کدخبر : 18652 تاریخ انتشار :
A

صدا وسیما نخواهد، در لیگ برتر ایران VAR نداریم

صدا وسیما نخواهد، در لیگ برتر ایران VAR نداریم

شاید هفته اول لیگ برتر بدون VAR برگزار شود و این سوال مطرح شده که آیا اصلا هفته اول لیگ برتر با VAR برگزار خواهد شد؟

به گزارش ورزش 360، بعد از اعتراض‌های نسبتا زیاد باشگاههای لیگ برتری در فصل گذشته نسبت به اشتباه‌های مختلف داوری، فدراسیون فوتبال به صورت جدی پیگیر آوردن سیستم کمک داور ویدیویی به ایران شد تا فصل جدید لیگ برتر با حضور VAR برگزار شود. در حالیکه چند روز قبل، اولین دستگاه VAR در ورزشگاه امام خمینی(ره) تست شد و امروز هم مدیر کل ورزش و جوانان استان قروین از برگزاری بازی شمس آذر و استقلال با VAR خبر داده اما هنوز قطعی نیست که در هفته اول لیگ، شاهد سیستم کمک داور ویدیویی در مسابقات باشیم.

نکته اول، به صحبتهای دو روز پیش رئیس فدراسیون فوتبال در مراسم برترین‌های فوتبال ایران برمی‌گردد که درباره VAR گفته بود:" به هر حال صداوسیما هم در حال همکاری است. ما امروز در اراک منتظر آنها (عوامل صداوسیما) بودیم، ولی آنها هم محدودیت‌هایی دارند. اگر می‌آمدند در اراک و آنجا با دستگاه‌های سیاری که داشتند VAR را تأیید می‌کردند ما می‌توانستیم به سرعت پنج دستگاه دیگر را وارد کنیم و اینطور خیلی بهتر بود. با توجه به اینکه آقای وزیر ورزش گفتند دستگاه‌ها باید به تأییدیه صداوسیما برسد، ما باید دوباره دستگاه اراک را به تهران بیاوریم و اینجا تأیید شود و بعد بلافاصله برای بازی روز پنجشنبه به اراک برگردانیم و به دنبال تأیید هم بقیه دستگاه‌ها را وارد کنیم."

نکته بعدی که در ادامه نکته اول است، عدم هماهنگی سازمان صدا و سیما با فدراسیون فوتبال برای استفاده از تکنولوژی VAR است. با توجه به اینکه برای این سیستم، نیاز به فیلمهای دوربین‌های تلویزیونی برای پخش در اتاق داور VAR است، هنوز مشخص نشده که صدا و سیما همکاری لازم را در این زمینه با فدراسیون فوتبال انجام خواهد داد یا نه. صدا و سیما باید در هر شهر که کمک داور ویدیویی وجود دارد، باید سیستم SNG به اتاق کمک داور ویدیویی بدهد. این سیستم در کنار واحد سیار، می تواند صحنه های دوربین های تلویزیونی در برخی صحنه های حساس را بدون کابل، به اتاق کمک داور ویدیویی برساند. همه دوربین های کمک داور ویدیویی، توانایی دوربین های تلویزیونی را ندارند و این سیستم می تواند به کمک داور ویدیویی، بیاید اما تا این لحظه صداوسیما در این زمینه به فدراسیون فوتبال کمکی نکرده و ممکن است اگر سیستم های SNG در تهران و شهرستانها به کمک فدراسیون فوتبال نیاید، حالاحالا سیستم کمک داور ویدیویی را در فوتبال ایران نخواهیم داشت. خلاصه اگر صداوسیما سیستم ارسال تصاویر دیجیتال دوربین های تلویزیونی را به سیستم کمک داور ویدیویی، سینک نکند، وی ای آر روی هوا می رود.

شنیده شده، اختلاف‌های قدیمی برخی مدیران سازمان صداوسیما با فدراسیون فوتبال باعث شده که فعلا استفاده از VAR، قطعی نباشد و باید دید سیستم کمک داور ویدیویی به هفته اول یا حتی این فصل لیگ برتر خواهد رسید یا نه. اوضاع هم چندان خوب به نظر نمی رسد.

 

منبع فوتبالی
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار