کدخبر : 4310 تاریخ انتشار :
A

آشنایی با حریف تیم ملی؛ سوریه

آشنایی با حریف تیم ملی؛ سوریه

تیم ملی ایران پس از جام ملت‌های 1980، بار دیگر باید در مهم‌ترین رویداد فوتبالی قاره کهن به مصاف تیم سوریه برود و برای اولین پیروزی تلاش کند.

به گزارش ورزش 360، تیم ملی فوتبال ایران اولین دیدار خود در دور حذفی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا را فردا (چهارشنبه) برابر سوریه به انجام می‌رساند. شاگردان امیر قلعه‌نویی پس از کسب 100 درصد امتیازات دور گروهی باید به مصاف تیمی بروند که در قامت یکی از برترین تیم‌های سوم، راهی دور دوم شد. ایران و سوریه پس از حدود 44 سال بار دیگر در مهم‌ترین رویداد فوتبالی قاره کهن باید با یکدیگر پیکار داشته باشند.

عملکرد سوریه در دور گروهی

سوریه در هفتمین حضور خود موفق شد برای اولین بار به مرحله دوم راه پیدا کند. عقاب‌های قاشیه در سال‌های 1980، 1984، 1988، 1996، 2011 و 2019 در همان دور اول با جام وداع کردند اما این بار ماجرا به گونه دیگری پیش رفت. آن‌ها جام را با تساوی بدون گل برابر ازبکستان استارت زدند و در سخت‌ترین جدال‌شان با یک گل مغلوب استرالیا شدند. نهایتا پیروزی یک بر صفر مقابل هندِ قعرنشین، حکم به صعود سوریه به عنوان یکی از چهار تیم برتر سوم داد. آن‌ها با یک گل زده، یک گل خورده و 2 کلین‌شیت به استقبال دیدار با ایران می‌آیند.

خاطره نه‌چندان خوب ایران از رویارویی با سوریه در جام ملت‌ها

ایران و سوریه پیش از این فقط یک بار در تاریخ جام ملت‌های آسیا به مصاف یکدیگر رفته‌اند که آن دیدار برنده‌ای نداشت و با حساب بدون گل خاتمه یافت. ایران پس از 13 پیروزی متوالی در هر سه حضور قبلی خود، می‌خواست جام 80 را هم با پیروزی آغاز کند اما تیم تحت هدایت حسن حبیبی مقابل سوریه متوقف شد تا برای نخستین بار در زدن گل و کسب پیروزی ناکام بماند. در طرف مقابل، سوریه، اولین بازی‌اش در تاریخ جام ملت‌های آسیا را بسیار خوب استارت زد. حالا 2 تیم در شرایطی پس از حدود 44 سال باید برابر یکدیگر صف‌آرایی کنند که مجددا تقابلی تاریخی برای تیم عربی محسوب می‌شود. آن‌ها پیش از این سابقه بازی در دور حذفی جام ملت‌ها نداشته‌اند و می‌خواهند خلاف اندونزی و فلسطین، کاری را انجام بدهند که تاجیکستان از عهده آن برآمد و موفق شد به اولین پیروزی در این مرحله دست پیدا کند. 

پیرمرد آرژانتینی بازهم به ایران رسید

هکتور کوپر 68 ساله در حال تجربه کردن دومین جام ملت‌های آسیای خود است. سرمربی اسبق تیم‌های مایورکا، والنسیا، اینترمیلان، رئال بتیس، گرجستان، مصر، کنگو، ازبکستان و ... در جام هفدهم هدایت ازبکستان را به عهده داشت. تیم تحت هدایت مرد نقره‌ای با 6 امتیاز از مرحله گروهی صعود کرد اما در یک‌هشتم نهایی علی‌رغم ارائه یک بازی باکیفیت، در ضربات پنالتی و به واسطه درخشش متئو رایان، مغلوب استرالیا شد و وداع تقریبا زودهنگامی با جام داشت. حالا نایب‌قهرمان 2 دوره لیگ قهرمانان اروپا، می‌خواهد ماموریت غیرممکن را ممکن کند و با گذشتن از سد ایران، تجربه حضور در جمع هشت تیم برتر آسیا را مزه‌مزه کند. او در سال 2018 با تیم ملی ازبکستان در چارچوب دیداری دوستانه به مصاف ایران رفت و با گل مهدی ترابی، برابر کارلوس کی‌روش شکست را پذیرا شد. همتای کوپر یعنی امیر قلعه‌نویی نیز سابقه 2 رویارویی با سوریه را در مقدماتی جام ملت‌های 2007 دارد که اولی در آزادی به تساوی 1-1 انجامید و دومی با پیروزی 2 بر صفر ملی‌پوشان تمام شد.

طلسم باورنکردنی سوریه برابر ایران

ایران و سوریه تاکنون 30 مرتبه در مسابقات و رویدادهای مختلف به مصاف یکدیگر رفته‌اند که کفه ترازو به طرز غیر قابل باوری به سود ملی‌پوشان سنگینی می‌کند. 18 برد، 11 تساوی و تنها یک شکست برای ایران مقابل سوریه به ثبت رسیده است. تنها پیروزی عقاب‌های قاشیه در سال 1352 و در مقدماتی جام جهانی 1974 در تهران رقم خورد و آن‌ها با یک گل از سد ایران گذشتند. پس از آن دیگر شاهد رخ دادن چنین اتفاقی نبودیم. جالب است که در چهار تقابل اخیر، ایران همیشه برنده بوده و گلی نیز دریافت نکرده است. با این حال به جز چند نتیجه انگشت‌شمار، سوریه همواره رقیبی سرسخت برای ایران بوده و بارها موفق به متوقف کردن ایران در مسابقات مقدماتی شده است. شهریورماه سال 1396 بود که قرمزپوشان موفق شدند برای آخرین بار مقابل ایران بازنده نباشند و گلزنی کنند. آخرین بازی دور نهایی انتخابی جام جهانی 2018 و جدالی جذاب که با نتیجه مساوی 2-2 به اتمام رسید و گل لحظاتی پایانی عمر السومه، هم نتیجه را به تساوی کشاند و هم تیمش را به پلی‌آف رساند.

مملو از 2تابعیتی

سوریه نیز همانند کشورهای عربی‌ای چون لبنان، عراق، فلسطین و ... چند بازیکن 2تابعیتی در لیست خود دارد. از بین 26 بازیکن دعوت‌شده توسط کوپر، فقط هشت بازیکن در تیم‌های سوری عضویت دارند و الباقی لژیونر هستند. تیم‌های الکرامه، الجیش و الفتوه، سه تیمی هستند که با 2 سهمیه در بین تیم‌های داخلی بیش‌ترین نماینده را به خود اختصاص داده‌اند. با این وجود در این تیم شاهد حضور بازیکنانی از کشورهای آرژانتین، پرو، اسلواکی، سوئد، روسیه، جمهوری چک، یونان، کویت، اردن، بحرین، امارات، لبنان، مالزی و عراق هستیم. نام‌هایی چون پابلو صباغ، ماکسیم صراف، ازکیل هام، ایهم اوسو، اِلمار آبراهام، آنتونیو یعقوب و ... نشان می‌دهند با بازیکنانی طرف هستیم که 100 درصد سوریه‌ای نیستند. با این وجود 2 نام مشهور در لیست عقاب‌ها حضور دارند که فوتبال‌دوستان ایرانی با آن‌ها آشنا هستند. اولی عمر خربین، مهاجم کنونی الوحده امارات (تیم احمد نوراللهی) و اسبق الهلال عربستان است که مقابل نمایندگان ایرانی نمایش خوبی داشته و بارها موفق به گل‌زنی شده است. شنیده‌هایی مبنی بر مصدومیت این بازیکن به گوش می‌رسید اما خیلی بعید است تنها گلزن این دوره سوریه مقابل ایران آماده نباشد. در کنار این بازیکن باید به ابراهیم عالمه هم اشاره کنیم. گلر اسبق سپاهان که فعلا جایی در ترکیب اصلی تیمش ندارد ولی شروع مجددهایش همیشه خاص بوده است.

کدام بازیکنان ایران به سوریه گل زده‌اند؟

ایران تاکنون 50 گل وارد دروازه سوریه کرده و تیم قرمزپوش تنها 15 گل به سفیدپوشان زده است. در این بین علی دایی و سردار آزمون با زدن چهار گل، بهترین گلزنان تقابل این 2 تیم به حساب می‌آیند. مهدی طارمی (3 گل)، علیرضا جهانبخش (2 گل)، علی قلی‌زاده، احسان حاج‌صفی و کریم انصاری‌فرد هم با یک گل سابقه باز کردن دروازه حریف مرحله یک‌هشتم نهایی یوزها را دارند. محمدحسین کنعانی‌زادگان نیز اگر محروم نبود، می‌توانمست برای زدن گل دومش به سوریه تلاش کند. 

منبع فوتبال 360
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار