کدخبر : 2413 تاریخ انتشار :
A
آمار بی‌نظیر در خانه

چرا شانس قهرمانی استقلال زیاد است؟

چرا شانس قهرمانی استقلال زیاد است؟

لیگ برتر بیست‌‌وسوم در پایان نیم‌فصل درحالی با کسب 32 امتیاز و برای استقلال و قهرمانی نیم‌فصل همراه شد که این تیم می‌توانست به لطف امتیازات کسرشده توسط کمیته انضباطی بعد از دیدار با پیکان کار را یکسره کند.

به گزارش ورزش 360، لیگ برتر بیست‌‌وسوم در پایان نیم‌فصل درحالی با کسب 32 امتیاز و برای استقلال و قهرمانی نیم‌فصل همراه شد که این تیم می‌توانست به لطف امتیازات کسرشده توسط کمیته انضباطی بعد از دیدار با پیکان کار را یکسره کند و این عنوان را جشن بگیرد اما با بازگشت امتیازات دو تیم مدعی دیگر، این اتفاق یعنی مسلم شدن صدرنشینی شاگردان نکونام به تعیین‌تکلیف دو دیدار تیم‌های پرسپولیس و سپاهان دربرابر حریفان‌شان در هفته پانزدهم بستگی پیدا کرده تا بعد از برگزاری این دو مسابقه در روز گذشته، استقلال عنوان قهرمانی نیم‌فصل را از آن خود کند.

البته با نتایج رقم خورده در نیم‌فصل اول باز هم مشخص شد که مثلث مدعیان سنتی در فصل جاری همچنان از شانس‌‌های مسلم قهرمانی محسوب می‌شوند، هرچند با بررسی برخی معیارها از فصول قبلی و در جریان دیدارهای فصل جدید و مقایسه آنها با یکدیگر شاید بتوان این شانس را برای استقلال بیشتر هم ارزیابی کرد. 

نکته قابل‌توجه در این بین اینکه آبی‌‌ها درطول تاریخ و در ادوار گذشته درحالی در 4 دوره قهرمان شده‌‌اند که دو بار (یک‌بار امیر قلعه‌نویی و یک‌بار هم با فرهاد مجیدی) عنوان قهرمانی نیم‌‌فصل را آن هم در ادوار پنجم و بیست‌ویکم به‌دست آوردند و در دو فصل دیگر یعنی فصول هشتم و دوازدهم تیم‌های اصفهانی ذوب‌آهن و سپاهان قهرمانی نیم‌‌فصل را به خود اختصاص دادند.

 البته درخصوص استقلالی‌ها این نکته گفتنی است که به‌جز فصل جاری- که این تیم میانگین قهرمانی را در پایان نیم‌فصل رد کرده و با 32 امتیاز و به مقام قهرمانی نیم‌فصل رسیده‌اند-  فقط در 4 دوره از 22 دوره برگزارشده رقابت‌های لیگ برتر، نیم‌‌فصل نخست را با میانگین امتیاز بالاتر از 2 از هر بازی به اتمام رسانده‌اند که یک‌بار در دوره اول، از 13 بازی 27 امتیاز کسب کرده اما با شکست در هفته پایانی قهرمانی را از دست داده‌اند. 

بار دوم در لیگ پنجم، استقلال توانست از 15 بازی 31 امتیاز به‌دست بیاورد و در فصل فوق با قهرمانی فصل را به‌پایان برد. سومین باری که این اتفاق رخ داد، در لیگ یازدهم بود، جایی که استقلال از 17 بازی 36 امتیاز به‌دست آورد، اما در پایان تنها با یک امتیاز فاصله نسبت به صدرنشین، فصل را با مقام سومی به پایان رساند. درنهایت هم این اتفاق در فصل بیست‌ویکم با کسب 35 امتیاز از 15 دیدار برای تیم فرهاد مجیدی تکرار شد تا این تیم در این فصل از این حیث رکورددار تاریخ این باشگاه در لیگ برتر باشد. استقلال در فصل فوق درحالی بعد از برتری مقابل نفت مسجدسلیمان با 35 امتیاز عنوان قهرمانی نیم‌‌فصل رقابت‌‌ها را به خود اختصاص داد که شاگردان مجیدی از این حیث دومین قهرمان مقتدر نیم‌‌فصل در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر محسوب شدند؛ چراکه پیش از این پرسپولیسی‌ها در هفتمین و هفدهمین دوره و استقلال در یازدهمین دوره با 36 امتیاز این عنوان را مقتدرانه به خود اختصاص داده بودند. 

در این بین پرسپولیس با 7 عنوان قهرمانی نیم‌فصل از این لحاظ بهترین آمار را به ثبت رسانده و بعد از این تیم، استقلال با 5 و سپاهان با 4 عنوان در رده‌های بعدی کسب این عنوان قرار دارند. بنابراین استقلالی‌ها در دو فصلی که در گذشته این عنوان را کسب کرده‌اند و از سوی دیگر در دو فصلی که بیشتر از میانگین قهرمانی کسب کرده‌اند جام را بالای سر برده و در دو فصل دیگر (در هر دو آیتم قهرمانی نیم‌فصل و رد کردن امتیاز قهرمانی) از این مهم محروم مانده‌اند تا این معیارها در شانس قهرمانی آبی‌ها در پایان فصل نقش 50 درصدی را ایفا کند.

استقلال

پیروزی در تمام دیدارهای خانگی مزیتی بزرگ

استقلالی‌ها در فصل جاری 8 بار در ورزشگاه آزادی به‌مصاف رقبای خود رفتند که از این تعداد به‌خاطر میزبانی سرخ‌ها در دیدار دربی، شاگردان نکونام عملا در 7 مسابقه میزبان محسوب شدند. این درصورتی است که این تیم در هر 7 دیدار با برتری به کار خود پایان داده تا از این حیث نکونام و شاگردانش به یک آمار استثنایی و فوق‌العاده رسیده باشند. بر همین اساس و با تعداد بیشتر بازی‌های آبی‌پوشان در تهران در دور برگشت رقابت‌ها و آمار به ثبت رسیده در نیم‌فصل، استقلالی‌ها این شانس را دارند تا با استفاده از مزیت میزبانی در دیدارهای خود در پایتخت، درصورت حفظ روند فعلی، تا هفته پایانی فصل همچنان خود را در جمع مدعیان قهرمانی حفظ کرده و حتی به این عنوان نیز برسند. نکته قابل‌توجه اینکه با اشاره به این موضوع که دیدارهای استقلال دربرابر هوادار و پیکان نیز در تهران برگزار می‌شود؛ شاگردان نکونام تنها برای 5 بازی به خارج از خانه سفر می‌کنند و نکته امیدوارکننده‌تر برای استقلالی‌ها اینکه در 5 هفته پایانی رقابت‌ها، این تیم فقط یک‌بار از تهران خارج خواهد شد.

امیدواری در بازگشت به بازی

تیم فوتبال استقلال در پایان نیم‌فصل اول درحالی با 23 گل زده و 9 گل خورده به کار خود پایان داد که در این فصل از رقابت‌ها تنها در یک دیدار دربرابر سپاهان از حریف عقب افتاده و درنهایت با شکست به کار خود پایان داده است. هرچند تنها در این دیدار آبی‌ها در نیم‌فصل اول با شکست به کار خود پایان دادند، در 3 دیدار دیگر ازجمله بازی با تیم‌های هوادار، پرسپولیس و گل گهر، شاگردان نکونام با وجود عقب افتادن از حریف خود در جریان بازی، به بازی بازگشته و به‌جز دیدار با هوادار که به قول فوتبالی‌ها با کامبک زدن به 3 امتیاز این دیدار دست پیدا کردند، در دو دیدار دیگر درنهایت با تساوی به کار خود پایان دادند تا در این معیار مهم نیز در جریان رقابت‌های امسال امیدوار‌کننده ظاهرشده باشند.

این استقلال تقویت می‌خواهد

استقلال فصل عجیبی را پشت سر گذاشت. تیمی که درنهایت بسیاری از خروجی‌های نکونام در لیست این تیم برای فصل جاری ماندنی شدند. این تیم با کسب عنوان نیم‌فصل به کار خود پایان داد. این درصورتی است که ضعف‌های مشهود فنی در جریان دیدارهای استقلال دربرابر حریفانش در بیشتر دیدارهای این تیم در نیم‌فصل اول عیان بوده و همان‌طور که پیش از این مطرح کردیم، آبی‌ها در چندین پست با نظر کادرفنی این تیم برای تقویت در نیم‌فصل دوم وارد عمل شدند و حتی لیست ورودی خود برای بهتر شدن شرایط فنی را هم در این نیم‌فصل به باشگاه ارائه کرده‌اند. این درصورتی است که اگرچه از لحاظ بررسی معیارهای مهم برای کسب عنوان قهرمانی، استقلالی‌ها درصورت حفظ روند فعلی خود به روزهای پیش رو حسابی امیدوارند اما از آنجا که لیگ ایران به‌شدت رقابتی محسوب و به قول امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی در نیم‌فصل دوم دروازه‌ها کوچک‌تر می‌شوند و شرایط برای مدعیان قهرمانی بسیار سخت خواهد شد، بنابراین استقلالی‌ها نیز برای نیم‌فصل دوم به‌صورت قطعی نیاز به تقویت در چندین پست دارند تا درصورتی‌که این تیم در ماراتن رقابت‌های لیگ برتر قهرمانی می‌خواهد، باید این اصل را در دستور کار قرار دهد و به آن پایبند باشد

منبع فرهیختگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار