کدخبر : 23230 تاریخ انتشار :
A

فوتسال ایران در سراشیبی سقوط

فوتسال ایران در سراشیبی سقوط

مسئولان فدراسیون فوتبال باید ذهنیت خود را نسبت به فوتسال تغییر داده و باید بپذیرند با این شرایط و دست فرمان فوتسال کشورمان در سراشیبی سقوط قرار گرفته است.

به گزارش ورزش 360، شب گذشته مرحله نهایی و فینال رقابتهای جام جهانی فوتسال 2024 ازبکستان برگزار شد و تیمهای برزیل، آرژانتین، اوکراین و فرانسه به ترتیب توانستند عناوین اول تا چهارم این مسابقات را بدست آورند.با این حال تیم ملی فوتسال کشورمان با وجود شایستگی‌ خیلی زود از گردونه رقابت‌های جام جهانی حذف شد.این اتفاق در حالی رخ داد که اکثر کارشناسان و مربیان دنیا تیم ملی کشورمان را در این جام به عنوان یکی از مدعیان معرفی کرده بودند، اما متأسفانه نتوانستیم حضوری موفق داشته باشیم.

ملی‌پوشان کشورمان در سال 2016 یعنی 10 سال پیش دست به کار بزرگی زدند و توانستند برای اولین بار عنوان سومی جهان را بدست آورند، اما بعد از این عنوان داستان برای تیم ملی کشورمان طور دیگری رقم خورد چرا که هر دوره از جام جهانی بدتر از دوره قبل بودیم.

شاید یادمان رفته دیگر فوت و فن «گل کوچک» برای موفقیت جواب نمی‌دهد و سالهاست که فوتسال دنیا تغییر کرده و مثل یک بازی شطرنج شده است.چرا که این رشته جذاب هر روز با سیستم‌های جدید آموزشی آپدیت می‌شود. برای مثال تیم ملی در حالی در جام جهانی سوم شد که در آن مقطع  فوتسال آسیا و دنیا در سطح دیگری بود، اما حالا می‌بینیم تیم‌های آسیایی همچون قزاقستان، تاجیکستان، تایلند و یا حتی افغانستان چگونه در سطح جهانی بازی می‌کنند، پس باید قبول کنیم فوتسال دنیا در حال پیشرفت است.مگر می شود با چند بازی دورهمی، بدون اردوی تدارکاتی مناسب، بدون تیم کامل، کادر فنی کارکشته، بدون زیرساخت باشگاهی، آموزش و استعدادیابی در سطح پایه با پشتوانه استعدادهای بالقوه وارد جام جهانی شویم؟

فوتسال رها شده و بدون برنامه

بعد از سومی در سال 2016 فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال هیچ برنامه خاصی برای تیم ملی نداشته و به عبارتی ما به جای پیشرفت به مرحله‌ای رسیده‌ایم که هر دوره یک پله پس رفت داشتیم. دوره قبل در یک چهارم نهایی حذف شدیم و حالا در مرحله یک هشتم نهایی و احتمالاً  اگر با همین دست فرمان ادامه دهیم و با این سبک مدیریتی نهایتاً در دوره بعدی جام جهانی در مرحله گروهی حذف خواهیم شد.

زنگ خطر به صدا درآمده است

البته در مورد وضعیت و عملکرد تیم ملی پیشکسوتان و کارشناسان و حتی بعضی از رسانه‌ها قبل از جام جهانی زنگ خطر را برای فوتسال به صدا در آورده بودند، اما متأسفانه نه تاج رئیس فدراسیون فوتبال و نه احسان اصولی، رئیس کمیته فوتسال هیچ توجهی  به این موضوع نداشتند و همچنان در باد قهرمانی در آسیا به سر می‌بردند، غافل از اینکه تیم ملی کشورمان با توجه به 13 عنوان قهرمانی در آسیا همیشه به عنوان یکی از مدعیان اصلی و پر افتخارترین تیم‌های قاره کهن مطرح بوده‌ است.بعد از حذف زود هنگام تیم ملی کشورمان در جام جهانی مجدداً کارشناسان و پیشکسوتان  فوتسال انتقادات خود را  در مورد ضعف کادرفنی و به خصوص مدیریت کمیته فوتسال در این چند سال اخیر اعلام کردند، اما توجهی در این باره نشد.

دستیار خارجی در تیم ملی فوتسال چه شد؟

صادق درودگر کارشناس و رئیس سابق کمیته فوتسال اظهار داشت: نتایج و عملکرد تیم ملی فوتسال ایران برمی‌‎گردد به برنامه‌ریزی ما برای این ورزش. حاصل برنامه‌ریزی کمیته فوتسال، این نتایجی است که الان می‌بینیم. تیم ملی فوتسال با دو بازی تدارکاتی به آوردگاه جهانی می‌رود و به نظر شما آیا چنین چیزی برای یک تیمی که بعد از 4 سال در این یک تورنمنت جهانی حاضر می‌شود، کافی است؟

مراکش را نگاه کنید. این تیم اگر چه برابر برزیل حذف شد اما بازی‌های قابل‌توجهی انجام داد و در سال 2023 به عنوان بهترین تیم فوتسال جهان انتخاب شد که این حاصل عملکرد کمیته فوتسال آن کشور است.

به نظر می رسد در انتخاب رئیس کمیته فوتسال، از ارتباطات خاص استفاده شد. شما نگاه کنید چند سال است هیات فوتبال خراسان انتخابات‌اش برگزار نمی‌شود، از اردیبهشت ۱۴۰۲ دوره ریاست ایشان تمام شده است و انتخابات برگزار نمی‌شود؛ چرا که ایشان باید بماند چون صلاحیت آقای اصولی اصلا تایید نشده و انتخابات مرتب عقب می‌افتد.کادرفنی از 6-5 ماه قبل برای تقویت فنی تیم ملی درخواست دستیار خارجی باکیفیت کرد اما ناتوانی مدیریت کمیته فوتسال باعث شد این تیم تقویت نشود. اصولی نقش‌اش در فوتسال سفر و عکس گرفتن با تیم در مراسم‌ها است و هیچ خاصیت مثبتی که نداشته هیچ، کلاً فوتسال را دچار ضعف کرده است. این‌ها ناشی از مدیریت ضعیف و غیرتخصصی است.

ارکان مدیریتی تیم ملی پاسخگوی حذف تیم ملی باشند

اکبر تقوی کارشناس فوتسال هم در این باره عنوان داشت: ارکان مدیریت تیم ملی باید پاسخگو باشند شنیدیم که تیم در ازبکستان دچار حواشی شد. علاوه بر این، در بحث تیم ملی گاهی برخی افراد را چنان بزرگ می کنیم و به آن جایگاه می دهیم که مدیر تیم هم نمی تواند کاری کند و کسی جرات نمی کند حرفی بزند.اعتقاد دارم آقای اصولی زحمات خود را کشیدند اما چون از جنس فوتسال نبود هرکاری هم کنند باز هم به او خورده می گیرند و جامعه فوتسال حضور آقای اصولی را به عنوان رییس کمیته فوتسال برنمی تابد.

باید فکری به حال فوتسال کنند

حسین شمس سرمربی سابق تیم ملی فوتسال می گوید:  احسان اصولی رئیس کمیته فوتسال در مدت حضورش در  این کمیته حرف هیچ کارشناسی را نشنیده و حتی به تمسخر می‌گرفت و دلسوزان و پیشکسوتانی که به او می گفتند با این وضعیت تیم ملی عاقبت خوبی در آینده ندارد نه تنها هیچ توجهی نمی کرد بلکه با غرور تمام این اسب غرور را سوار شده و فکر می‌کرد می‌روند در جام جهانی و قهرمان جهان می شوند.البته وحید شمسایی و کادر فنی هیچ تفکر خاصی در مسابقات جام جهانی نداشتند. تاج ریاست فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش باید یک فکری به حال فوتسال کنند. اگر مجددا می خواهند یک آدم غیرمتخصص و عضو هیات رئیسه را برای کمیته فوتسال انتخاب کنند از همین حالا اعلام‌ می کنم که فوتسال عاقبت خوبی نخواهد داشت. ما باید درست مثل کشتی و تکواندو از افراد قهرمان و پیشکسوت را به مدیریت این رشته بیاوریم تا فوتسال توسط خود فوتسالی‌ها اداره شود و در نهایت موفق شویم.

بعد از هر ناکامی تشکیل مدیریت بحران

رضا ناصری دروازبان سابق تیم ملی اظهار داشت: در حق افرادی مثل شمسایی که اسطوره‌ این کشور است، کم لطفی می‌شود. یادم است قبل از جام جهانی هر روز اصولی رئیس کمیته فوتسال مدعی اتمام قرارداد کادر فنی تیم ملی می‌شد که کارهای اداری آن در حال انجام است اما در نهایت قرارداد وی در کنفرانس خبری و در آخرین اردوی تیم ملی جهت اعزام به رقابتهای جام جهانی نهایی می شود.از نظر حرفه ای فدراسیون فوتبال باید بعد از قهرمانی در آسیا قرارداد کادر فنی را منعقد می‌کرد تا آنها بتوانند تمرکز لازم را داشته باشند و از نزدیک شاهد بازی‌های تیم‌های حریف خود در جام جهانی باشند و ارزیابی کنند، نه اینکه هر روز دغدغه قرارداد، بازی تدارکاتی و... داشته باشند.متاسفانه فدراسیون فوتبال وقتی تیم ملی فوتبال یا فوتسال نتیجه نمی‌گیرد تازه یادش می افتد که باید کارگروه‌های مدیریت بحران  و...تشکیل دهد و به دنبال واکاوی عدم نتیجه گیری این تیمها است.

فدراسیون فوتبال صدای دلسوزان را بشنود

شاید مسئولان فدراسیون فوتبال به خصوص رئیس کمیته فوتسال بار دیگر بگویند باز هم انتقاد، اما این یک انتقاد نیست بلکه واقعیتی از شرایط فوتسال ایران است که در سراشیبی سقوط قرار گرفته و به‌خصوص در این سال‌های اخیر شواهد آن را شاهد هستیم.

منبع فارس
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار