کدخبر : 15963 تاریخ انتشار :
A

اسپانیا - انگلیس؛ دو پادشاه و یک تخت در فینال یورو2024

اسپانیا - انگلیس؛ دو پادشاه و یک تخت در فینال یورو2024

اسپانیا و انگلیس بعد از گذر از موانع سخت بسیار خود را به «نبرد آخر» رسانده‌اند؛ این دو فینالیست یورو ۲۰۲۴ برای فتح جام از تمام توان خویش و نقطه ضعف حریف استفاده می‌کنند که خوشحال و جام به دست، دیار ژرمن‌ها را ترک کنند.

به گزارش ورزش 360، تیم های ملی فوتبال اسپانیا و انگلیس بعد از هفته  ها تحمل سختی و فشارهای ناشی از تمرین و مسابقات سنگین، سرانجام به مصاف نهایی یکشنبه در ورزشگاه المپیااشتادیون برلین رسیده اند. اسپانیا با درخشش خیره کننده لامینه یامال، ستاره کم سن و سالش و کلی بازیکن با انگیزه و جوان همچنین با استعداد موفق شد ۶ برد در یورو ۲۰۲۴ کسب کند. انگلیس نیز که در مرحله گروهی با باوجود بازی های پرانتقاد، حتی صدرنشین شد، از شروع مراحل حذفی وضعیتی بهتر ارائه کرد و البته با برخورداری از چاشنی شانس خود را به «آخرین ایستگاه» رساند. حالا در «میدان نبرد برلین» تیم های برابر هم قرار می گیرند که یکی با وجود جوانی و درخشش بیشتر و ۳ مقام قهرمانی یورو(اسپانیا) «دست بالا » را دارد؛ هرچند «سه شیرها» بعد از رسیدن به مقام نایب قهرمانی دوره قبل، بخت قابل توجهی را برای خود قائل هستند.

*انگلیس مصمم به فتح یورو

درست است در نبرد یک چهارم نهایی اسپانیا با آلمان، تیم پرقدرت و میزبان جام برخورد کرد و در آخرین ثانیه ها مجوز صعود به نیمه نهایی را گرفت، اما «ماتادورها» از اولین بازی دور اول قدرتمند ظاهرشد. در حالیکه انگلیس در بازی پایاپای چهارشنبه شب با هلند معلوم نبود که اگر در ثانیه های پایانی به گل برتری مقابل لاله های نارنجی نمی رسید، چه سرنوشتی پیدامی کرد. البته بازیکنان تحت امر «گرت ساوتگیت» می گویند:«درست است درخششی مثل اسپانیایی ها در این جام نداشته ایم؛ اما هیچ تیمی در دو فینال متوالی یورو شکست نخورده است.»از این رو برخلاف بیشتر کارشناسان و رسانه ها، حتی شانس خوبی را برای خود در مصاف با تیم تحت هدایت لوئیس دلافوئنته قائل هستند. آنها می گویند بازی نهایی محلی برای حضور دو قدرت فوتبال قاره است که یکسری ویژگی های کوچک فنی و تاکتیکی می تواند سرنوشت قهرمانی را رقم بزند. در نقطه مقابل ستاره های با انگیزه اسپانیا ادعا دارند با در اختیارداشتن بازیکنانی مثل لامینه یامال، نیکو ویلیامز، دنی اولمو و رودری کفه ترازو را حتما به نفع خود سنگین می کنند.

*عملکرد فینالیست های جام

مرور نتایج اسپانیا و انگلیس در این جام حتما به شناخت بیشتر کمک می کند که کدامیک شانس بیشتری برای رسیدن به کاپ قهرمانی دارد. اسپانیا در اولین بازی اش در یورو ۳ بر صفر کرواسی را مغلوب کرد.بعد با برد یک بر صفر ایتالیای نامدار را کنارزد و در آخرین بازی یک بر صفر آلبانی سختکوش را شکست داد.به این ترتیب با ۵ گل زده و ثبت ۳ کلین شیت  با حداکثر امتیاز(۹) صدرنشین گروهB شد. در مرحله حذفی با نتیجه ۴ بر یک گرجستان را شکست داد و در بازی تماشایی آلمان را ۲ بریک مغلوب کرد.در دور نیمه نهایی نیز با همین نتیجه بر فرانسه، نایب قهرمان جهان غلبه کرد؛ اما شیرها ابتدا با زحمت فراوان یک بر صفر مقابل صربستان به برد رسیدند و در ادامه یک بر یک مقابل دانمارک و بدون گل مقابل اسلونی متوقف شدند.

انگلیس بعد از این نتایج که مورد انتقاد حتی کارشناسان و رسانه های خودی واقع شد، با ۲ گل زده و یک گل خورده و ۵ امتیاز تیم اول گروه Cشد. این تیم در یک هشتم نهایی ۲ بر یک به سختی از اسلواکی عبورکرد.در یک چهارم نهایی و مصاف با سوئیس بعد از تساوی در ۱۲۰ دقیقه در ضربات پنالتی بر رقیب آلمانی زبان پیروز شد. همین تیم چهارشنبه شب نیز ۲ بر یک هلند رونالد کومان را کنار زد هرچند که این مربی به اشتباه داور بازی به خاطر گرفتن پنالتی به سود انگلیسی ها در گل اول اعتراض داشت. از نظر افتخارات قبلی هم می توان گفت که ماتادورها فاتح یورو ۱۹۶۴، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ شده اند. در سال ۱۹۸۴ نیز به مقام نایب قهرمانی رسیدند. در حالیکه تنها مقام قابل توجه انگلیس در یوروها، فقط نایب قهرمانی دوره قبل بوده است.

591700_567

*چالش قهرمانی

البته نداشتن مقام قهرمانی در ادوار گذشته، دلیلی برای از پیش باختن ستاره های ساوتگیت نمی شود. بازیکنان انگلیس در این مقطع سرنوشت ساز، کاری به گذشته ها ندارند. به این نمی پردازند که چرا تیم کشورشان اصلا برای جام جهانی ۱۹۷۴ انتخاب نشد؟ یا ذهن خود را مشغول این نکته نمی کنند در یورو ۱۹۸۸ چرا در همان مرحله اول شکست خورد؟ کاری هم ندارند برای چه در جام جهانی ۲۰۰۶ نیز در مصاف با پرتغال در یک چهارم نهایی مغلوب ضربات پنالتی شد؟

آنها هیچ یک از این سئوالات را برای خود مطرح نمی کنند. زیرا مدعی هستند حالا که با کلی افت و خیز و مواجه شدن با انواع انتقادات تند و تیز به فینال برلین رسیده اند، باید «پایانی خوش» بر ماجراجویی خویش در خاک ژرمن ها رقم بزنند. هری کین  و یارانش که کمی هم خرافاتی به نظر می آیند، می گویند در جام جهانی ۱۹۶۶ با غلبه بر المان در فینال به تنها مقام قهرمانی خود در عرصه بین المللی رسیده اند و حالا که در خاک همین کشور به فینال رسیده اند، پس باید حتما  جام به دست به خانه بازگردند.

ساوتگیت نیز اکنون در همین زمینه تلاش می کند. او بعد از کنارزدن هلندی ها گفت:« فکر می کنم توانستیم بازی خوبی انجام دهیم و یک شب کاملا خاص را برای همه آنهایی که ما را حتی از راه دور تماشاکردند، رقم بزنیم.در بازی های قبلی تحت فشار بودیم اما در مصاف با هلند واقعا خوب کارکردیم. خوشحالم این اتفاق افتاد و برنده هم شدیم. به المان آمدیم که فینالیست شویم. در این باره دو سال تمام کار و تلاش کردیم و امشب هم لذتش را بردیم.اما از یاد نبریم که برای فینال یک روز کمتر از اسپانیایی که در جام عالی بوده، وقت داریم.»

*هشدار اینیستا به مردان جوان

کارشناسان اسپانیایی برای آنکه لاروخا در بازی آخر اسیر غرور کاذب جوانی و کم تجربه بودن در مقایسه با حریف نشود، در کنار روحیه بخشی به تیم تحت امر دلافوئنته، هشدارهای لازم را نیز داده اند.«آندرس اینیستا»، هافبک ارزنده پیشین این تیم می گوید:«اصلا نباید گول این که یک روز بیشتر از حریف داشتیم، بخوریم. نباید به این دلخوش بود. همین می تواند تمرکز تیم را برهم زند. باید مثل بازی های دیگرمان که با برد همراه بود، جدی و مصمم بمانیم. این که با قدرت به میدان رفته تا گام آخر را محکم برداریم.» به اعتقاد این چهره دلافوئنته باید استراتژی قابل توجهی را برای «نبرد پایانی» تعریف کند. زیرا تیمش ۶ دیدار پرفشار را با قدرت و پیروزی پشت سرگذاشته در حالیکه امکان «افت ناگهانی قوا» شاید در فینال پیش بیاید. در حالیکه انگلیس بعد از پشت سرگذاشتن بازی های پرانتقاد ابتدایی، تازه موتورش گویی روشن شده به طوری که در مسابقات می تواند به بازی حتی در آخرین ثانیه ها بازگردد. به همین خاطر است که فیل فودن، ستاره منچستری انگلیس می گوید:اسپانیا تیمی فوق العاده ای است که با توپ کار می کند اما ما هم همینگونه هستیم.

هری کین، کاپیتان تیم ساوتگیت نیز اظهار می کند:اصلا راحت نیست بدون وقفه مقابل تیم های بزرگ بتوانید بازی کنید. چون بحث قوای جسمانی و روانی مطرح می شود. در حالیکه ما راه مان را پیداکرده ایم قدم به قدم بهتر شویم  و به آنچه سزاوارش هستیم، برسیم. این را هم می دانیم که اسپانیا تیم پیچیده ای است. با این حال آخرین قدم  را محکم برداریم تا تاریخ سازی کنیم. مربی انگلیس نیز در مورد رویای قهرمانی نیز عنوان می کند:این نکته که می توانیم به بازی برگردیم، شخصیت قوی ما را نشان می دهد.این ویژگی لازم برای هر تیمی است که بخواهد قهرمان جام شود که ما داریم.» حالا باید تا بازی فینال صبر کرد و  دید نبرد دو سلطان این روزهای فوتبال قاره سبز چه سرنوشتی پیدا می کند؟ آیا اسپانیا به چهارمین مقام قهرمانی اش در این جام خواهد رسید یا این که انگلیس به سال ها حسرت و دوری از جام ها پایان داده و  خورشید قهرمانی یورو به آن لبخند خواهد زد؟

 

منبع آنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار