کدخبر : 4741 تاریخ انتشار :
A

آنچه از تیم ملی قطر امروز باید بدانیم

آنچه از تیم ملی قطر امروز باید بدانیم

حذف شدن ازبکستان‌ مقابل قطر در یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا این پیام را برای ما داشت که در نیمه‌نهایی مقابل میزبانی قرار خواهیم گرفت.

به گزارش ورزش 360، قطر در این دوره از مسابقات با دو چینش متفاوت بازی‌ها را تا اینجای کار به پایان رسانده است و نکته مهم‌تر اگر مدل دو بازی حذفی این تیم را بررسی کنیم فلسفه واکنش‌گرا را در رگه‌های بازی این تیم خواهیم دید که می‌تواند نشان از پردازش بازی تیم خودی و حریفان توسط کادرفنی این تیم داشته باشد. 

 چینش اولیه قطری‌ها در دور مقدماتی با پایه چهاردفاعه در زمین حضور پیدا کردند که اتفاقا‌ موفق هم ظاهر شدند و بدون گل خورده به دور بعد صعود کردند اما تفاوت‌ها وقتی شکل گرفت که در دو بازی حذفی اساس ارنج تیم روی سه دفاع مرکزی بنا گذاشته شد. در فوتبال روز دنیا سه دفاع مرکزی وقتی شکل می‌گیرد که قابلیت‌های بازیسازی چه از بعد پاس و چه از نظر حمل توپ و دیگر آمارها در وجود مدافعان دیده شده باشد و در کنار آنها دو مدافع چپ و راستی که در حقیقت بیشتر وظیفه inverter full back  را برعهده دارند ایفای نقش می‌کنند. اما به نظر می‌رسد قطری‌ها قبل از همه این مسائل با اولویت گل نخوردن به دنبال یک خط دفاعی با برتری عددی در کناره‌ها هستند تا امکان دور خوردن خط دفاعی را کم کنند. علاوه بر اینها حضور دو هافبک دفاعی در عرض و در جلوی دو مدافع میانی این تیم در این سیستم بازی که بنا بر مقتضیات بازی شیفت به چپ و راست می‌شوند می‌تواند اثبات‌کننده این موضوع هم باشد. 

 عرض کم خط دفاعی اشاره شد که نزدیک بازی کردن دو هافبک دفاعی و خط دفاعی پنج نفره در زمان دفاع کردن این تیم می‌تواند فضاهایی را در اختیار حریفان قرار دهد. دقیقا‌ مساله حیاتی برای تیم‌ ملی ایران در مقابل قطر در اینجا آغاز می‌شود که وقتی بر اساس دفاع سه نفره مرکزی و دو دفاع کناری که پنج نفر خط اول دفاعی شکل می‌گیرد و دو هافبک دونده و تخریبی هم به این پنج‌نفر در فاز انتقال منفی تیم قطر همراهی می‌کنند فضا کم و سخت می‌شود اما نکته‌ای که در بازی ازبکستان اتفاق افتاد نشان داد که عرض این خط دفاعی بسیار کوتاه یا به اصطلاح عامیانه‌تر نازک است و هافبک‌ها و مدافعان بر اساس شرایط و فشار بازی و قابلیت‌های نه‌چندان بالای فردی بیشتر از حد معمول نزدیک به هم بازی می‌کنند که می‌تواند فضاهای پشت‌سر این خط دفاعی و حتی استفاده از جبهه مقابل یک سوم دفاعی آنها‌ به راحتی قابل دسترس باشد. 

اشاره شد که دو هافبک دفاعی (Double pivot‌) و دو مدافع کناری که در زمان ساخت بازی به فضای بالاتر از خط دفاعی می‌آیند این خط میانی را شکل می‌دهند اما راس این خط میانی حسن‌الهیدوس است که به عنوان بازیکن آزاد به همه‌جای زمین سرک می‌کشد و سعی در شکل دادن ابعاد بازی در زمان مالکیت توپ قطری‌ها دارد. راس بالای خط میانی و راس پایین، مثلث زهردار تیم‌ملی قطر با این بازیکن توانمند شکل می‌گیرد.

حسن‌الهیدوس، معزعلی و اکرم‌عفیف مثلث زهردار قطر هستند. معزعلی و اکرم عفیف در عرض و در خط حمله کاملا با یک درک متقابل جابه‌جا می‌شوند و مدافعان حریف را سردرگم می‌کنند و حسن الهیدوس هم با اضافه شدن به آنها و حضور در مناطق کور بازی در یک سوم دفاعی حریف بار تهاجمی تیم را تقویت می‌کنند.  یکی از مواردی‌ که اصولا تیم‌هایی با سه دفاع به دنبال آن هستند استفاده از مدافعان کناری رونده در حمله و ضدحملات است که کم و بیش در این تیم قطر هم دیده می‌شود اما نکته منفی این مساله خالی ماندن پشت مدافعان کناری در صورت عدم بازگشت در زمان مناسب است؛ به بازی با ازبکستان و حملات این تیم دقت کنید، فضاهای پشت دو مدافع کناری خصوصا مدافع راست این تیم پاشنه‌آشیل بود. 

یکی از مواردی که در بازی با ازبکستان شاهد آن بودیم استفاده از توپ‌های بلند و قطری از خط دفاعی به مهاجمان این تیم است. قطری‌ها با این حربه عملا خط هافبک تیم حریف را از بازی خارج کرده و در کمترین فرصت با یک سوم دفاعی حریف دست پیدا می‌کنند که با استفاده از تکنیک ناب اکرم‌عفیف و پشتیبانی معزعلی و هافبک‌ها امکان دسترسی به دروازه حریفان را پیدا می‌کنند.  احتمالا در شرایط بازی و احتمال حضور تیم ایران و فاز تهاجمی یکی از ترفندهای قطر برای رسیدن به دروازه ایران این تاکتیک باشد.

منبع فرهیختگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار