کدخبر : 3158 تاریخ انتشار :
A

تاریخچه ی لوگوی بارسلونا

تاریخچه ی لوگوی بارسلونا

بارسلونا یکی از محبوب ترین و مشهورترین تیم ها در دنیا فوتبال است که با ظهور لیونل مسی این محبوبیت 1000 چندان شد.

به گزارش ورزش 360، باشگاه بارسلونا در سال 1899 در اسپانیا تاسیس شد اما تا سال 1910 لوگوی این باشگاه هیچ شباهتی با لوگوی امروز نداشت. در لوگوی اولیه "تاج الماس نشانی به شکل پادشاهی آراگون و خفاش شاه جیمز " وجود داشت. بارسلونا دارای سابقه ی بسیار غنی است و میخواهیم نگاهی به جزئیات لوگوی این باشگاه داشته باشیم.

در آن زمان خوان گمپر-از پیشگامان فوتبال سوئیس- تمایل خود را برای تأسیس باشگاه فوتبال به‌صورت آگهی در روزنامه‌ی لوس دپورتس چاپ کرد؛ درست چند روز بعد گروهی از جوانان سوئیسی، انگلیسی و اسپانیایی در زمینه‌ی همکاری با او اعلام آمادگی کردند و باشگاه فوتبال بارسلونا در شهر بارسلون اسپانیا متولد شد.

امروز این باشگاه یکی از پردرآمدترین باشگاه ‎های فوتبال دنیاست و بعد از باشگاه رئال مادرید در جایگاه دوم ثروتمندترین باشگاه‎ های جهان قرار دارد.

نا گفته نماد که این باشگاه تنها از فوتبال پشتیبانی نمی کند بلکه دارای ورزش هایی هم چون اسکیت، بسکتبال، هندبال و … نیز می شود. در نتیجه شهرت این باشگاه سبب شده است تا لوگو آن نیز شهرت داشته باشد. 

احتمالا کسانی که از طرفداران پر و پاقرص هستند علاقه داشته باشند تا از تاریخچه لوگو بارسلونا اطلاعات داشته باشند. در این مطلب قصد داریم تا به توضیحات تخصصی در این باره بپردازیم.

تاریخچه لوگو بارسلونا

باشگاه بارسلونا از همان روزهای ابتدایی فعالیت، رنگ آبی و قرمز اناری را برای لباس تیمش برگزید و جزء معدود تیم‌هایی است که از زمان تأسیس در سال 1899 لوگو خود را روی لباس تیمش استفاده کرد. در یازده سال اول، این باشگاه از یک لوگو که وابستگی ‎اش را به شهر بارسلونا نشان می‎ داد، استفاده می‎ کرد.

اولین لوگو بارسلونا مشابه نشان‌های سلطنتی بود و نمادهای به‎ کار رفته در آن از وابستگی این باشگاه به شهر بارسلونا و منطقه‌ی کاتالونیا حکایت می‎ کرد. این لوگو متشکل بود از: یک لوزی در مرکز، دو شاخه‌ی‎ خرما و برگ بو در اطراف لوزی، یک تاج و خفاش در بالای آن؛ علامت لوزی هم به چهار بخش تقسیم می‌شد.

این لوگو تا سال 1910 تغییری نکرد. در سال 1910 باشگاه بارسلونا تصمیم گرفت که لوگو خود را تغییر دهد و به همین مناسبت یک مسابقه‌ی‎ طراحی بین اعضای خود برگزار کرد. برنده ‎ی این مسابقه‎ ی طراحی، کارلوس کومامالا از بازیکنان تیم بود. لوگو طراحی شده توسط کومامالا تا امروز باقی مانده و در طول این سال‎ها تغییرات اندکی روی آن صورت گرفته است.

از آنجایی‌که لوگو هویت و شناسنامه‎ ی هر سازمان و باشگاه است و تغییرات زیاد آن موجب می‎ شود که اصالت و ریشه‎ داری سازمان زیر سؤال برود، تغییرات لوگو بارسلونا هم بسیار کم و فقط به‎ منظور زیباتر کردن آن بوده است. در ادامه سیر تاریخی تغییرات لوگو باشگاه بارسلونا را مرور می‎ کنیم.

Group-3426

اولین لوگو بارسلونا یک طرح هرالدری بود؛ این لوگو از یک لوزی، دو شاخه سبز برگ بو و درخت خرما، یک تاج و خفاش سیاهی با بال‎ های باز تشکیل شده بود. لوزی در مرکز لوگو قرار داشت و به چهار قسمت تقسیم می‎شد و سه رنگ قرمز، زرد و سفید در آن به‎ کار رفته بود؛ گوشه‎ ی سمت چپ بالا و سمت راست پایین یک صلیب قرمز روی پس ‎زمینه‌ی سفید، گوشه ‎ی سمت راست بالا و سمت چپ پایین راه‎ راه زرد و قرمز بود.

این لوگو بیشتر مواقع به همین شکل استفاده می‎ شد؛ اما، گاهی یک قاب دایره ‎ای متشکل از کلمات « Foot-Ball Club Barcelona 1899» که با حروف بولد و فونت سان‎سریف بود، آن را احاطه می‎ کرد.

در سال 1910 اولین لوگو آیکونیک(تصویری) باشگاه بارسلونا طراحی شد که تا به امروز از همان استفاده می‎ شود و در ذهن هواداران تیم بارسا ثبت شده است. این لوگو تصویر یک سپر با خطوط بیرونی طلایی و زیبا بود. در مرکز سپر، یک نوار سفید قرار داشت که روی آن با فونت سان‎سریف سیاه و به سبک لترینگ حروف «F. C. B» نوشته شده بود.

این نوار در لوگو بارسلونا، سپر را به دو بخش تقسیم می‎ کرد؛ قسمت بالای سپر شامل دو بخش بود: سمت چپ صلیب سرخ روی پس ‎زمینه‎ ی سفید و سمت راست راه ‎راه عمودی قرمز و زرد. قسمت پایین لوگو هم دارای سه خط عمودی قرمز و چهار خط عمودی آبی بود؛ وسط آن هم توپ فوتبالی به‌رنگ زرد روشن خودنمایی می ‎کرد.

طرح‎ ها و رنگ ‎های لوگو باشگاه بارسلونا تا سال 1920 ثابت ماند؛ بعد از آن رنگ‌های آبی و قرمز روشن‌تر و خط دور لوگو نازک‌تر شد. راه‎ های عمودی قرمز قسمت پایین با خط زرد متمایز شد. نوار وسط لوگو هم به‌رنگ زرد درآمد و نوشته ‎ی آن کمی تغییر کرد؛ این تغییر موجب شادتر و زیباتر شدن لوگو شد. شکل سپر هم با کمی تغییرات، ظاهری مدرن پیدا کرد.

در سال 1936 باشگاه تصمیم گرفت که تغییری در رنگ‎های لوگو ایجاد کند. حروف «F. C. B.» به‌رنگ سفید درآمد و توپ روی لوگو تغییر کرد و جزئیات بیشتری روی آن اعمال شد. علاوه ‎بر این خطوط زرد اطراف راه ‎های عمودی قرمز قسمت پایین حذف و خطوط اطراف سپر ضخیم‎ تر و پررنگ ‎تر شد. در جزئیات سپر لوگو بارسلونا هم تغییراتی صورت گرفت.

در سال 1941 حروف «F. C. B.» براساس خوانش اسپانیایی نام باشگاه به «C. F. B.» تغییر کرد. نوار وسط لوگو باشگاه بارسلونا دوباره به‌رنگ طلایی درآمد و نوشته ‎ی وسط آن سیاه شد. تغییرات اندکی هم روی ظاهر سپر و رنگ ‎ها انجام شد و خطوط نازک‎ تر شدند.

در سال 1949 دوباره حروف وسط لوگو بارسلونا ویرایش و به «C. De F. B.» که مخفف «Club de Fútbol Barcelona» بود، تغییر کرد. رنگ سپر تیره‎ تر شد و رنگ توپ فوتبال وسط هم که همیشه طلایی و روشن بود، شرابی شد. نوار وسط دوباره به‌رنگ سفید درآمد و با خطوط افقی زرد از زمینه جدا شد.

در سال 1969 رنگ ‎های این لوگو شاد و درخشان شدند و رنگ زرد طلایی نوار وسط و توپ قرمز پررنگ روی لوگو، جلوه‎ای خاص به آن داد. در جزئیات سپر هم تعییراتی صورت گرفت. این لوگو احساس شادی، فریبندگی و صمیمیت را به مخاطبان القا می‎ کرد.

در سال 1974 دوباره نوار وسط به‌رنگ سفید درآمد؛ اما، عناصر دیگر رنگ و فرم خود را حفظ کردند. در شکل ظاهری سپر هم تغییراتی صورت گرفت و قسمت بالایی آن نوک ‎تیز شد. حروف«F. C. B.» هم دوباره جای حروف قبلی را گرفت.

در این سال لوگو بارسلونا مدرن‎ تر و رنگ ‎ها روشن‎ تر شد؛ حروف مشکی و ضخیم با فونت سان‎سریف روی نوار زرد رنگ جلوه ‎ی خاصی پیدا کردند و توپ فوتبال وسط لوگو هم به‌رنگ نارنجی روشن درآمد. شکل ظاهری سپر هم تغییرات اندکی کرد.

در صدمین سالروز باشگاه لوگو در دایره ‎ای آبی و قرمز قرار گرفت و تاریخ «1989-1999» به‌رنگ سفید و به ‎صورت افقی در دو طرف سپر نوشته شد.

لوگو کنونی بارسلونا در سال 2002 طراحی شد و تفسیری مدرن از تمام لگوهای قبلی این باشگاه است. مهمترین تغییر این لوگو حذف نقاط مابین حروف و تبدیل آن به «FCB» است. استفاده از فونت سان‌سریف و ظریف‌تر کردن فونت لوگو، حس حرفه‎ ای بودن و اصالت را به مخاطب منتقل می‎کند.

رر

مفهوم لوگو باشگاه بارسلونا

در گوشه‌ی سمت چپ بالای لوگو بارسلونا، صلیب سنت جورج قرار دارد که نشان‎ دهنده ‎ی حمایت سنت جورج از کاتالونیا است؛ شکل کلی لوگو و سپر یادآور نشان سلطنتی شهر بارسلونا بوده و گوشه‌ی سمت راست بالا پرچم کاتالونیا است که به خاستگاه این تیم و منطقه‎ ی کاتالونیای اسپانیا اشاره دارد. بخش پایینی لوگو نشان‌دهنده ‎ی رنگ ‎های باشگاهی بارسلونا و توپ وسط نماد تیم فوتبال بارسا و ورزش‌های دیگر این باشگاه است.

صلیب سرخ روی لوگو بارسلونا یک نماد هرالدی است که به تاریخچه ‎ی صلیب سنت جورج در قرون وسطی اشاره دارد. این صلیب در قرن دوازده به‎ عنوان یک نماد استفاده می‎شده است.

سنت جورج قدیسی بود که طبق افسانه‎ ها در اوایل جنگ‎ های صلیبی حامی بسیاری از مناطق از جمله کاتالونیا بوده است. دلیل وجود این صلیب روی لوگو باشگاه بارسا، حمایت تاریخی سنت جورج از منطقه ‎ی است که باشگاه بارسلونا از آنجا برآمده است.پ

معنای پرچم انگلیس در لوگوی بارسلونا چیست ؟

پرچم انگلستان که همچنین به عنوان صلیب سنت جورج نیز شناخته میشود در گوشه قسمت بالا , سمت چپ لوگو قرار دارد . دلیل وجود صلیب سنت جورج این است که او برای مردم بارسلونا بسیار محترم بود چرا که از مردم این منطقه حمایت میکرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار