کدخبر : 22049 تاریخ انتشار :
A

شوربایی به نام استقلال

شوربایی به نام استقلال

مجموعه استقلال این روزها شرایط عجیبی را تجربه می‌کند که مطلوب هواداران این تیم نیست.

به گزارش ورزش 360، باشگاه و تیم استقلال بیش از یک فصل است که تبدیل به دو جبهه مخالف هم شده‌اند.با تغییر مدیریت در اواخر فصل گذشته انتظار می‌رفت آبی‌ها به ساحل آرامش برسند. در ابتدا همه به هم لبخند می‌زدند و از یکدیگر راضی بودند اما اتفاقاتی که از ابتدای فصل جاری رخ داد تا روز گذشته نشان داد استقلالِ امروز، بیشتر از گذشته درگیر جنگ‌های داخلی است.صحبت‌های داود حقدوست به عنوان مشاور مدیرعامل استقلال در یک کنفرانس خبری عجیب و بی دلیل، نشان داد مدیریت باشگاه در تعارضی جدی با کادرفنی و شخص جواد نکونام قرار دارد. به نظر می‌رسد موضوع ادامه کار یوسو سسما بهانه‌ای جدید برای روشن شدن آتش زیر خاکستر بود به طوریکه پس از اعتراض کادرفنی به نبود بدنساز مورد علاقه نکونام، حقدوست در مقام دفاع از تصمیمات مدیرعامل نشستی را برگزار و علیه سرمربی تیم صحبت‌هایی را مطرح کرد.معرفی حقدوست به عنوان مشاور مدیرعامل استقلال انتخابی پر حرف و حدیث بود که انتقادات زیادی را نیز در پی داشت. مشخص نیست در میان این همه پیشکسوت مو سپید کرده، او چگونه حکم گرفت اما ضعف این انتخاب جایی مشخص می‌شود که بدانیم وظیفه یک مشاور کمک به بهبود شرایط و ایجاد آرامش در یک مجموعه است نه اینکه به عنوان سخنگوی مدیریت راهی را در پیش بگیرد که بدتر شرایط را ملتهب کند.

اصرار سرمربی به از دست دادن تمرکز فنی

در طرف دیگر این ماجرا سرمربی تیم قرار دارد. جواد نکونام با همان رویه فصل قبل به کار خودش ادامه می‌دهد. اگر قبلا حرف‌های او از طرق مختلف در رسانه‌ها مطرح می‌شد، امسال با تغییر روش بازی، خودش مقابل دوربین‌های گزینش شده قرار می‌گیرد و به زعم مشاورانش از خودش دفاع می‌کند! کاری که فصل گذشته تمرکز فنی را از او گرفت تا به سادگی قهرمانی را از دست بدهد و امسال نیز از همان هفته اول مشخص شد سرمربی تمرکز فنی ندارد اما در عوض به دنبال انتقام گیری از هرکسی است که انتقاد یا حرفی را علیه او مطرح می‌کند.کل‌کل‌های رسانه‌ای سرمربی با افراد مختلف دقیقا همان چیزی است که مورد نیاز استقلال نیست اما به نظر می‌رسد تمرکز کادرفنی تیم تنها روی این است که پاسخ مخالفان و منتقدان نکونام را بدهند. سرمربی استقلال از فصل گذشته در بازی رسانه‌ای و مجازی برخی افراد قرار گرفته و همان راهی را می‌رود که آن‌ها می‌خواهند. اردوکشی‌ در فضای مجازی چیزی نیست که از یک مربی فوتبال انتظار برود اما جریان‌ها و افراد مختلفی در فضای مجازی فعالیت دارند که مدعی ارتباط با نکونام هستند و در همه حال به حمایت از او می‌پردازند. همین موضوع به تنهایی کافیست تا وقت نکونام را برای کارهایی که به آن‌ها نیاز ندارد تلف کند درحالیکه او می‌تواند درسکوت کامل و تنها با نتیجه گرفتن درون زمین پاسخ لشگری از ایران و توران را کامل و کوبنده بدهد.

ادامه چالش‌های خودساخته برای نکونام

متاسفانه فعالیت مجازی، هماهنگی با صفحات اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی در چندسال اخیر تبدیل به سنتی غلط از سوی مدیران فوتبال کشور شده و این روش به مربیان و بازیکنان نیز سرایت کرده است. شاید در گذشته تنها برخی بازیکنان بودند که برای مقابله با مدیریت باشگاه گهگداری مطالبی را در فضای مجازی پخش می‌کردند اما رفته رفته مدیریت فوتبال کشور به صورت عمده در این مسیر قرار گرفت. امروز شاهدیم که این اشتباه چگونه نمود پیدا کرده و تلخ ترین قسمت ماجرا توجه و مربیان فوتبال به این فضا است.نکونام می‌توانست با درس گرفتن از اقدامات اشتباه به ظاهر مشاوران در فصل گذشته، امسال شرایطی عالی برای خودش ایجاد کند و در نهایت به موفقیت مدنظرش برسد اما اصرار بر ادامه همان روش‌ها و استفاده از آدرس‌های اشتباه، امروز چالش‌های بیشتری را برایش ساخته که تنها ثمره‌اش دوری بیشتر و بیشتر از مستطیل سبز است.

حمایت دقیقه نودی تنها نقش مالک در استقلال

بااینحال در اوضاع نابسامان استقلال نباید نقش مدیریت را نیز نادیده گرفت. این مدیریت اشتباه در وهله اول متوجه مسئولان هلدینگ خلیج فارس است که با تصمیمات شتابزده خود شرایط را بحرانی‌تر کردند. مالک استقلال تقریبا مسئولیت هیچ اشکالی را در این مجموعه بر عهده نمی‌گیرد. برکناری مدیرعامل تیم صدرنشین تنها 3 هفته قبل از پایان مسابقات، خرید دو بازیکن بوسنیایی با تصور پایان کار نکونام در استقلال و مذاکره با مربی بلغار با تصور برکناری نکونام، مواردی است که می‌توان در این ماجرا از آن‌ها نام برد.درحالیکه به نظر می‌رسد حمایت دقیقه نودی از نکونام تنها راهی است که نماینده هلدینگ در استقلال برای فرار از هجمه‌ها می‌تواند انجام بدهد. به عنوان مثال مشخص نیست که هلدینگ هنگام معرفی مشاور چرا سکوت کرد تا درنهایت مجبور به تذکر به مدیرعامل بابت صحبت‌های حقدوست نشود!

تفاوت اصلی مدیریت پرسپولیس با استقلال

ضمن اینکه مدیریت باشگاه نیز به جای مدیریت اوضاع، به فکر فرار از هجمه‌های مجازی و رسانه‌ای است. از هیات مدیره باشگاه استقلال بیش از یک فصل است که خبری نیست و در واقع اتاق مدیریت باشگاه تنها یک مدیرعامل دارد!درحالیکه در پرسپولیس اعضای هیات مدیره این باشگاه هم در حیطه کاری خودشان فعالیت دارند و هم پاسخگو هستند. مدیرعامل قرمزها نیز مشغول انجام وظایف خودش است و هیچ اقدام مجازی و رسانه‌ای خاصی از او دیده نشده است. رفتار درویش همیشه در قبال تیم، رفتاری حمایتی بوده حتی اگر درون مجموعه‌اش بیشترین و بدترین اختلافات را با سرمربی داشته باشد. او حداقل ظاهر کارش را حفظ می‌کند و همین اقدام ساده، کمک بزرگی به حفظ آرامش پرسپولیس کرده است.اما در استقلال مشخص نیست که چرا مشاور مدیرعامل در آستانه دربی چنین اقدامی را انجام داد تا اشاره‌ها به سمت سمیعی برود و نکونام نیز مجبور به دفاع از خودش شود؟ چرا مدیرعامل استقلال پیش از برگزاری کنفرانس خبری حقدوست جلوی او را نگرفت تا در ساعات پایانی جمعه شب مجبور به صدور دستور ممنوع الماحبه‌ای برای پرسنل باشگاه نشود؟ بنابراین بهتر است کلیه اعضای باشگاه استقلال چه افراد حاضر در تیم و چه افراد ساکن در ساختمان خیابان علامه، در رفتار خود تجدید نظر کنند.اردوکشی مجازی و تقابل رسانه‌ای، سوهانی بر روح هواداران استقلال است که روی کیفیت بازیکنان نیز تاثیر گذاشته است. این رفتارهای خودخواهانه و از روی غرور، آتشی است که تیم آبی را در خود فرا گرفته و دودش تنها به چشم هوادارانی می‌رود که نه قراردادی دارند و نه برای دوست داشتن تیم محبوبشان، پولی می‌گیرند!

 

منبع فارس
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار