کدخبر : 19631 تاریخ انتشار :
A

دو هفته استفاده از VAR و این همه ابهام؟

دو هفته استفاده از VAR و این همه ابهام؟

استفاده محدود از VAR دربازی‌های لیگ برتر با حواشی زیادی همراه بود.

به گزارش ورزش ۳۶۰، استفاده از کمک داور ویدئویی در فوتبال کشورمان همانطور که پیش بینی می‌شد حواشی جدیدی را ایجاد کرده است.

استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی همانطور که از قبل پیش بینی می‌شد، جنجال‌ها و حواشی جدید را به فوتبال کشورمان اضافه کرد و در حالیکه برخی تیم‌ها با حضور این سیستم از ضررهای داوری نجات پیدا کردند اما صدای اکثریت در لیگ برتر به نشانه اعتراض بلند شده است.

تکلیف یکپارچگی مسابقات چه می‌شود؟

در وهله اول استفاده از VAR که منحصر به چند تیم شده، یکپارچگی مسابقات را زیر سوال برده و مشخص نیست واکنش فیفا و AFC به این موضوع چگونه است. به عنوان مثال داوری بازی شب گذشته سپاهان بحث برانگیز بوده به طوریکه باشگاه خیبر به تصمیمات داوری این دیدار شدیدا اعتراض دارد و حتی شکایت خود را از تیم داوری نیز اعلام کردند. در صورتیکه اگر این بازی VAR داشت، مطمئنا تا حد زیادی این اعتراضات نیز کاهش می‌یافت. یا در هفته اول نیز برخورد توپ به دست مدافع ملوان درمحوطه جریمه این تیم اعتراض باشگاه گل گهر را در پی داشت که اگر در آن بازی کمک داور ویدئویی وجود داشت نیز این صحنه قطعا بررسی و تعین تکلیف می‌شد.

تصمیمات پر حرف و حدیث در اتاق VAR

موضوع بعدی تصمیات گرفته شده در اتاق VAR است که مورد انتقاد تعدادی از کارشناسان داوری قرار گرفته است. به عنوان مثال برخی کارشناسان در بازی پرسپولیس و تراکتور با توجه به قوانین بین المللی و قضاوت‌هایی که در لیگ‌های معتبر صورت می‌گیرد معتقدند ضربه سروش رفیعی چون پایین تر از مچ پای بازیکن تراکتور بوده باید با کارت زرد جریمه می‌شد و کارت قرمز مستقیم در صورتی تعلق می‌گیرد که ضربه او به بالای مچ پای بازیکن حریف می‌خورد.

اتفاق سوال برانگیز پس از اخراج بازیکن پرسپولیس

اما این تمام ماجرای اخراج رفیعی نیست و این صحنه علامت سوال دیگری نیز دارد. پس از اخراج رفیعی، در دقیقه 77 کولینگ برک اعلام می‌شود و سپس بازی با ضربه دروازه توسط بیرانوند آغاز می‌شود! در صورتیکه به خاطر خطای انجام شده به نظر می‌رسد باید بازی با ضربه آزاد مستقیم تراکتوری‌ها در میانه زمین آغاز می‌شد.

ضمن اینکه در این بازی صحنه دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد شوت بازیکن پرسپولیس پشت محوطه جریمه تراکتور به دست ترابی خورده و در واقع دست باز این بازیکن مانع بزرگی در مسیر توپ بوده است. یا برخی کارشناسان نیز از شب گذشته به انتقاد از پنالتی‌های گرفته شده برای استقلال پرداخته‌اند که هر دو صحنه در VAR نیز بررسی شده بود. نکته مهم در این قسمت ماجرا، تصمیمات پر حرف و حدیث در اتاق VAR است و این سوال مطرح می‌شود که اگر قرار است صحنه‌های بررسی شده تا این حد مخالف و منتقد داشته باشند پس چگونه حواشی کمتر می‌شوند؟

مزیت VAR با صحنه آهسته صداوسیما، چیست؟

مساله بعدی استفاده از سیستم VAR بدون داشتن دوربین است. این اتفاق هیچ شباهتی با آنچه در کشورهای دیگر و لیگ‌های معتبر استفاده می‌شود ندارد. به عنوان مثال در جام جهانی 2018 حدود 30 دوربین و در جام جهانی قطر بیش از 40 دوربین مورد استفاده قرار گرفت. یا در فوتبال آلمان هر سیستم VAR حداقل 10 دوربین دارد و دوربین‌های تلویزیونی نیز به کمک آن می‌آیند اما در کشور ما نه تنها دوربین مجزایی برای VAR وجود ندارد بلکه تنها از دوربین‌های معدود صداوسیما استفاده می‌شود.

در واقع در اتاق VAR، داور تنها شاهد تصاویر تلویزیونی از مانیتور خودش است. در حالیکه مزیت ویژه VAR بررسی صحنه از زوایای مختلف است اما طبق آنچه که از تلویزیون‌ها دیده شد، داور VAR فقط همان زاویه صداوسیما را در اختیار دارد. حتی پخش صحنه‌های آهسته نیز توسط کارگردان تلویزیونی انجام می‌شود که به همین خاطر بسیاری از اهالی فوتبال معتقدند، می‌شد این کار را 10 سال پیش نیز انجام داد و نیازی به این همه تلاش برای ورود، استفاده و همچنین آماده سازی ورزشگاه‌ها برای نصب این سیستم نبود.

همچنین به خاطر تعبیه یک کانکس در ورزشگاه یادگار امام تبریز، جانمایی VAR یا همان اتاق VAR نیز طی روزهای اخیر انتقادات زیادی را در پی داشته داشته است. علاوه بر این مسائل دیگری مانند نحوه نشستن داور VAR و زبان بدن او (در بازی استقلال و شمس آذر) و یا استفاده از داوران وسط در اتاق VAR بازی‌های روز بعد (در حالیکه در لیگ‌های معتبر داوران VAR کاملا از داوران مسابقات مجزا هستند)، انتقادات دیگری هستند که به این ماجرا وارد می‌شوند.

منبع فارس
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار