کدخبر : 19463 تاریخ انتشار :
A

پروژه فوتبال عربستان شکست خورده است!

پروژه فوتبال عربستان شکست خورده است!

تحلیل روزنامه اسپانیایی ‌آاس‌ از شرایط لیگ عربستان بیانگر این موضوع است که پروژه شکست خورده است.

به گزارش ورزش 360، باشگاه‌های عربستانی فصل قبل استارت پروژه‌ای بزرگ را زدند که بسیار جاه‌طلبانه به نظر می‌رسید و به‌دنبال این بودند تا لیگ فوتبال خود را به یکی از لیگ‌های بزرگ نه تنها در آسیا بلکه در دنیا بدل کنند. سرمایه‌گذاری هنگفت چند باشگاه این کشور برای خرید ستاره‌های نامدار فوتبال دنیا سبب شد تا خیلی زود تعداد زیادی از بازیکنان مشهور نظیر رونالدو، نیمار، سادیو مانه، لاپورت، کولیبالی و ... راهی این کشور شوند. این در حالی بود که به نظر می‌رسید حداقل باید جام قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا را برای یکی از چند تیم مطرح این کشور کنار گذاشت اما در کمال شگفتی این العین امارات بود که فاتح این تورنمنت در فصل گذشته شد. در تابستان جاری فعلا تب خرید ستاره‌ها در فوتبال عربستان کمی فروکش کرده و تیم‌ها به اندازه فصل قبل به‌دنبال خریدهای پرسر و صدا نیستند اما از سوی دیگر به نظر می‌رسد این پروژه جندان موفق نبوده و گزارش روزنامه آاس اسپانیا حکایت از این موضوع دارد. 

این روزنامه در مطلبی نوشته است در حالی که چند تیم مطرح عربستانی پول‌های هنگفتی برای خرید بازیکنان هزینه کرده‌اند اما باقی تیم‌های این کشور در بحرانی بی سابقه قرار دارند و شکاف بین تیم‌های متمول و کم‌بضاعت به شدت در حال افزایش است. در حالی که تیم‌هایی چون الهلال، النصر، الاهلی، الاتحاد و الاتفاق با خریدهای بزرگ و همچنین به خدمت گرفتن جوانان آینده‌دار در حال ساختن تیم‌هایی رویایی هستند بقیه تیم‌های عربستانی به تدریج ارزش خود را از دست می‌دهند. حتی برخی از این باشگاه‌ها مانند القادسیه که حمایت آرامکو، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی جهان را پشت سر خود دارند نیز با چنین بحرانی روبه‌رو هستند؛ در حالی که همشهری آنها در مکه یعنی الاتحاد با خرید موسی دیابی از استون‌ویلا با رقم سرسام‌آور 60 میلیون یورو بازار نقل و انتقالات را به پایان رساند. جالب اینکه القادسیه در این فصل فقط 14 بازیکن برای شروع لیگ داشت. 

برنامه عربستان برای تبدیل لیگ خود به یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های جهان با شکستی بزرگ مواجه شده است. در حالی‌که برخی تیم‌ها در شرایط خوبی قرار دارند بعضی دیگر به سختی در حال تامین هزینه‌های خود هستند و به سختی فصل جدی را آغاز کرده‌اند. شاید مشکل اصلی از نهاد بالادستی این باشگاه‌ها باشد که فقط این چراغ سبز را به برخی از باشگاه‌ها داده و به همین دلیل رقابتی نابرابر شکل گرفته است. تابستان گذشته عربستان سعودی با خریدهای خود بازار فوتبال اروپا را به شدت تحت تاثیر قرار داد. عربستانی‌ها 1.5 میلیارد یورو در اختیار باشگاه‌های خود گذاشتند تا تعدادی از بهترین بازیکنان دنیا را به خدمت بگیرند. در همین شرایط بود که رونالدو، لاپورت، مانه و تلس به النصر رسیدند، نیمار، مالکوم، روبن نوس و یاسین بونو به الهلال رفتند و الاتحاد هم بنزما، کانته و فابینیو را خرید. محرز، فرمینو و فرانک کسیه نیز راهی الاهلی شدند. بازیکنانی که باعث می‌شد آنها از تمامی تیم‌های آسیایی پرستاره‌تر باشند. 

درباره سایر تیم‌ها اما چنین شرایطی وجود ندارد و این باعث شکاف در بین باشگاه‌ها شده است. فقط القادسیه است که تلاش کرده با کمک آرامکو تیمی متفاوت بسازد اما آنها هم فقط اوبامیانگ و ناچو را به خدمت گرفته‌‌اند و با این حال تلاش دارند رقیبی برای 5 تیم برتر باشند. در سایر تیم‌ها هم فقط یانیک کاراسکو(الشباب) و جیسون دنایر(الفتح) نام‌های شناخته شده‌ای هستند و به همین دلیل هواداران به توزیع بودجه بین باشگاه‌ها معترضند. 

در میان همین تیم‌های مدعی هم اوضاع برای النصر اصلا خوب پیش نمی‌رود و آنها با وجود کریس رونالدو هنوز نتوانسته بر سلطه الهلال پایان دهد. این شاید بیشتر به دلیل حمایتی باشد که صندوق سرمایه‌گذاری عربستان بیشتر از الهلال دارد و این تیم بیش از 200 میلیون یورو برای تقویت خود هزینه کرده است اما النصر هم با وجود به خدمت گرفتن ستاره‌های پرتعداد در بحران قرار دارد و احتمال تغییرات گسترده در آن وجود دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار