کدخبر : 22503 تاریخ انتشار :
A

بررسی وضعیت خارجی‌های حاضر در لیگ برتر ایران

بررسی وضعیت خارجی‌های حاضر در لیگ برتر ایران

باوجود آمدن ستاره های نام آشناتر به ایران در مقتیسه با سالیان گذشته؛ اما هنوز چیز خاصی از این بازیکنان گران قیمت ندیده‌ایم.

به گزارش ورزش 360، چند روز پس از پایان فصل گذشته بود که کارگروه ساماندهی نقل‌و‌انتقالات دستورالعملی منتشر کرد که در یکی از بندهای آن سهمیه بازیکن خارجی تیم‌های لیگ برتری به ۵ بازیکن کاهش یافته بود. از طرفی نمایندگان ایران باید در لیگ نخبگان به مصاف تیم‌های قدرتمند آسیایی بروند، باشگاه‌ها خواستار افزایش سهمیه مذکور بودند و در همان زمان اخباری مبنی‌بر موافقت با تغییر مصوبه اولیه به گوش می‌رسید. بالاخره درخواست باشگاه‌ها برای افزایش سهمیه نتیجه داد و مقرر شد هر تیم لیگ برتری از ۵+۱ بازیکن خارجی استفاده کند به شرطی که در فصل قبل، بازیکنان خارجی این تیم‌ها، حداقل در ۶۹ درصد مسابقات به میدان رفته باشند و در غیر این صورت، به ازای هر بازیکنی که به این میانگین اعلام شده نرسیده باشد، یک سهمیه از تیم مذکور کاهش پیدا می‌کند. 

خارجی‌های جدید آمدند

رقابت‌های لیگ برتر امسال در حالی آغاز شد که ۴۷ بازیکن خارجی این دوره از رقابت‌ها در لیست تیم‌های ایرانی حضور دارند و از این بین فقط ۱۳ بازیکن در هفته‌های اخیر در ترکیب تیم‌شان موثر بودند در‌حالی‌که سختگیری‌های زیادی برای به خدمت گرفتن بازیکن خارجی از سوی فدراسیون فوتبال می‌شود اما فقط تعداد کمی از این بازیکنان در تیم ملی کشورشان به میدان می‌روند. از بین ۱۶ تیم حاضر در این دوره از رقابت ۱۲ تیم بازیکن خارجی به خدمت گرفتند و سایر تیم‌ها به‌دلیل مشکلات مالی از سهمیه جذب بازیکنان خارجی خود استفاده نکردند. جالب اینجاست که دو تیم چادر‌ملو و خیبر خرم‌آباد که اولین فصل لیگ برتری خود را تجربه می‌کنند در جذب بازیکن خارجی پیشتازند. چادرملو با جذب ۶ بازیکن خارجی و خیبر با به خدمت گرفتن ۳ خارجی از این سهمیه خود به خوبی استفاده کردند. البته اغلب باشگاه‌ها سعی کردند پنج سهمیه خود را استفاده کنند اما تیمی همچون ذوب‌آهن فقط یک خارجی از فصل قبل در اختیار دارد و مس نیز با دو بازیکن خارجی کمترین سهم را در بین رقبا دارند. تیم‌های فولاد و خیبر در این دوره از رقابت‌ها سه بازیکن خارجی جذب کردند. سپاهان، تراکتور و گل‌گهر هر کدام صاحب چهار بازیکن خارجی‌اند و در عوض استقلال، پرسپولیس، نساجی و استقلال‌خوزستان ۵ سهمیه بازیکن خارجی خود را پر کرده‌اند.

هنوز خیلی شگفت‌زده نشدیم

با وجود اینکه ۶ هفته از مسابقات لیگ برتر می‌گذرد و بازیکنان اسم و رسم‌دار خوبی وارد لیگ برتر ایران شدند اما هنوز چیز خاصی از آنها ندیدیم. بسیاری از این بازیکنان یا حتی فرصت حضور در ترکیب را پیدا نکرده یا در صورت حضور نیز عملکرد کمرنگ داشتند البته تیم‌هایی مثل تراکتور، پرسپولیس، فولاد، خیبر و استقلال‌خوزستان بیشترین استفاده را از خریدهای خارجی‌شان کرده و به آنها فرصت زیادی برای خودنمایی دادند. با این حال در مجموع این بازیکنان به جز دروازه‌بان ازبک تیم فولاد یا گندوز الجزایری برای پرسپولیس، تیوی بیفوما بازیکن کنگویی استقلال‌خوزستان و آلوز پرتغالی تیم تراکتور که تاثیرگذارترین خارجی‌ها بودند سایر بازیکنان هر چند گاهی گل زده، پاس گل داده یا در تیم‌شان تاثیرگذار بودند اما به آن اندازه که توقع می‌رفت ظاهر نشدند. 

ترس استفاده از خارجی‌های جدید

بین تیم‌هایی که برای جذب بازیکن خارجی تلاش زیادی کردند سپاهان و استقلال کمترین بهره را از نفرات خارجی تیم‌شان می‌برند. حتی باشگاه استقلال با ارسال نامه‌ای به مهدی تاج، یکی از نخستین تیم‌هایی بود که خواستار افزایش سهمیه بازیکن خارجی شد اما هنوز برخی از آنها به ترکیب اصلی نرسیده‌اند. این تیم کاکوتا و اندونگ را برای فصل جدید به خدمت گرفته است که دومی به تازگی فیکس شده است. سپاهان نیز با وجود اینکه انزونزی فرانسوی را با سر و صدای زیادی جذب کرد یا ابوبکر کامارای موریتانیایی را به خدمت گرفت اما آن‌طور که توقع می‌رفت، نتوانست از این دو بازیکن مطرح خارجی تیمش استفاده کند. شاید در هفته‌های آینده بیشتر از این بازیکنان بشنویم و مربیان‌شان مجبور به استفاده از آنها شوند. اما هزینه‌ای که صرف خرید این نفرات شده هنوز نتیجه‌ای نداشته؛ چراکه مربیان این دو تیم هنوز جسارت استفاده از بازیکنان جدید تیم‌شان را مخصوصا در ترکیب اصلی پیدا نکردند. کاکوتا یکی از انتقال‌های پر سر و صدای فوتبال ایران در این تابستان بود. بازیکن سابق چلسی، فولام، دیژون، ویتسه، لاتزیو، رایووالکانو، سویا، دپورتیوو لاکرونیا، لانس و امی‌ین که از حدود دو ماه قبل مورد توجه باشگاه استقلال قرار داشت، پس از کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام راهی ایران شده و به‌صورت رسمی شاگرد جواد نکونام شد.  رزومه کاکوتا نشان می‌دهد استقلال توانسته بازیکن بزرگی را جذب کند که البته طی یکی دو فصل اخیر کمی افت کرده است. کارنامه موفق این بازیکن نشان می‌دهد او توانایی آن را داشت تا به برگ برنده نکونام تبدیل شود اما این مربی به هر دلیلی برای استفاده از بازیکنان جدید مصمم نیست و با نفرات قبلی به میدان می‌رود. تیم سپاهان نیز همین شرایط را برای استفاده از انزونزی دارد. بازیکنی شناخته شده که قطعا اگر فرصت بیشتری برای حضور در ترکیب پیدا کند، می‌تواند توانایی‌های خود را بروز دهد درحالی‌که هنوز در ترکیب سپاهان به‌طور کامل جا نیفتاده است. 

خارجی‌های ملی‌پوش

از بین بازیکنانی که طی فصل جدید یا به‌طور کلی در فوتبال ایران حضور دارند چند بازیکن شاخص‌تر بوده و به دلیل اینکه ملی‌پوشند جایگاه بهتری در تیم‌های خود پیدا کردند. در‌حال‌حاضر سه بازیکن ازبکستانی در تیم‌های فولاد، پرسپولیس و استقلال در لیگ برتر حضور دارند که اتفاقا هر سه ملی‌پوشند. اوتکیر یوسوپوف، اوستون اورونوف و جلال‌الدین ماشاریپوف بازیکنانی‌اند که در لباس تیم ملی کشورشان به میدان می‌روند.  سباستین اسپاهیو بازیکن آلبانیایی تیم مس نیز یک بازیکن ملی‌پوش است. گولسیانی دیگر بازیکن تیم پرسپولیس که اتفاقا بعد از حضور در تیم ملی کشورش مورد توجه قرار گرفت و دعوت شد نیز از جمله ملی‌پوشان حاضر در لیگ برتر است. جالب اینکه گندوز نیز بعد از پوشیدن پیراهن پرسپولیس و درخشش در دروازه این تیم به تیم ملی الجزایر دعوت شد.  به‌جز انزونزی که سابقا کاپیتان تیم ملی فرانسه بود سپاهان وحدت هنانوف تاجیک را نیز به‌عنوان یک ملی‌پوش به خدمت گرفته است و جایگاه ثابتی در تیم ملی کشورش دارد؛ هرچند عملکرد او در تیم سپاهان فعلا چندان رضایت‌بخش نبوده است اما هنانوف همچنان جایگاه خود را در تیم ملی حفظ کرده و اگر به روند خوبش برگردد احتمالا این جایگاه برایش باقی می‌ماند. اریک باگناما، بازیکن تیم ملی گابن از تیم گل‌گهر ملی‌پوش شد. در میان بازیکنان خارجی تیم خیبر نیز یک ملی‌پوش حضور دارد؛ آنتونی آکوما بازیکن کنیایی تیم خیبر در آخرین فیفا‌دی که گذشت عضو تیم ملی کشورش بود.  شاید ادامه رقابت‌های لیگ برتر باعث شود بازیکنان بیشتری در ترکیب تیم‌ها حاضر شده و رنگ‌و‌بوی دیگری به مسابقات لیگ دهند. 


 

منبع فرهیختگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار