کدخبر : 21798 تاریخ انتشار :
A

شرایط پرسپولیس در جده؛ خبری از ترس نبود!

شرایط پرسپولیس در جده؛ خبری از ترس نبود!

پرسپولیس با گاریدو نمایشی فوق العاده برابر سوپرتیم الاهلی عربستان در خاک این کشور داشت و توانست به جان حریفانش ترس بیاندازد.

به گزارش ورزش 360، پرسپولیس دوشنبه شب در اولین بازی خود در لیگ قهرمانان نخبگان علی‌رغم شایستگی نتوانست امتیازی کسب کند تا به‌مانند فصل گذشته بازی‌های آسیایی خود را با شکست آغاز کرده باشد. شاگردان خوان گاریدو که فصل را با دو تساوی پی‌درپی و یک برد آغاز کرده بودند حالا طعم اولین شکست را هم پذیرا شدند. اگرچه این باخت در آسیا رقم خورد اما سرخپوشان فرصت جبران آن را در بازی‌های آینده خود در این رقابت‌ها دارند. پرسپولیس در بازی دوشنبه شب خود آنقدر خوب و امیدوارکننده ظاهر شد که حالا هواداران در فضای مجازی ضمن حمایت از گاریدو و تیمش نسبت به آینده نیز بسیار امیدوار شدند. در همین راستا بد ندیدیم با کمک گرفتن از چند مربی و آنالیزور به چند نکته اساسی از این بازی اشاره کنیم. 

خبری از ترس گذشته نبود

پرسپولیس فصل قبل در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در اولین گام به مصاف تیم پرستاره النصر رفت. با وجود اینکه این بازی در تهران و در حضور تماشاگران زیادی برگزار می‌شد، شاگردان یحیی گل‌محمدی بسیار با استرس و شتاب‌زده وارد میدان شده و تا پایان بازی حتی نتوانستند یک موقعیت ایده‌آل گلزنی روی دروازه حریف‌شان ایجاد کنند. این ترس و عدم خودباوری در بازی برگشت پرسپولیس با النصر هم کاملا مشهود بود تا حدی که وقتی تیم عربستانی 10 نفره شد باز هم یحیی ترجیح داد تیمش بی‌محابا حمله نکرده و به تک‌امتیاز قناعت کند. اما در بازی با الاهلی خوان گاریدو کاملا مشخص بود که در مسائل روحی و روانی روی شاگردانش کار کرده بود. به‌خاطر همین هم پرسپولیس وقتی وارد میدان شد شکل دفاعی و بسته را به خود نگرفت و قصد داشت از همان ابتدای کار حریفی قدر نشان دهد که خیلی زود هم روی غافلگیری دروازه‌اش باز شد. خیلی‌ها بعد از این گل فکر کردند پرسپولیس حداقل در همان نیمه اول یکی دو گل دیگر هم دریافت خواهد کرد اما سرخپوشان خیلی زود به خود آمده و بازی را در کنترل خود درآوردند. خودباوری و اعتمادبه‌نفس بالا نزد اکثر بازیکنان پرسپولیس دیده می‌شد درحالی‌که آنها مقابل تیمی به میدان رفته بودند که نیمی از آنها سابقه بازی در تیم‌های سطح اول فوتبال جهان را در کارنامه فوتبالی خود داشتند. 

photo_2024-09-18_09-58-02

آمادگی بدنی خیره‌کننده شاگردان گاریدو 

پرسپولیس در تابستان یک دوره بدنسازی فوق‌العاده سنگین و فشرده را پشت سر گذاشت تا جایی‌که صدای بزرگ‌ترهای این تیم درآمد و خواستار کم کردن فشار تمرین‌ها شدند. اما ادریس سیسی، مربی بدنساز پرسپولیس بدون توجه به این اعتراضات و به‌نوعی غرزدن‌ها تمرکزش را روی کارش گذاشت تا تیمی را آماده کند که بازیکنانش در هر بازی توانایی دویدن بالای 11 کیلومتر را داشته باشند. قابل پیش‌بینی بود که پرسپولیس بازی‌به‌بازی چه از لحاظ تاکتیکی و چه دوندگی بهتر شود و در بازی این تیم با فولاد و الاهلی این امر کاملا مشهود بود.

به ادعای یکی از اعضای کادرفنی سرخپوشان اکثر بازیکنان این تیم در بازی با الاهلی 12 تا 13 کیلومتر دوندگی داشتند. در این بین مارتین یاسیله، سرمربی الاهلی نیز در نشست خبری بعد از بازی تیمش با پرسپولیس از قدرت بدنی و دوندگی سرخپوشان تمجید کرده و دلیل افت کیفی تیمش بعد از رسیدن به گل را پرس شدید تیم رقیب عنوان کرد. گاریدو خوب می‌دانست که الاهلی از بازیکنانی در خط میانی و حمله‌اش برخوردار است که اگر فضای کافی داشته باشند توانایی انجام هر کاری را با توپ دارند از این رو به شاگردانش سپرده بود که به محض صاحب توپ شدن بازیکنان الاهلی حداقل دو بازیکن روی او به‌اصطلاح فوتبالی خراب شوند تا فرصت تصمیم‌گیری درست را نداشته باشد. بدون شک پرسپولیس با این قدرت بالای دوندگی و پرس حریفانش می‌تواند در ادامه راه هر حریفی را تحت فشار گذاشته و به نتیجه دلخواهش برسد و قطعا حریفان آسیایی پرسپولیس با تماشای بازی این تیم با الاهلی به‌خوبی متوجه قدرت بالای دوندگی این تیم شده و خواهند شد. 

شرایط ایده‌آل زمین و فرارهای دیدنی اورونوف

برای تیمی مثل پرسپولیس که بازیکنانش میل زیادی به حفظ توپ و سرعت دادن به بازی را دارند؛ مسلما کیفیت بالای زمین بسیار مهم است. در کشورمان کمتر زمینی از شرایط ایده‌آل برخوردار است، مخصوصا در فصل جاری که سرخپوشان مجبور شده‌اند حتی بازی‌های خانگی خود را به استان‌های دیگر ببرند. اما کیفیت عالی زمین چمن ورزشگاه شاهزاده فیصل دقیقا همان چیزی بود که اورونوف می‌خواست. بازیکنی که قدرت بالایی در حمل توپ و عبور از یار مقابل را دارد.

او در نیمه اول بازی با الاهلی بارها با نفوذهایش، خودش و هم‌تیمی‌هایش را در موقعیت گلزنی قرار داد و نشان داد که کیفیتش فراتر از فوتبال آسیاست. بدون شک اورونوف از همه بازیکنان داخل زمین تاثیرگذارتر ظاهر شد و شاید بهتر باشد مدیریت باشگاه پرسپولیس از همین امروز به فکر تمدید قرارداد با ستاره ازبک باشد؛ چرا که اگر او همین روند را در مسابقات لیگ نخبگان ادامه دهد قطعا با پیشنهادهای وسوسه‌انگیز زیادی از سوی تیم‌های عربی مواجه خواهد شد. ناگفته نماند بازیکنان خط هافبک پرسپولیس و در بین آنها سروش رفیعی و وحید امیری به‌خاطر کیفیت خوب زمین خیلی بهتر می‌توانستند حفظ توپ کرده و به بازی نظم دهند. 

photo_2024-09-18_10-27-40

عدم توازن در پرسپولیس

پرسپولیس مقابل الاهلی بیشتر توان خود را در کار‌های تهاجمی روی سمت چپ گذاشته بود. جایی که اورونوف و محمدی انگار چند سال است که کنار هم بازی می‌کنند. همکاری خوب آنها و فضا‌سازی‌ای که برای یکدیگر می‌کردند نشان از هوش بالای هر دو بازیکن و کیفیت بالای فنی‌شان می‌داد. مساله‌ای که در سمت راست پرسپولیس کمتر آن را دیدیم. فرشاد احمدزاده در نقش وینگر راست نتوانست بازیکنی جنگنده، دریبل‌زن و ارسال‌کننده قوی نشان دهد و به‌خاطر همین هم در بین دو نیمه جای خود را به امید عالیشاه داد.

در حقیقت گاریدو برای این پست هم احمدزاده و هم عالیشاه را در بازی مهم امتحان کرد تا بتواند بهتر برای خرید وینگر راست تصمیم‌گیری کند. هر دو بازیکن نتوانستند نیمی از تاثیرگذاری اورونوف را داشته باشند و به نظر می‌آید گاریدو بیش از هر زمان دیگری احساس کرد تیمش برای داشتن توازن در جناحین حتما باید یک وینگر در حد ملی‌پوش ازبک خود به خدمت بگیرد. ناگفته نماند ایوب المعلود تا قبل از اینکه از داور بازی کارت زرد بگیرد خیلی پرجنب‌وجوش‌تر و راحت بازی می‌کرد اما وقتی متوجه شد بازیکنان حریف روی او زوم کرده‌اند تا کارت زرد دوم را بگیرد ترجیح داد محتاط‌تر بازی کند و درنهایت هم تعویض شد. در توانایی ایوب شکی نیست اما به نظر می‌آید با مصدومیت یا محرومیت احتمالی او پرسپولیس در جناح راست به مشکل خواهد خورد. البته سرخپوشان در این پست یعقوب براجعه را هم در لیست خود دارند اما او فعلا درگیر تیم جوانان ایران و مسابقات این رده سنی است. 

 

منبع فرهیختگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار