹۸ بار مقابل هم قرار گرفته‌اند که بایرنی‌ها عملکرد بهتری داشته‌اند و به ۶۰ برد رسیده‌اند. سهم لورکوزن فقط ۲۰ برد بوده‌ و ۱۸ تقابل هم برنده نداشته ‌است. در این ۹۸ مسابقه، بایرنی‌ها ۲۰۲ بار گلزنی کرده‌اند و ۱۱۸ گل هم دریافت کرده‌اند. در ۹ مسابقه آخر این 2 تیم هم مونیخی‌ها ۶ برد داشته‌اند و فقط ۲ بار مغلوب لورکوزن شده‌اند. این 2 تیم در مسابقاتی که اسما و رسما بایرلورکوزن میزبان بوده‌ ۵۰ بار مقابل هم قرار گرفته‌اند و بازهم بایرن‌مونیخ عملکرد بهتری داشته‌ و به ۲۴ برد رسیده‌اند و سهم میزبان ۱۶ پیروزی بوده ‌است. بهترین گلزن تقابل‌های لورکوزن و بایرن‌مونیخ اولف کرشتن از بایرلورکورن با ۱۱ گل‌زده است و روبرت لواندوفسکی از بایرن‌مونیخ با ۱۰ گل در رده دوم قرار دارد. توماس مولر با ۹ گل در رده سوم است و با ثبت ۲ گل می‌تواند به بهترین گلزن تاریخ این تقابل تبدیل شود. ژابی آلونسو و توماس توخل، سرمربیان 2 تیم، تاکنون فقط یک بار در قامت سرمربی مقابل هم قرار گرفته‌اند که به مسابقه رفت برمی‌گردد. توخل در قامت سرمربی با تیم‌های ماینتس، دورتموند و بایرن‌مونیخ ۱۵ بار مقابل لورکوزن قرار گرفته‌است . آمار ۷ برد، ۳ تساوی و ۵ شکست را داشته ‌است. ژابی آلونسو هم ۲ بار به‌عنوان سرمربی مقابل تیم سابق خود، بایرن‌مونیخ قرار گرفته‌ و هرگز شکست نخورده‌؛ یک ‌بار برده و یک‌بار هم متوقف شده ‌است.

منبع فوتبال 360
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار