کدخبر : 23323 تاریخ انتشار :
A

جامانده‌های تأثیرگذار لیست امیر قلعه نویی

جامانده‌های تأثیرگذار لیست امیر قلعه نویی

هفته هفتم لیگ برتر با پیروزی فولاد مقابل تراکتور در یک بازی جذاب و دیدنی به پایان رسید. در ۷ هفته‌ای که از این مسابقات سپری شد درخشش بازیکنان تازه‌ظهور‌کرده در بسیاری از تیم‌ها باعث شد تا لیگ رنگ جوانی به خود بگیرد.

به گزارش ورزش 360 فارغ از برخی بازیکنان جوان و تأثیرگذار لیگ برتر برخی ستاره‌های سابق نیز همچنان می‌درخشند و از جمله بازیکنان مؤثر در مسابقات بودند. لیگ ایران با همه ضعف‌هایش ستاره‌های مستعدی دارد که عملکردشان این مسابقات را جذاب می‌کند. ستاره‌هایی که حالا با وجود تزریق نیروی جوانی به تیم‌های لیگ برتری تعدادشان بیشتر شده و نوید لیگی پویاتر را می‌دهند. از این رو فصل جاری رقابت‌های لیگ برتر در کلاسی بالاتر برگزار می‌شود. هرچند در فصل جاری به لحاظ امکانات سخت‌افزاری مشکلات زیادی وجود داشت و لیگ ما هیچ شباهتی به لیگ برتر نداشت اما از نظر بازیکن و نیروی انسانی نسبتا پیشرفت داشتیم؛ به‌طوری که پس از مدت‌ها شاهد حضور پدیده‌های جوان در سطح اول فوتبال ایران بودیم و بازیکنان خارجی تأثیرگذاری نیز وارد چرخه مسابقات شدند. لیگ این فصل به گواه آمار و ارقام در سطحی بالاتر برگزار شد و حتی تیم‌ها در نتیجه‌گیری و کسب امتیاز بهتر عمل کردند. 

از همه مهم‌تر اما تأثیرگذاری بازیکنان جوان و کم سن و سال در عملکرد تیم‌ها است؛ به‌طوری که برخی بازیکنان با وجود سن کم، نقش پررنگی در نتایج تیم‌شان داشته و بسیار مورد توجه قرار گرفتند. همین حالا نفراتی در جمع بازیکنان تأثیرگذار لیگ برتر حضور دارند که به لحاظ سنی بسیار جوان بوده و کمتر از ۲۰ سال سن دارند. از آن جمله می‌توان به رضا قندی‌پور سه‌گله از ملوان یا بهرام گودرزی با سه پاس گل از آلومینیوم اشاره کرد. در فصل جاری شاهد تعداد زیادی از بازیکنان جوان در تیم‌های مختلف لیگ بودیم که هرچند تأثیرگذار بوده اما به دلیل عملکرد ضعیف تیم‌شان چندان به چشم نیامدند. با گذشت ۷ هفته از رقابت‌های لیگ برتر بودند بازیکنانی که با عملکرد چشمگیر خود توجه‌ها را به خود جلب کرده و می‌توان ادعا کرد جزء بازیکنان برتر لیگ از ابتدا تاکنونند. مهره‌هایی همچون بهرام گودرزی یا رضا قندی‌پور نفراتی‌اند که با وجود فقط ۱۸ سال سن نه‌تنها در عملکرد تیم‌شان تأثیرگذار بودند بلکه خود را نیز در جمع برترین‌های لیگ جا داده و خیلی زود مطرح شدند. 

مهاجمان تأثیرگذار لیگ

 رضا قندی‌پور، بازیکن تیم ملوان با سه گل زده پس از امیرحسین حسین‌زاده از تراکتور در مکان دوم جدول گلزنان قرار دارد و بهرام گودرزی نیز بالاتر از بسیاری از نامداران لیگ برتر با ۳ پاس گل صدر‌نشین جدول بازیکنان تأثیرگذار است. توقع می‌رفت این دو بازیکن هم در لیست قلعه‌نویی جا داشته باشند اما ظاهرا سلیقه سرمربی تیم ملی متفاوت است. البته با توجه به مهاجمانی همچون مهدی طارمی، سردار آزمون و شهریار مغانلو انتخاب مهاجم جدید سخت است اما همین حالا هم قلعه‌نویی با توجه به عملکرد محمد‌جواد حسین نژاد و محمد‌حسین حسین‌زاده، آقای گل فعلی لیگ برتر چاره‌ای جز دعوت از آنها نداشت. در نتیجه جای زیادی برای قندی‌پور وجود نداشت. دعوت از حسین‌زاده که به واقع در تیم تراکتور فصل فوق‌العاده‌ای را سپری می‌کند انتخاب شایسته‌ای بود. این بازیکن پس از یک فصل افول در تیم تراکتور حالا جایگاه خود را به دست آورده و حضورش به‌عنوان یک مهاجم در تیم ملی انتخاب شایسته‌ای بود. در واقع این بازیکن مستعد و جوان می‌تواند آینده خط حمله تیم ملی کشورمان را تضمین کند ولی حالا در ترافیک خط حمله تیم ملی پشت خط مانده ‌است. 

یک جوان بالاتر از همه

‌با توجه به مدافعان کناری که در لیست تیم ملی نام‌شان دیده می‌شود بهرام گودرزی شانس زیادی برای حضور در این لیست داشت؛ چراکه همین حالا با عملکرد خوبش به لحاظ آماری بالاتر از ۴ مدافع دیگری است که به این تیم دعوت شدند. این مدافع چپ آلومینیوم که به مهره ثابت تیمش تبدیل شده بسیار کم‌اشتباه بازی می‌کند. او در تمامی مسابقات فصل جاری برای آلومینیوم به میدان رفته و یکی از گل‌سازترین بازیکنان لیگ جاری است. آمار نشان می‌دهد عملکرد و میزان تأثیرگذاری او از میلاد محمدی و ابوالفضل جلالی که در حال حاضر به دلیل تجربه بیشتر به تیم ملی دعوت شده‌اند بهتر است. در میان مدافعان کناری توقع می‌رفت رامین رضاییان نیز با توجه به عملکرد مثبت و میزان تأثیرگذاری‌اش در تیم استقلال به تیم ملی دعوت شود. با وجود اینکه تیم استقلال در فصل جاری شرایط خوبی را سپری نمی‌کند اما رامین رضاییان یکی از مهره‌های تأثیرگذار است و با سه گل مهره ارزشمندی به حساب می‌آید. رضاییان پیش از این نیز توانایی‌های خود را ثابت کرده اما ظاهرا قلعه‌نویی علاقه‌ای به استفاده از او ندارد، چون با وجود اینکه تصور می‌شد این بازیکن به واسطه عملکرد خوبش در فصل جاری یکی از انتخاب‌های قلعه‌نویی باشد همچنان از لیست تیم ملی دور ماند. 

منتظر این انتخاب بودیم

در میان تمام بازیکنانی که ‌‌فصل جدید را پشت سر می‌گذارند برخی نفرات نام‌شان بیشتر به چشم می‌آید. از آن جمله محمد‌مهدی زارع است. این مدافع که به شکل اتفاقی به ترکیب گل‌گهر راه پیدا کرد در طول ۵ بازی اخیر این تیم یکی از مهره‌های ثابت بوده و عملکردش آنقدر تأثیرگذار و مثبت بود که تارتار نتوانست وی را از ترکیب گل‌گهر کنار بگذارد. جالب است که حضور این مدافع میانی بلند قامت کمک زیادی به همبازیانش کرد، به‌طوری که گل‌گهر در تمام بازی‌هایی که زارع در ترکیب حضور داشت هیچ گلی دریافت نکرد. به نظر می‌رسد قلعه‌نویی به خوبی این مدافع را زیر نظر داشته است. پیش‌بینی می‌شد با توجه به تأثیرگذاری این مدافع ۲۱ساله نگاه کادر فنی تیم ملی به او باشد. بدون شک او با توجه به قد بلند و توانایی خوبی که از خود در لیگ برتر نشان داده در آینده نیز می‌تواند به تیم ملی کمک‌های زیادی کند. حضور زارع در اردوی جدید تیم ملی برای بازی مقابل قطر و ازبکستان شانس خوبی است تا قلعه‌نویی او را محک زده، با استفاده از توانمندی‌های این مدافع روزنه‌های خط دفاعی را پوشش دهد. اخیرا شجاع خلیل‌زاده عملکرد چندان مناسبی در خط دفاعی ندارد. کنعانی‌زادگان نیز مصدوم است. از طرفی نعمتی با وجود اینکه دوره قبل نیز به تیم ملی دعوت شد اما فرصت بازی پیدا نکرد. پیش‌تر این‌طور به نظر می‌رسید که شاید سامان فلاح یکی از گزینه‌های قلعه‌نویی باشد اما ظاهرا عملکرد ضعیف استقلال در لیگ جاری باعث شد تا قلعه‌نویی نگاهی به مدافعان این تیم نداشته باشد و در عوض با دعوت از دانشگر و زارع تسلط خود بر لیگ برتر را به رخ علاقه‌مندان به تیم ملی بکشد. اگر جسارت استفاده از جوانی چون زارع برای قلعه‌نویی وجود داشته باشد او نه‌تنها به شعار جوان‌گرایی خود تا حدودی جامه عمل می‌پوشاند بلکه شانس رشد مدافعی مستعد را برای تیم ملی کشورمان ایجاد خواهد کرد. 

این حقش نبود

در کنار تمام بازیکنان مؤثر و مثبت لیگ فصل جاری یک بازیکن بیشتر از سایرین محق است. محمدرضا اخباری که هرچند عنوان شده در اردوهای بعدی شانس حضور در تیم ملی را دارد اما به واقع با توجه به رقبایی که در این پست به تیم ملی دعوت شدند جای او به‌شدت خالی است. اخباری طی سال‌های اخیر همیشه جزء رقبای سرسخت تصاحب دستکش طلا بود اما در هفته‌های پایانی این شانس را از دست داد. فصل قبل نیز او تا هفته‌ها پا به پای حسینی و پورحمیدی پیش رفت اما در هفته‌های پایانی به واسطه عملکرد ضعیف مدافعان تیم گل‌گهر از رقبا جا ماند. این فصل اما او عملکردی غیرقابل انتقاد دارد. به شکلی که این دروازه‌بان از ۶ بازی برگزار شده برای این تیم در ۵ بازی متوالی دروازه خود را بسته نگه داشته و تیمش فقط یک گل دریافت کرده است. پیش از این او در شرایط ضعیف به تیم ملی دعوت شد و شانس پوشیدن پیراهن این تیم را پیدا کرد و حتی درون دروازه قرار گرفت. این فصل اما در حالی که بهتر از رقبای خود بود به تیم ملی دعوت نشد تا دروازه‌بانانی همچون پیام نیازمند و حسین حسینی که عملکردی ضعیف و مورد انتقاد داشتند از سوی قلعه‌نویی به تیم ملی دعوت شوند. اخباری تأثیرگذارترین و بهترین بازیکن فصل به لحاظ آماری است اما ظاهرا فاکتورهای لازم را برای جلب نظر سرمربی تیم ملی ندارد. 

شرط اثبات قلعه‌نویی 

به شکل کلی اما لیست تیم ملی علاقه‌مندان به فوتبال را سورپرایز کرد. هرچند غیبت سرمربی تیم ملی در ورزشگاه‌ها علامت سوال بزرگی برای علاقه‌مندان به فوتبال ایجاد کرده اما می‌توان پذیرفت که حضور دستیاران قلعه‌نویی در ورزشگاه‌های مختلف برای تماشای مسابقات لیگ برتر بی‌تأثیر نبود. حتی تغییر و تحول را می‌توان در لیست جدید این تیم به وضوح دید. با این حال بسیاری از ستاره‌های لیگ برتر پشت خط ماندند و البته برخی نیز با توجه به لیاقت خود دعوت شدند. غیبت برخی ستاره‌ها را می‌توان حاصل سلیقه سرمربی تیم ملی دانست اما اگر این مربی به واقع قصد تغییر و تحول و جوانگرایی در فوتبال ملی ایران را دارد باید جسارت استفاده از بازیکنان تازه دعوت شده را هم داشته باشد. دعوت از ستاره‌های جوان یا بازیکنان تأثیرگذار لیگ برای اثبات تغییر و تحول قلعه‌نویی کافی نیست، بلکه استفاده از آنها در ترکیب شرط اصلی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار