کدخبر : 22330 تاریخ انتشار :
A

قرینه‌های سرخابی؛ دوئل‌ های جذاب دربی 104

قرینه‌های سرخابی؛ دوئل‌ های جذاب دربی 104

شهرآورد امروز چند دوئل جذاب بین ستاره‌های استقلال و پرسپولیس را به همراه خواهد داشت.

به گزارش ورزش 360، یکصدوچهارمین شهرآورد استقلال و پرسپولیس امروز برگزار می‌شود و دوئل چند بازیکن هم پست در دو تیم قطعا جذابیت‌های خاص خودش را خواهد داشت.

حسین حسینی - الکسیس گوندوز

دروازه‌بان‌های ۲تیم در دربی پایتخت، وضعیت کاملا متفاوتی دارند. دروازه‌بان الجزایری پرسپولیس که جانشین بیرانوند شده، برای نخستین‌بار دربی ایران را تجربه می‌کند. او در همین چند مسابقه‌ای که برای قرمزها به زمین رفته، استعدادش را در ستاره‌شدن نشان داده و بعد از گرفتن پنالتی ریاض محرز، حالا فقط به یک درخشش قابل‌توجه در دربی نیاز دارد تا با همین بازی‌های کم‌تعداد کاملا محبوبیت بیرانوند را تحت‌الشعاع قرار بدهد. نقد و نظرها درباره او از تیزچنگی‌ و واکنش‌های سریع اما در عین حال دوضرب گرفتن توپ‌ها حکایت می‌کنند؛ نقاط تیره و روشنی که می‌تواند سرنوشت دربی را هم تحت‌تأثیر قرار بدهد. نقطه مقابل این دروازه‌بان الجزایری، حسین حسینی است که هم بازوبند کاپیتانی استقلال را بر بازو می‌بندد و هم سابقه حضور در ۱۲دربی را دارد و یکی از باتجربه‌ترین بازیکنان این بازی است. کارنامه حسینی البته این نقطه‌ضعف را دارد که استقلال در حضور او هرگز نتوانسته یک دربی را در جریان بازی به سود خودش تمام کند. اما حضور این گلر باتجربه یک وزنه روحی برای استقلالی‌هاست و آبی‌ها خیلی امیدوارند نخستین کلین‌شیت این دروازه‌بان در فصل جدید لیگ برتر در همین مسابقه ثبت شود و به پیروزی آبی‌ها کمک کند.

رامین رضاییان - ایوب العملود

مدافعان راست ۲تیم از برترین بازیکنان تیم‌های خودشان تا این مقطع از فصل بوده‌اند. ایوب آخرین بازی پرسپولیس در لیگ را به‌خاطر مصدومیت از دست داد اما برای این مسابقه به تمرینات بازگشته و به‌احتمال زیاد از ابتدا در ترکیب اصلی خواهد بود. او با همین ۳بازی که در لیگ برتر انجام داده و همچنین مسابقه ناتمامی که در لیگ نخبگان مقابل الاهلی داشته، نمرات خوبی از متریکا گرفته و فعلا بهترین بازیکن پرسپولیس در لیگ برتر است. در آن سمت زمین، مدافع راست استقلال یعنی رامین رضاییان هم از مهم‌ترین عناصر هجومی و دفاعی تیم و یکی از برترین بازیکن‌ها از دیدگاه آنالیزورهاست. رامین رضاییان در لیگ برتر ۳گل زده و یک پاس‌گل داشته که او را به‌عنوان مؤثرترین بازیکن تیم روی گل‌ها معرفی کرده است. او در لیگ نخبگان آسیا هم یکی از ۳گل استقلال را مقابل الغرافه زد و درخشش خود را در این رقابت‌ها هم تداوم بخشید. در واقع رامین طی ۵مسابقه‌ای که برای استقلال انجام داده روی ۵گل تأثیر داشته است. او با نمره۷.۱۱ در متریکا دومین بازیکن برتر تیم خودش بعد از ماشاریپوف ازبکستانی است اما ایوب العملود با نمره۷.۴۰ بهترین بازیکن تیم خودش و سومین بازیکن برتر لیگ بوده است.

میلاد زکی‌پور - میلاد محمدی

۲مدافع چپ که هر دو میلاد نام دارند، در این مسابقه بیشتر در نقش مهارکننده بازیکن روبه‌رو ظاهر خواهند شد تا اینکه خودشان بخواهند دست به نفوذ و گل‌سازی‌ بزنند. زکی‌پور در تمام بازی‌های استقلال در این فصل عضوی از ترکیب اصلی بوده و ابوالفضل جلالی نیمکت‌نشین او بوده است. البته جلالی تازه از مصدومیت برگشته و این موضوع در نیمکت‌نشینی او کم‌تأثیر نبوده است. با توجه به غیبت چشمی در این مسابقه ممکن است نکونام برای پرکردن جای خالی او، زکی‌پور را از جای همیشگی‌اش به خط دفاع ۳نفره منتقل کند و از این میلاد در نقش مدافع وسط سمت چپ استفاده کند. در هر صورت یکی از مهم‌ترین وظایف او مهار ایوب العملود و زمینگیر کردن مدافع راست پرسپولیس در این میدان بزرگ خواهد بود. میلاد محمدی هم رامین رضاییان را در مقابل دارد. مهار کردن یکی از بهترین بازیکن‌های لیگ، کاری است که احتمالا از میلاد محمدی برخواهد آمد، چون او روزهای سخت‌تر و حریفان بزرگ‌تر از این را هم در فوتبال تجربه کرده است. میلاد در ۳بازی گذشته که برای پرسپولیسی‌ها به میدان رفته نفوذهای زیادی داشته اما امشب احتمالا بیشتر احتیاط می‌کند تا توسط خط حمله قدرتمند استقلال تنبیه نشود.

بلانکو، آرمان - علیپور، عیسی، ژوائو

وضعیت خط حمله ۲تیم، در فاصله کمتر از ۲۴ساعت تا دربی کاملا نامشخص است. استقلال با مشکل مصدومیت بلانکو روبه‌روست و هنوز مشخص نشده مهاجم آرژانتینی به این مسابقه می‌رسد یا نه. اگر بلانکو به بازی برسد قطعا نخستین انتخاب نکونام برای خط حمله خواهد بود و آرمان رمضانی درصورت لزوم و اگر تیم عقب باشد از دقایق ۶۰به بعد بازی می‌کند. اما اگر بلانکو به بازی نرسد و غیبت او مثل بازی با نساجی ادامه پیدا کند، آرمان از ابتدا به زمین می‌رود تا مقابل تیم سابقش بازی کند. وضعیت در پرسپولیس از این هم پیچیده‌تر است. گاریدو در ۲، ۳بازی اخیر علیپور را به عیسی ترجیح داده و در بازی آخر، این دو نفر شرایط کاملا متفاوتی را تجربه کردند. علیپور بالاخره گل زد و پنالتی گرفت و به اوج رسید، ولی آل‌کثیر در چند دقیقه‌ای که به زمین رفت باز هم پراشتباه بود و مورد انتقاد هواداران قرار گرفت. در کنار این دو نفر، یک لوکاس ژوائو کنجکاوی‌برانگیز هم هست که حرکات جالبش طی همان چند دقیقه ناچیزی که به زمین رفته هواداران پرسپولیس را به درخشش این مهاجم آنگولایی امیدوار کرده است. علیپور و آل‌کثیر، هر دو سابقه گلزنی در دربی را دارند و هر دوی آنها هم بیش از یک‌بار این کار را انجام داده‌اند. اما بعید نیست ژوائو هم ناگهان به اسلحه پنهان پرسپولیس بدل شود و با حضوری پررنگ‌تر از بازی‌های قبلی، همه را غافلگیر کند.

5067751

رافائل سیلوا - محمدحسین کنعانی‌زادگان

رهبر خط دفاعی پرسپولیس کنعانی‌زادگان ملی‌پوش است و رهبر خط دفاعی استقلال در غیاب روزبه چشمی شاید مدافع برزیلی این تیم باشد. در سیستم ۳دفاعه نکونام، همیشه روزبه چشمی مدافع میانی است و بقیه در چپ و راست او بازی می‌کنند. اما حالا که چشمی از حضور در دربی محروم شده، احتمالا مدافع وسط در خط ۳نفره مدافعان، همین رافائل سیلوا خواهد بود و ایرانی‌ها در چپ و راست او بازی خواهند کرد. در آن سوی میدان محمدحسین کنعانی‌زادگان علاوه بر اینکه مدافعی ملی‌پوش و مستحکم محسوب می‌شود، یکی از وزنه‌های روحی پرسپولیس و شاید حتی گلزن این مسابقه (از روی نقطه پنالتی) هم باشد. کنعانی‌زادگان آخرین دربی ۲تیم را به‌دلیل محرومیت از دست داده و حالا امیدوار است که آن غیبت را در این مسابقه تمام و کمال جبران کند.

محمدحسین اسلامی - امید عالیشاه

اسلامی برای نخستین‌بار به دربی تهران پا می‌گذارد اما عالیشاه سابقه حضور و درخشش در چند دربی گذشته را دارد. این دو نفر از چهره‌های مؤثر تیم خودشان در هنگام حمله به دروازه حریف خواهند بود. اسلامی در ابتدای این فصل به استقلال پیوسته و هر بازی در ترکیب اصلی قرار داشته است. او نخستین دربی خودش را تجربه می‌کند اما بعید نیست که بتواند در همین مسابقه حق خودش را بگیرد و دروازه قرمزها را باز کند. برخلاف او، امید عالیشاه از لحاظ حضور و درخشش در دربی تهران، پرونده پروپیمانی دارد و اصلا کم‌تجربه نیست. ۲گل آخر پرسپولیس در دربی‌ها توسط این بازیکن به ثمر رسیده و یک برد و یک مساوی برای این تیم داشته است. عالیشاه قبلا هم در دربی گل زده بود و حالا با ۳گل زده یکی از موفق‌ترین بازیکنان حال حاضر در تاریخ دربی‌هاست. اگر عالیشاه امشب هم دروازه استقلال را باز کند، بعد از مهدی هاشمی‌نسب دومین بازیکنی می‌شود که در ۳دربی پی‌درپی دروازه استقلال را باز می‌کند.

غایبان کلیدی

این یکی تقابلی است که هرگز در بازی اتفاق نخواهد افتاد، چون هر دو نفر غایب هستند و مسابقه را از روی سکوها تماشا می‌کنند. اورونوف بعد از مصدومیت پرحرف‌وحدیث مقابل آلومینیوم به استراحت پرداخت و غیبتش در آخرین تمرینات به همه ثابت کرد قرار نیست مثل همیشه در دقایق پایانی به این دربی برسد. او ستاره بالقوه دربی تهران بود و می‌توانست با ادامه درخشش‌های فردی‌اش در بازی‌های ملی و بازی‌های پرسپولیس هنوز روی موفقیت تیم تأثیر خودش را ایفا کند. روزبه چشمی هم مهم‌ترین بازیکن استقلالی‌هاست که همه او را مهم‌ترین غایب دربی می‌دانند. در غیاب روزبه که در مرکز خط دفاعی بازی می‌کرد و رهبر تیم هم بود، رافائل سیلوا احتمالا به مرکز خط دفاعی می‌آید و جایگاه سیلوا هم به مرادمند یا حتی ایمان سلیمی خواهد رسید. چشمی کاپیتان پنهان استقلال است و نبودش در این میدان برای آبی‌ها خیلی گران تمام می‌شود.

منبع همشهری
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار