کدخبر : 1442 تاریخ انتشار :
A

سپاهان چگونه در قمار «سقف قرارداد» برنده شد؟

سپاهان چگونه در قمار «سقف قرارداد» برنده شد؟

سپاهان با گلباران هوادار در فاصله یک امتیازی استقلال قرارداد و در صورت پیروزی در یک بازی معوقه‌اش به راحتی به صدر جدول می‌رسد. این در حالی است که تا اینجای کار چهار امتیاز از سپاهانی‌ها به خاطر قانون سقف قرارداد کسر شده است.

ورزش 360 - شاگردان ژوزه مواریس در سه بازی اخیرشان در لیگ برتر ۱۲ گل به ثمر رسانده‌اند و با ۳۲ گل زده بهترین خط حمله‌ی لیگ برتر را تا اینجای کار دارند. برای اینکه اختلاف آنها در فاز هجومی را با سایر تیم‌ها بدانید باید بدانید که دومین خط حمله‌ی لیگ برای استقلال صدرنشین است که با ۱۲ گل کمتر از سپاهان تا اینجا ۲۰ گل به ثمر رسانده است.

به گزارش ورزش 360، اما این تنها تعداد گل‌های زده نیست که سپاهان را در لیگ به یک مدعی بزرگ تبدیل کرده است. جایگاه این تیم، امتیازاتش و اتفاقاتی که برایش تا اینجای لیگ رخ داده نشان می‌دهد که زردپوشان اصفهانی امسال قصد پا پس کشیدن در کورس قهرمانی را ندارند و هر تیمی که قصد بردن جام را دارد باید با آنها رقابت کند.

سپاهان در حال حاضر با ۱۲ بازی و یک بازی کمتر از تیم‌های صدرنشین در جایگاه دوم ایستاده است. اختلاف امتیاز آنها با استقلال صدرنشین تنها یک امتیاز است که خیلی محتمل است با برگزاری بازی معوقه آنها، این اختلاف جبران شده و سپاهان به صدر جدول برسد. صدرنشینی سپاهان در ادامه‌ی لیگ به این دلیل مهم است که در هفته‌های نخست رقابت‌های لیگ برتر و در اثر تخلف از قانون سقف بودجه ۴ امتیاز از سپاهانی‌ها کم شد. این بیشترین امتیازی است که از یک تیم لیگ برتری در این فصل کم شده است. اما به نظر می‌رسد این کسر امتیاز هم نتوانسته ترمز مواریس و شاگردانش را بکشد و آنها تنها چند هفته از صدر دور ماندند. 

قانون سقف قرارداد از اتفاقاتی است که رقابت‌های امسال لیگ برتر را تحت تاثیر قرار داده است. بر اساس این قانون باشگاه‌ها موظف شده‌اند که بودجه پیشنهادی‌شان را که به امضای مدیرعامل، خزانه‌دار، اعضای هیئت مدیره و رئیس مجمع رسیده است در چارچوب دستورالعمل سقف بودجه مجاز به سازمان لیگ ارائه و پس از آن، قراردادهای مدیران، بازیکنان، کادر فنی و تدارکات را به سازمان لیگ ارائه کنند. بر اساس این دستورالعمل سقف بودجه به صورت معمول ۲۵۰ میلیارد تومان تعیین شده اما آپشن‌هایی وجود دارد که می‌تواند این سقف بودجه را ارتقا دهد. ۵۰ میلیارد تومان به سقف بودجه تیم‌های اول تا چهارم فصل گذشته لیگ‌برتر و باشگاه‌هایی که سهمیه آسیایی کسب کرده‌اند، اضافه می‌شود. تا اینجای کار سپاهان با ۴ امتیاز و پرسپولیس با ۱ امتیاز بیشترین آسیب را از این قانون دیده‌اند.

اما نکته‌ی جالب درباره‌ی باشگاه سپاهان، عملکردش در فصل نقل و انتقالات و نگاهش به قانون سقف قرارداد را می‌توان در جایگاه فعلی این تیم در لیگ امسال دید. سپاهانی‌ها در تابستان امسال با دست و دلبازی ستاره‌های لیگ را درو کردند. تقریبا تمام بازیکنان خوب و تراز اول لیگ امسال از سپاهان سردراوردند و به جز یکی دو چهره‌ی جنجالی مثل یاسین سلمانی که راهی پرسپولیس شدند بقیه راهی سپاهان شدند. قطعا سپاهانی‌ها در زمان این خریدهای سنگین می‌دانستند که قرار است با قانون سقف قرارداد نقره‌داغ شوند اما این ریسک را کردند تا در ادامه فصل به مدد همین ستاره‌ها جریمه تعیین شده را پشت سر بگذارند.

برای همین است که هنوز به نیم فصل نرسیده شاهد این هستیم که سپاهان امتیازات کسر شده جریمه‌اش را جبران کرده و مسیر صدر جدول را پیش گرفته است. این در حالی است که استقلال یک هافبک بازیساز را به خطار مسئله سقف قرارداد نتوانست استخدام کند و پرسپولیس هم به همین دلیل دستش از خرید یک مهاجم گران قیمت تراز اول دور ماند!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار