کدخبر : 4318 تاریخ انتشار :
A

فینال زودرس؛ پیش به مهمترین مسابقه آسیا

فینال زودرس؛ پیش به مهمترین مسابقه آسیا

عربستان و کره‌جنوبی برای پنجمینبار در جام ملت‌های آسیا باید به مصاف یکدیگر بروند و این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که هیچ‌وقت نماینده شرق آسیا موفق به شکست دادن حریفش نشده است.

به گزارش ورزش 360، هیچ تیمی به اندازه کره‌جنوبی و عربستان سعودی سابقه حضور در فینال جام ملت‌های آسیا را نداشته است. این 2 غول بزرگ فوتبال قاره کهن تا به حال 6 مرتبه پا به دیدار نهایی مهم‌ترین رویداد فوتبالی آسیا گذاشته‌اند که ماحصل آن سه قهرمانی و سه نایب‌قهرمانی برای شاهین‌های سبزپوش و 2 قهرمانی و چهار نایب‌قهرمانی برای جنگجویان تائه‌گوک بوده است. حالا آن‌ها قرار است حساس‌ترین دیدار دور یک‌هشتم نهایی هجدهمین دوره جام ملت‌ها را در ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی به انجام برسانند. در این گزارش به تاریخچه تقابل‌های کره و عربستان در این رویداد اشاره خواهیم داشت.

جام ملت‌ها 1984 دور گروهی: عربستان 1-1 کره‌ی جنوبی

اولین حضور عربستان در جام ملت‌ها در شرایطی رقم خورد که آن‌ها اولین بازی خود را برابر کره‌جنوبی به انجام رساندند. ورزشگاه ملی سنگاپور در حضور 20 هزار نفر میزبان این جدال جذاب بود که نهایتا برنده‌ای نداشت و با تساوی یک بر یک خاتمه یافت. لی تائه‌هو در دقیقه 51 برای کره گلزنی کرد اما ماجد عبدالله، مهاجم زهردار دهه 80 عربستان، در دقیقه 90 تیمش را از شکست نجات داد. جالب است که در پایان دور گروهی، عربستان با 2 برد و 2 تساوی صدرنشین شد و نهایتا عنوان قهرمانی را به دست آورد اما کره، بدترین نمایشش در تاریخ جام ملت‌ها را به منصه ظهور گذاشت و با صفر برد، 2 تساوی و 2 باخت قعرنشین شد و خیلی زود به خانه بازگشت.

جام ملت‌ها 1988 فینال: کره‌ی جنوبی 0-0 عربستان (3-4)

کره برای جبران مافات پا به قطر گذاشته بود. آن‌ها به واسطه تجربه حضور در جام جهانی، تیمی آماده داشتند و در دور گروهی با چهار پیروزی و کسب 100 درصد امتیازات به دور نیمه‌نهایی صعود کردند و عربستان در سوی دیگر ماجرا، همانند اولین حضورش با 2 پیروزی و 2 تساوی سرگروه شد و به مرحله دوم قدم گذاشتند. چین و ایران قربانیانِ پای فینال کره و عربستان بودند. تیم‌هایی که چهار سال قبل بازی اول را برابر یکدیگر به انجام رساندند، حالا باید آخرین مسابقه را با یکدیگر برگزار می‌کردند. دوئلی که گلی در پی نداشت و تکلیف برنده آن باید در ضربات پنالتی مشخص می‌شد. کره‌ای‌ها 2 پنالتی از دست دادند تا عربستان با درخشش عبدالله الدعیع، پیروزی 4 بر 3 به دست بیاورد و برای دومین دوره متوالی، جشن قهرمانی برپا کند.

جام ملت‌ها 2000 نیمه‌نهایی: کره‌ی جنوبی 1-2 عربستان

ماجرای کره و عربستان این بار در نیمه‌نهایی جام ملت‌های 2000 به یکدیگر گره خورد. جنگجویان تائه‌گوک با گل طلایی‌ای که لی دونگ‌گوک در دقیقه 99 به ثمر رساند، از سد ایرانِ جلال طالبی گذشتند و سبزپوشان نیز با گل طلایی نواف التمیاط، کویت را 3 بر 2 شکست دادند تا به پست یکدیگر بخورند. طلال مشعل، ستاره این مسابقه بود و 2 گل در دقایق 76 و 80 به ثمر رساند تا گل دقیقه 91 لی دونگ‌گوک تاثیر چندانی در پیروزی تیم عربی نداشته باشد. این اولین و تنها دیدار 2 تیم در جام ملت‌های آسیا بود که در 90 دقیقه برنده داشت و بازهم به کام شاهین‌ها خاتمه یافت. البته که آن‌ها در انتهای جام به عنوان دومی بسنده کردند و کره نیز رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

جام ملت‌ها 2007 گروهی: کره‌ی جنوبی 1-1 عربستان: 

چهارمین و آخرین مصاف عربستان و کره‌جنوبی در جام ملت‌های پیش آسیا پیش از دیدار جام 2023، مربوط به دور گروهی سال 2007 می‌شود. این اولین بازی 2 تیم در این تورنمنت بود که به میزبانی شهر جاکارتای اندونزی به انجام رسید و همانند بازی سال 1984 در سنگاپور با نتیجه مساوی یک بر یک تمام شد. چوی سونگ‌کوک در دقیقه 66 نماینده شرق آسیا را پیش انداخت اما همانند 23 سال قبل، عربستان به مسابقه برگشت و این بار به وسیله یاسر القحطانی در دقیقه 77 از روی نقطه پنالتی کار را به تساوی کشاند. نهایتا عربستان با هفت و کره با چهار امتیاز از این گروه صعود کردند و سرِ آخر، رتبه‌های دوم و سوم را مال خود کردند.

جام ملت‌ها 2023 یک‌هشتم نهایی

این اولین رویارویی 2 تیم در این مرحله از مسابقات است. کره و عربستان برای دومین مرتبه در خاک قطر به مصاف یکدیگر می‌روند. دفعه قبلی، نماینده غرب آسیا در ضربات پنالتی به برتری دست یافت و عنوان قهرمانی را به دست آورد و باید دید این بار چه اتفاقی رخ می‌دهد نباید فراموش کنیم که ببرها سرانجام موفق به شکستن طلسم تاریخی می‌شوند و عربستان را از پیش رو برمی‌دارند یا خیر.

منبع فوتبال 360
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار