کدخبر : 4886 تاریخ انتشار :
A

اردن به دنبال پرتغال شدن در آسیا

اردن به دنبال پرتغال شدن در آسیا

اردن در صورت غلبه بر قطر به دهمین قهرمان منحصر‌به‌فرد تاریخ جام ملت‌های آسیا تبدیل می‌شود.

به گزارش ورزش 360، تیم ملی فوتبال اردن تبدیل به شگفتی‌ساز بزرگ هجدهمین دوره‌ جام ملت‌های آسیا شد و به دیدار نهایی صعود کرد. آن‌ها حالا در نظر دارند همانند پرتغال در یورو ۲۰۱۶، در شرایطی که دور گروهی را در رده سوم به اتمام رساندند، در بازی آخر با عبور از سد میزبان به اولین قهرمانی دست یابند. 

اردن به دنبال عدد ۱۰

جوان‌مردان به دنبال این هستند تا با غلبه بر قطر به دهمین قهرمان منحصربه‌فرد تاریخ جام ملت‌های آسیا تبدیل شوند. پیش از این تیم‌های کره‌جنوبی (۱۹۵۶)، رژیم صهیونیستی (۱۹۶۴)، ایران (۱۹۶۸)، کویت (۱۹۸۰)، عربستان (۱۹۸۴)، ژاپن (۱۹۹۲)، عراق (۲۰۰۷)، استرالیا (۲۰۱۵) و قطر (۲۰۱۹) موفق به انجام این کار شدند و نخستین قهرمانی‌های خود را در سال‌های مذکور جشن گرفتند. اردنی‌ها می‌توانند به پنجمین تیم عربی با سابقه‌ فتح بزرگ‌ترین رویداد ملی قاره کهن تبدیل شوند. 

نوبت به باخت اردن رسیده است؟!

این اولین فینال تیم ملی اردن در جام ملت‌های آسیا به حساب می‌آید. اگر نگاهی به تیم‌هایی بیندازیم که نخستین فینال‌شان در جام ملت‌ها را چه‌طور پشت سر گذاشته‌اند با روندی کاملا سینوسی مواجه خواهیم شد. ابتدا باید ۲ فینال ۱۹۷۲ و ۱۹۸۴ را جدا کنیم. در این ۲ دوره هر ۲ تیم فینالیست در حال تجربه‌ی نخستین فینال خود بودند که اولی بین ایران و کره‌جنوبی (مسابقات پیش از سال ۱۹۷۲ گروهی بود) و دومی مابین عربستان و چین به انجام رسید.

در الباقی ادوار اما با یک نمودار سینوسی روبرو می‌شوید. کویت در سال ۱۹۷۶ به ایران باخت. ژاپن در سال ۱۹۹۲ موفق به شکست دادن عربستان شد.چهار سال بعد امارات در ضربات پنالتی به سعودی‌ها نتیجه را واگذار ‌کرد. سال ۲۰۰۷ نوبت به پیروزی یک فینال‌اولی رسید و عراق با یک گل عربستان را تسلیم کرد. دوره بعد اما استرالیا با همین نتیجه به ژاپن باخت. در هفدهمین دوره تیم ملی قطر با حساب 3 بر یک ژاپن را شکست داد و حالا طبق قاعده یک‌درمیانِ موجود، اردن باید به عنابی‌ها ببازد اما آیا چنین اتفاقی رخ خواهد داد؟ 

حال باید دید در سومین فینال تمام‌عربیِ جام ملت‌ها قرار است همانند سال ۱۹۹۶، تیم باسابقه عنوان قهرمانی را به چنگ بیاورد یا همانند سال ۲۰۰۷ تیمی که اولین فینال را مزه‌مزه می‌کند، صاحب کاپ قهرمانی خواهد شد.

منبع فوتبال 360
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار