کدخبر : 23256 تاریخ انتشار :
A

بررسی ابعاد مختلف پرونده علیرضا بیرانوند و پرسپولیس

بررسی ابعاد مختلف پرونده علیرضا بیرانوند و پرسپولیس

کشمکش علیرضا بیرانوند و باشگاه پرسپولیس تمامی ندارد. دروازه بان شماره یک تیم ملی، اعترافی داشته که می‌تواند او را از چاله به چاه بیندازد و پرونده جدایی او از سرخ‌ها را با روندی عجیب همراه کند.

به گزارش ورزش 360، علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان تیم تراکتور، پس از صدور حکم چهار ماه محرومیت تعلیقی و ۲۰ میلیارد تومان جریمه به دلیل فسخ یک طرفه قراردادش با پرسپولیس، در دیدار هفته هفتم لیگ برتر مقابل فولاد خوزستان قرار گرفت که در این بازی تیمش با نتیجه 2 بر یک شکست خورد.

پس از شکست در این دیدار، علیرضا بیرانوند سنگربان ملی‌پوش تبریزی‌ها در پایان بازی دیشب تیمش صحبت‌های عجیبی را مطرح کرد و اعلام داشت که نه تنها جریمه 20 میلیاردی‌اش را پرداخت نمی‌کند، بلکه آن 5 میلیارد تومانی که تحت عنوان «شیرینی» به یکی از اعضای هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس پرداخت شده را نیز پس می‌گیرد!

این حرف او، صفحه‌ای جدید در ماجرای عجیب جدایی بیرانوند از پرسپولیس باز کرد و همین اظهارات سبب شد تا کمیته انضباطی در حکمی فوری و شبانه، از احضار علیرضا بیرانوند به کمیته انضباطی خبر بدهد تا مشخص شود پرونده جنجالی این روزهای فوتبال ایران، حالا حالاها پر سر و صدا خواهد بود.

در چنین شرایطی، رسول باختر کارشناس حقوقی و مدرس حقوق فوتبال در گفت‌و‌گویی که با فوتبال 360 پیرو این مسئله داشت، درباره ابعاد مختلف این موضوع صحبت کرد و در ابتدا گفت: «در مورد صحبت‌های علیرضا بیرانوند در روز گذشته نمی‌شود اظهار نظر دقیقی داشت و به هر حال صحبت‌هایی مطرح شد که ابتدا باید دید آیا ادله‌ای برای اثبات آن وجود دارد یا خیر. برای همین نسبت به صحبت‌های او می‌توان یک تحلیل حقوقی کلی داشته باشیم و تفسیری از مقررات داخلی خودمان داشته باشیم».

*از نظر قانون مقررات کشوری چه شرایطی انتظار علیرضا بیرانوند و شخص رشوه‌گیرنده را می‌کشد؟

آقای بیرانوند گفتند که به یکی از اعضای هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس شیرینی داده‌اند و باشگاه پرسپولیس در آن زمان تا جایی که می‌دانیم انتقال مالکیتش انجام نشده بود و باشگاه پرسپولیس به نوعی یک شرکت دولتی محسوب می‌شد. اگر این مطلب درست باشد، ما جرم رشا یا ارتشا یا رشوه را داریم. 

اگر دقت بفرمایید آقای بیرانوند در صحبتی که داشتند گفتند که من همان 5 میلیارد را هم پس می‌گیرم و زمانی که کسی رشوه‌ای پرداخت ‌می‌کند، آن کسی که رشوه‌گیرنده است و در مبلغ 5 میلیارد تومان از یک شرکت دولتی این اتفاق می‌افتد، بین 5 تا 10 سال حبس، 74 ضربه شلاق و مجازات نقدی به اندازه پولی که گرفته و همچنین انفصال از مشاغل دولتی حکم خواهد گرفت. اگر دقت کنید آقای علیرضا بیرانوند گفت که این پول و این مبلغ را مسترد می‌کنم و می‌گیرم؛ این حرف به این خاطر است که اگر کسی طبق قانون مجازات اگر کسی رشوه را گزارش بدهد و شکایتی کند، آن مبلغ را به او برمی‌‎گردانند و از نظر قوانین و مقررات کیفری ما هم مجرم نیست و با او برخوردی هم نخواهد شد.

*اگر این اتفاق پس از انتقال مالکیت باشگاه پرسپولیس صورت گرفته باشد، وضعیت چطور می‌شود؟

اگر باشگاه پرسپولیس در زمان پرداخت رشوه، دولتی نبوده باشد، دیگر ذیل رشا و ارتشا قرار نمی‌گیرد. آن زمان به سمت جرائم تحصیل مال از راه نامشروع و خیانت در امانت ‌می‌رود که ذیل قانون مجازات تعریف شده و این مواردی است که برای فردی که رشوه را دریافت کرده، می‌تواند دردسرساز باشد. البته ایشان باید این را اثبات کند و وقتی اثبات شد، با آن کسی که پول را دریافت کرده طبق اثباتی که صورت گرفته باید برخورد شود اما اگر اثبات صورت نگیرد، اوضاع برایش بدتر می‌شود. در آن زمان این اتفاق ذیل نشر اکاذیب و افترا قرار می‌گیرد و علیه ایشان در محاکم کیفری ما طرح دعوا می‌توانند کنند. قطعا آن زمان عواقب خوبی برای ایشان نخواهد داشت و همین نشر اکاذیب برای ایشان تبعات زیادی دارد.

*حال درباره مباحث حقوقی این اتفاق در بخش فوتبال هم صحبت کنیم.

در مورد ابعاد فوتبالی آن باید بگویم که طبیعتا مطابق قوانین و مقررات ما، وقتی یک بازیکن به یک مقامی تحت عنوان هیئت مدیره یا هر شخصی، مبلغی پرداخت کند تحت عنوان رشوه در نظر گرفته می‌شود که با تعاریف قوانین کیفری داخلی خودمان تعارض دارد که مشکلی هم ندارد چون دو رسیدگی جدای از هم خواهد بود. 

اگر چنین چیزی اثبات شود، هم آقای بیرانوند و هم کسی که این مبلغ را دریافت کرده باشد، محرومیتی دوازده ماهه را تجربه خواهند کرد و اگر این موضوع ثابت نشود، باشگاه پرسپولیس می‌تواند در واقع برای مباحثی چون افترا، توهین و نشر اکاذیت در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال مجددا یک شکایت دیگر ثبت کند و دعوایی را علیه علیرضا بیرانوند مطرح کند که باز هم آقای بیرانوند با محرومیت مواجه خواهند شد. 

منبع فوتبال 360
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار