کدخبر : 23507 تاریخ انتشار :
A

5 خاطره ویژه از مسابقات ایران برابر ازبکستان

5 خاطره ویژه از مسابقات ایران برابر ازبکستان

ازبکستان تیم قدرتمندی است اما کمتر پیش آمده که برای ایران دردسرساز شود.

به گزارش ورزش 360، سومین بازی تیم ملی در سومین مرحله مقدماتی جام جهانی 2026، مصاف با ازبکستان در خانه این تیم است. ازبک‌ها در طول تاریخ رویارویی‌های دو تیم، چندان لقمه گلوگیری برای‌ ایران نبوده‌اند و 10 برد، 2 مساوی و تنها یک باخت، تاییدکننده این گزاره است. در این مصاف‌ها، شاید بتوان این 5 خاطره را برجسته‌ترین لحظات جدال‌های ایران و ازبکستان لقب داد.

طوفان در 9 دقیقه

تیم ملی در بازیهای آسیایی بانکوک برابر ازبکستان قرار گرفت که اولین رویارویی تاریخ دو تیم بود. بازی تا دقیقه 83 با یک گل به سود ایران بود که ناگهان طوفان علی دایی شروع شد. شماره 10 در تنها 7 دقیقه، 3 بار دروازه رقیب را باز و برتری‌اش را 4 برابر کرد. او از جلو کشیدن مدافعان ازبک برای زدن گل مساوی، نهایت استفاده را برد و 2 بار با پای چپ و یک بار هم با ضربه سری چکشی، تور دروازه پاول بوگالو را لرزاند.

کامبک

دو تیم، تقریبا یک دهه بعد از اولین رویارویی‌شان، در اولین بازی مرحله گروهی جام ملتهای آسیای 2007 به هم رسیدند. ازبکستان در این بازی و در همان نیمه اول با اشتباه مرگبار رحمان رضایی و خروج حسن رودباریان به گل رسید و با برد راهی رختکن شد اما تیمِ قلعه نویی در نیمه دوم، کامبک زد. جلال حسینی دقیقه 55 بازی را مساوی کرد و جواد کاظمیان که بین دو نیمه به زمین رفته و جانشین رسول خطیبی (اولین بازیکنی که بعد از دوران دایی، شماره 10 را به تن کرد) شده بود، دقیقه 76 گل دوم تیم ملی را زد.

یکی ما را نجات داد

مسیر تیم ملی برای رسیدن به جام جهانی 2014 و فستیوال فوتبالی برزیل از رویارویی با ازبکستان در خانه رقیب شروع شد. تیمِ کی‌روش، نمایشی ضعیف و متزلزل داشت و دروازه‌اش بارها تا آستانه فروپاشی پیش رفت. حتی یک بار، توپ هم از خط دروازه عبور کرد ولی داور ژاپنی (نیشیمورا)، اعلام گل نکرد. همین روند ادامه داشت و همه منتظر سوت پایان بودند که پاس کریم انصاری‌فرد (که دقیقه 75 جانشین مجتبی جباری شده بود) با ضربه تمام‌کننده محمدرضا خلعتبری (جانشین حاج‌صفی از دقیقه 61) همراه شد و تیم ملی را برنده کرد.

پایانِ رحمتی

مهدی رحمتی می‌توانست (و باید) صاحب همه رکوردهای دروازه‌بانی تاریخ تیم ملی شود ولی یک تصمیم عجیب از سوی او و پافشاری کی‌روش، پایانش را در تیم ملی خیلی زود و در اوج پختگی رقم زد. همه چیز از بازی برگشت مقدماتی جام جهانی 2014 در تهران شروع شد. تیم ملی در خانه به ازبکستان باخت (تنها شکست تاریخ برابر ازبک‌ها) و مهدی رحمتی بابت ضعف تاریخی‌اش روی ارسال از جناحین و خروج از دروازه، مقصر این گل معرفی شد. او از تیم ملی به صورت موقت، خداحافظی کرد ولی مرد پرتغالی، روی نامش به طور دایم خط قرمز کشید.

سلام روسیه!

روسیه، میزبان جام جهانی 2018 بود و اولین حاضر در این بازیها. برزیل به عنوان پرافتخارترین تیم تاریخ جام جهانی، دومین مهمان روسیه لقب گرفت. و در رویارویی ایران و ازبکستان از سومین مهمان جام جهانی رونمایی شد: ایران. تیمِ کی‌روش با یک نمایش درخشان و گلزنی زوج آزمون و طارمی، در خانه و جلوی چشم تماشاگران خودی با 2 گل مهمانش را شکست داد و خیلی زود، حضورش در روسیه را اعلام کرد.

منبع فوتبالی
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار