کدخبر : 15636 تاریخ انتشار :
A

لیگ فوتبال ایران؛ گروگان آمادگی تختی

لیگ فوتبال ایران؛ گروگان آمادگی تختی

اگر ورزشگاه پیر شرق تهران در زمان معین آماده نشود شروع لیگ در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.

به گزارش ورزش 360، زمان آغاز فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از یک‌سو فدراسیون فوتبال و مدیران تصمیم‌گیر اعتقاد دارند تا زمانی که مشکلات و موانع برگزاری رقابت‌ها در تمامی ابعاد حل‌وفصل نشود، نمی‌توان مجوز شروع فصل جدید را صادر کرد و از سوی دیگر این باشگاه‌های نماینده ایران در آسیا هستند که معتقدند آغاز دیرهنگام رقابت‌ها می‌تواند به آماده‌سازی، هماهنگی و انسجام این تیم‌ها در رقابت‌های آسیایی به‌ویژه لیگ نخبگان ضربه اساسی وارد کند. هرچند در این بین از اطراف تیم ملی نیز شنیده می‌شود سرمربی این تیم هم درخواستی مشابه با نمایندگان ایران در آسیا دارد تا ملی‌پوشان تیم‌های لیگ برتری با یک آماده‌سازی نسبی راهی اردوی تیم ملی شده و برای همراهی این تیم در مقدماتی جام‌جهانی مهیا شوند.

در این بین یکی از موانع اصلی در راه آغاز فصل جدید رقابت‌ها به ورزشگاه آزادی مربوط می‌شود. ورزشگاهی که قرار است امسال علاوه‌بر میزبانی از رقابت‌های لیگ برتر و مسابقات تیم ملی، دوباره پس از سال‌ها به صورت همزمان میزبان سرخابی‌ها در رقابت‌های آسیایی، این بار موسوم به لیگ نخبگان باشد.  این درحالی است که از وقتی که موضوع استانداردسازی ورزشگاه‌های لیگ برتر برای فصل جدید مسابقات به میان آمده، بحث میزبانی استقلال و پرسپولیس در دیگر ورزشگاه قدیمی تهران مطرح شده است. درواقع با وجود تمامی موانعی که فعلا ورزشگاه آزادی دارد با اعلام فدراسیون فوتبال تا زمان برطرف نشدن این ایرادها، امکان برگزاری مسابقه در این ورزشگاه نخواهد بود تا به این ترتیب ورزشگاه تختی، گزینه آلترناتیو میزبانی از دیدارهای خانگی سرخابی‌ها باشد. اگرچه این روزها درباره وضعیت رو به پیشرفت ورزشگاه تختی مباحثی مطرح می‌شود و از سوی دیگر نیز طی روزهای اخیر درباره حضور بانوان طرفدار فوتبال روی سکوهای این ورزشگاه صحبت‌هایی شده اما مشاهدات میدانی خبرنگاران حاکی از آن است تا به امروز و در فاصله کمتر از دو ماه مانده به آغاز رقابت‌های فصل جدید، نه‌تنها این ورزشگاه در اکثر بخش‌ها مهیای برگزاری رقابت‌های لیگ برتر نیست بلکه به نظر می‌رسد آماده‌سازی و فراهم کردن مقدمات میزبانی این ورزشگاه، زمان زیادی می‌برد تا به این ترتیب شاید، آماده شدن همه‌جانبه این ورزشگاه در شرق تهران به آغاز فصل جدید لیگ قد ندهد!

آزادی به شروع لیگ می‌رسد؟

ورزشگاه آزادی بعد از پایان فصل قبل با دستور وزارت ورزش و نظارت سازمان توسعه و تجهیز اماکن ورزشی در دست بازسازی قرار گرفته است. در همین زمینه مسئولان امر در تلاش هستند تا نیمه شهریورماه به جز بازسازی و مقاوم‌سازی ورزشگاه، تمامی ایرادات، موانع و مشکلاتی که بر سر راه الزامات موجود برای کسب مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها از سوی کنفدراسیون آسیا مورد اشاره قرار گرفته را رفع کنند. 

نخستین بازی تیم ملی در دور سوم مقدماتی جام‌جهانی 2026 روز 15 شهریور در تهران برگزار می‌شود و تا به حال این‌طور به نظر می‌رسید که فرم جدید ورزشگاه آزادی با رفع اصلاحات ممکن نیز برای این رقابت‌ها افتتاح خواهد شد. بر همین اساس نیز برنامه‌ریزی سازمان لیگ این بود که در هفته‌های ابتدایی ورزشگاه تختی میزبان سرخابی‌ها باشد اما شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» حاکی از آن است با توجه به وضعیت فعلی ورزشگاه تختی که اقدامات بازسازی آن بسیار کند پیش می‌رود، این احتمال وجود دارد با وجود اظهارات روابط‌عمومی فدراسیون فوتبال، دیدارهای استقلال و پرسپولیس در فصل جدید رقابت‌ها در ورزشگاه آزادی برگزار شود. درواقع ورزشگاه تختی به‌عنوان آلترناتیو ورزشگاه آزادی در نظر گرفته شده تا مسابقات به صورت فشرده در آزادی برگزار نشود اما اینکه این ورزشگاه به صورت کامل و تا آغاز فصل جدید مورد بازسازی قرار گیرد و مهیای برگزاری رقابت‌ها شود، وضعیت فعلی این ورزشگاه، از زمین چمن و پیست تارتان و نیمکت و رختکن تیم‌ها گرفته تا عدم وجود گیت‌های ورود و خروج تماشاگران و سایر مسائل جنبی دیگر حکایت از آن دارند در شرایط فعلی این ورزشگاه به سختی می‌تواند در لیگ برتر میربانی کند.

مخالفت فدراسیون با زیر کشت رفتن چمن آزادی

با آغاز رقابت‌های لیگ برتر در فصل گذشته، وضعیت چمن ورزشگاه آزادی رو به وخامت رفت و زردی و کچلی آن همزمان با آغاز رقابت‌های آسیایی پرسپولیس در تهران به اوج رسید. وضعیتی که با آبروریزی برای فوتبال ایران همراه شد و حتی مصدومیت‌های سخت برای بازیکنان را هم در پی داشت. این در شرایطی است که در آن زمان این‌طور مطرح شد که به‌خاطر استفاده از تخم چمن‌های آفریقایی در ورزشگاه آزادی، چمن این ورزشگاه در ماه‌های گرم سال با زردی مواجه شده و همین موضوع هم کیفیت چمن را در فصل‌های گرم تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این زمان حتی بحث تعطیلی رقابت‌ها در ورزشگاه آزادی و زیر کشت رفتن چمن به‌طور اساسی بعد از حدود دو دهه نیز مطرح شد که البته به‌خاطر فشردگی تقویم مسابقات از یک‌سو و نداشتن آلترناتیو مناسب برای برگزاری رقابت‌ها از سوی دیگر و البته به علت وقت‌گیر بودن پروسه انجام آن، این موضوع به‌طور کلی از دستور کار خارج شد. 

با این حال مسئولان امر با پایان فصل گذشته لیگ برتر و بعد از برگزاری دیدار فینال جام حذفی، برای آنکه مشکلات سال گذشته درخصوص زمین چمن تکرار نشود، چمن ورزشگاه را مورد هوادهی و برخی اقدامات فنی ازجمله کوددهی و سمپاشی قرار دادند و طبق اطلاعات رسیده به خبرنگار «فرهیختگان» فعلا حال چمن آزادی مناسب گزارش شده تا درصورتی‌که تختی به فصل جدید نرسد، ورزشگاه آزادی از این لحاظ با مشکلی مواجه نباشد. از سوی دیگر شنیده می‌شود خزانه چمن این ورزشگاه که در بیرون از محوطه ورزشگاه اصلی و در مجاورت آن قرار دارد هم وضعیت مطلوب و مناسبی دارد. جالب اینکه گفته می‌شود هر زمانی وزیر ورزش برای بازدید از اماکن و امکانات ورزشگاه آزادی راهی این ورزشگاه می‌شود، در ابتدا وضعیت ورزشگاه اصلی، چمن آن و چمن خزانه را مورد بازدید و بررسی قرار می‌دهد که این امر حاکی از آن است وضعیت چمن ورزشگاه آزادی برای وزیر ورزش هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. البته ظاهرا بازسازی چمن ورزشگاه آزادی و زیر کشت رفتن آن به صورت اصولی و مجدد بعد از حدود دو دهه از کاشت آن، در برهه زمانی فعلی از دستور کار خارج شده است. این موضوع در صورت عملیاتی شدن حداقل به 6 ماه زمان نیاز دارد که با وجود علاقه‌مندی مسئولان رده بالای ورزش، این امر به‌خاطر عدم وجود ورزشگاه آلترناتیو، درنهایت مورد مخالفت سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال قرار گرفته تا فعلا این طرح پیگیری نشود. 

با آغاز مقاوم‌سازی و زیرسازی ضلع غربی ورزشگاه آزادی، صندلی‌های این بخش از ورزشگاه به‌طور کلی از جایگاه خود جدا شده تا بدون وجود هرگونه زائده‌ای این امر یعنی مقاوم‌سازی سکوهای هواداران محقق شود. حال اینکه از چه زمانی قرار است صندلی‌گذاری ضلع غربی ورزشگاه آغاز و در چه پروسه زمانی صندلی‌های آزادی دوباره تکمیل شود، به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای تکمیل‌ظرفیت ورزشگاه آزادی تا آغاز تقویم فوتبال کشور در فصل جدید ادامه دارد. اما اینکه این امر تا چه مدت زمانی در فضای واقعی ادامه داشته باشد، به نظر می‌رسد باید منتظر روزهای آینده باقی ماند. همچنین به نظر نمی‌رسد با اتمام مقاوم‌سازی سکوهای ضلع غربی، فعلا برنامه‌ای برای ضلع شرقی ورزشگاه در این زمینه وجود داشته باشد. 

جایگاه خبرنگاران تخریب شد

نکته دیگر که در بازسازی ضلع غربی ورزشگاه آزادی مورد نظر قرار گرفته، به اضافه شدن زون‌های VIP این ورزشگاه مربوط می‌شود، به‌طوری‌که قرار است دو قسمت دیگر به بخش VIP ورزشگاه اضافه شود تا به این ترتیب تعداد صندلی‌های این بخش بیشتر شود. همچنین جایگاه VAR و اتاق مختص به آن مشخص و جانمایی شده و این موضوع که یکی از الزامات سفت و سخت کنفدراسیون آسیا برای مجوز حرفه‌ای به شمار می‌رود به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است. این درحالی است که درباره آخرین وضعیت جایگاه خبرنگاران ورزشگاه آزادی خبر می‌رسد جایگاه فعلی که در وضعیت بسیار نامناسبی برای تماشای مسابقات از سوی اهالی رسانه قرار داشت نیز به صورت کامل تخریب شده تا از فصل جدید احتمالا در جایگاهی جدید و در بخش دیگری از ورزشگاه، خبرنگاران و اصحاب رسانه استقرار داده شوند. البته قرار است بازرسان ویژه کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا در هفته اول شهریور به ایران سفر کنند تا از آخرین وضعیت و روند بازسازی ورزشگاه آزادی بازدید داشته باشند.

 

منبع فرهیختگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار