کدخبر : 3156 تاریخ انتشار :
A

همه‌چیز درباره فلسطین؛ اولین حریف ایران در جام ملت‌های آسیا

همه‌چیز درباره فلسطین؛ اولین حریف ایران در جام ملت‌های آسیا

در لیست 26 نفره تیم ملی فلسطین، 12 بازیکن شاغل در لیگ‌های خارجی هستند.

به گزارش ورزش 360، تیم ملی فوتبال ایران اولین بازی خود در جام ملت‌های آسیای 2023 را باید یکشنبه‌شب برابر فلسطین به انجام برساند. شاگردان امیر قلعه‌نویی به مصاف تیمی می‌روند که قرار است سومین حضور خود در بزرگ‌ترین رویداد ملی قاره کهن را تجربه کند و این اتفاق  شیرین برای شیرهای کنعان به صورت متوالی رخ داده است. در این گزارش با اولین حریف ملی‌پوشان بیش‌تر آشنا می‌شویم.

بدون برد اما سرسخت

اولین حضور فلسطین در جام ملت‌های آسیا به سال 2015 برمی‌گردد. شوالیه‌ها در این دوره به تیم‌های ژاپن، اردن و عراق باختند و با 11 گل خورده و یک گل زده استرالیا را ترک کردند. یاکا حبیشه با گلی که وارد دروازه اردن کرد، زننده اولین و تا به امروز، تنها گل فلسطین در جام ملت‌ها بوده است. آن‌ها در همین تورنمنت با قبول شکست‌های سنگین 4-0 و 5-1 برابر ژاپن و اردن، بدترین باخت‌های‌شان در این مسابقات را هم تجربه کردند.

چهار سال بعد شاهد تیم باتجربه‌تری بودیم. تیمی که سخت گل می‌خورد و همین ماجرا باعث شد تا فلسطین با 2 تساوی بدون گل برابر سوریه و اردن، با 2 امتیاز در رده سوم گروه قرار بگیرد. تنها شکست شیرها مقابل استرالیا رقم خورد. جایی که این تیم با سه گل به مدافع عنوان قهرمانی باخت. با این اوصاف فلسطین تا به حال در 6 بازی در جام ملت‌های آسیا، چهار باخت و 2 تساوی را تجربه کرده است. آن‌ها 14 گل خورده‌اند و یک گل به ثمر رسانده‌اند.

یک سرمربی ناشناس از تونس

مَکرَم دَبوب، از سال 2021 هدایت تیم ملی فلسطین را به عهده گرفته است. این سرمربی 51 ساله و تونسی در زمان بازیگری، دروازه‌بان بود و بیش‌تر برای تیم الترجی تونس بازی کرد. دبوب چند سال در قامت دستیار و همچنین مربی دروازه‌بان‌ها در تیم فلسطین حضور داشت و سپس نوبت به این رسید تا بتواند تبدیل به نفر اول کادرفنی این تیم شود. 

با حضور 12 بازیکن خارجی

لیست فلسطین را تقریبا باید به 2 بخش مساوی تقسیم کنیم. تیمی که 14 بازیکنش برای چهار تیم داخلی بازی می‌کنند و سهم تیم هلال‌القدس با 6 بازیکن بیش از بقیه تیم‌هاست. در سوی دیگر با 12 لژیونر مواجه می‌شویم که در لیگ‌های سوئد، اندونزی، هند، مصر(2)، تایلند، بلژیک، شیلی، کویت، آذربایجان و رژیم صهیونیستی(2) بازی می‌کنند. احتمالا عُدَی دباغ 25 ساله جذاب‌ترین لژیونر فلسطین باشد. بازیکنی که برای شارلوای بلژیک بازی می‌کند و سابقه بازی در پرتغال را هم دارد. این بازیکن در سال 2023 به عضویت گورخرها درآمد. 

تامر صیام، هافبک 31 ساله تیم پی‌تی پراچواپ تایلند با 59 بازی و 12 گل زده، بیش‌ترین بازی ملی و بیش‌ترین گل زده را بین تمامی نبازیکنان فلسطینی حاضر در جام ملت‌های 2023 دارد. او همچنین مسن‌ترین بازیکن تیم هم به شمار می‌رود. به جز صیام، سه مهره 30 ساله دیگر هم حاضر هستند و در سوی مقابل فقط سه بازیکن 23 و کم‌تر از 23 سال سن دارند. 

در لیست تیم ملی فلسطین شاهد حضور بازیکنان 2 تابعیتی هستیم. نفراتی که از سوئد، شیلی و ... به قطر آمده‌اند. عجیب است اما نیمی از بازیکنان فلسطین کم‌تر از 10 بازی ملی در کارنامه خود دارند. 

نحوه صعود فلسطین به جام ملت‌های 2023:

فلسطین برای رسیدن به جام هجدهم مسیر سختی را طی کرد. آن‌ها از دور دوم وارد مسابقات انتخابی شدند و در گروه پنج تیمی‌شان پس از عربستان و ازبکستان، صاحب رتبه سوم شدند و بالاتر از سنگاپور و یمن ایستادند. بردن ازبکستان، تساوی برابر عربستان و شکست مقابل سنگاپور و یمن، نمونه‌ای از نتایج عجیب شیرهای کنعان بود. از این گروه عربستان فقط صعود کرد و چهار تیم دیگر راهی دور سوم انتخابی شدند. این بار شوالیه‌ها در گروهی آسان‌تر قرار گرفتند و موفق شدند با 9 امتیاز کامل، بالاتر از مغولستان، یمن و فیلیپین، مجوز حضور در جام ملت‌های آسیا را به دست بیاورند.

از 9 بازی بدون برد تا متوقف کردن عربستان

فلسطین در اولین بازی سال 2023 دست به کار بزرگی زد و بحرین را با نتیجه 2-1 شکست داد. آن‌ها پس از این، 9 بازی دیگر را در سال 2023 و همچنین 2024 به انجام رساندند که ماحصل آن پنج باخت و چهار تساوی بود. فلسطین مدت‌هاست رنگ برد را ندیده اما باخت 1-0 برابر استرالیا در مقدماتی جام جهانی 2026، شکست یک بر صفر مقابل ازبکستان و تساوی بدون گل در جدال با عربستان، به هیچ وجه نتایج بدی به حساب نمی‌آید و نباید آن‌ها را به خاطر عدم پیروزی در دیدارهای متوالی دست کم گرفت.

ششمین رویارویی ایران و فلسطین 

سه برد و 2 تساوی، عاقبت پنج دوئل پیشین ایران و فلسطین بوده است. در این بازی‌ها 14 گل زده برای ملی‌پوشان و 2 گل برای فلسطین به ثبت رسیده است. جالب است که هر 2 گل شیرها در اوقات تلف شده نیمه دوم زده شده و هرگاه این اتفاق رخ داده، آن‌ها موفق به متوقف کردن ایران شده‌اند. در طرف دیگر ماجرا باید به گلزنان تیم ملی اشاره کنیم. جواد کاظمیان با زدن 2 گل بهترین آمار را داشته و از تیم کنونی مهدی طارمی و کریم انصاری‌فرد سابقه گلزنی برابر فلسطین را در کارنامه خود دارند. این 2 تیم پنج سال قبل در خاک قطر دیداری دوستانه با یکدیگر داشتند که منجر به تساوی 1-1 شد. حالا باید دید در مهم‌ترین رویارویی، چه نتیجه‌ای به ارمغان می‌آید.

منبع فوتبال 360
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار