کدخبر : 5138 تاریخ انتشار :
A

سریال ناکامی ایران در جام ملتهای آسیا

سریال ناکامی ایران  در جام ملتهای آسیا

دوازدهمین دوره پیاپی بدون قهرمانی تیم ملی در جام ملتها هم گذشت.

به گزارش ورزش 360، سریال ناکامی‌ای که بعد از قهرمانی در جام ملتهای 1976 و در خانه، اکران شده و همچنان قسمت به قسمت جلو می‌رود بدون اینکه تغییری در اصل قصه‌اش ایجاد شود. در فصل اول این سریال که 4 قسمت داشت، تیم ملی به نیمه‌نهایی می‌رسید، در ضربات پنالتی شکست می‌خورد، به بازی رده‌بندی می‌رفت و سوم می‌شد. در فصل دوم که بازهم 4 قسمتی بود، نوبت شکست در همان راند اول مراحل حذفی و وداع با جام در یک‌چهارم بود که با گل خوردن در وقت اضافه یا ضربات پنالتی رقم می‌خورد.

 حالا اما گویا قصه به فصل سوم رسیده که شباهت ویژه‌ای به قسمت اول دارد و فعلا دو قسمتش اکران شده است؛ تیم ملی بازهم در نیمه‌نهایی شکست می‌خورد با این تفاوت که کار در همان 90 دقیقه تمام می‌شود و دیگر خبری از سوم شدن و بازی رده‌بندی هم نیست.

* نیمه‌نهایی

پس از 3 قهرمانی پیاپی در جام ملتهای آسیا، پشت سد فینال ماندن تیم ملی شروع شد. ایران به هر زحمتی که بود، خودش را به نیمه‌نهایی می‌رساند ولی در این بازی شکست می‌خورد، به بازی رده‌بندی می‌رفت و با ایستادن روی سکوی سوم به کارش پایان می‌داد. این سناریویی بود که در جام ملتهای 1980 (شکست برابر کویت در نیمه‌نهایی و پیروزی برابر کره شمالی در بازی رده‌بندی)، 1984 (شکست برابر عربستان در نیمه‌نهایی و باختن به کویت در بازی رده‌بندی)، 1988 (شکست برابر عربستان در نیمه‌نهایی و بردن چین در بازی رده‌بندی) و 1996 (شکست برابر عربستان در نیمه‌نهایی و پیروزی برابر کویت در بازی رده‌بندی) رقم خورد.

 جالب اینکه 3 تا از این 4 ناکامی نیمه‌نهایی برابر عربستان بود و 2تایش در ضربات پنالتی.

* یک‌چهارم

رویه تیم ملی از جام ملتهای 2000 تغییر کرد؛ همچنان در رسیدن به فینال ناکام بودیم و تغییری در اصل قصه ایجاد نشده بود ولی حالا حتی دیگر به نیمه‌نهایی و جمع 4 تیم هم نمی‌رسیدیم بلکه در همان اولین بازی راند حذفی یعنی یک‌چهارم، حذف می‌شدیم و به خانه برمی‌گشتیم. این تغییر فاز تیم ملی، از گربه سیاه جدیدی هم رونمایی کرد: کره جنوبی. اگر در نیمه‌نهایی همیشه برابر عربستان تسلیم بودیم، حالا نوبت کره جنوبی بود. از 4 حذف‌مان در یک‌چهارم، 3 تا برابر کره جنوبی رقم خورد که 2تایش با خوردن گل در وقت اضافه بود. 

قسمت دوم قصه ناکامی با شکست در یک‌چهارم جام ملتهای 2000 (برابر کره جنوبی در وقت اضافه)، 2007 (برابر کره جنوبی در ضربات پنالتی)، 2011 (برابر کره جنوبی در وقت اضافه) و 2015 (برابر عراق در ضربات پنالتی) اکران شد. در این قسمت البته گریزی به فصل قبلی یعنی شکست در نیمه‌نهایی، حضور در بازی رده‌بندی و سوم شدن با اتفاقات جام ملتهای 2004 (باخت به چین در پایِ فینال و بردن بحرین در نبرد سوم و چهارمی) زده شد.

* نیمه‌نهایی

حالا از فصل سوم این سریال ناکامی در جام ملتها رونمایی شده است. فصلی که شبیه فصل اول است با این تفاوت که این بار دیگر خبری از ضربات پنالتی نیست بلکه تیم ملی در همان 90 دقیقه قانونی، 3 گل از رقیبش در نیمه‌نهایی می‌خورد و با توجه به حذف بازی رده‌بندی از فرمت جام ملتها، به خانه برمی‌گردد. در دو دوره آخر جام ملتها چنین سناریویی اجرا شده است؛ در 2019 به ژاپن در پایِ فینال باختیم و در این دوره برابر قطر شکست خوردیم و در هر دو بازی هم 3 بار دروازه علیرضا بیرانوند باز شد. این بار هم شاهد فصلی با 4 قسمت درست مانند فصل‌های اول و دوم این سریالِ ناکامی خواهیم بود؟

منبع فوتبالی
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار