کدخبر : 13508 تاریخ انتشار :
A

شمس‌آذر در تعطیلات، سرمربی به دنبال تیم بعدی!

شمس‌آذر در تعطیلات، سرمربی به دنبال تیم بعدی!

شرایط عجیبی در باشگاه شمس آذر، پدیده فصل گذشته فوتبال ایران جریان دارد.

به گزارش ورزش 360، بدون شک عملکرد تیم شمس‌آذر به‌عنوان یکی از تازه‌واردهای لیگ برتر از شگفتانه‌های لیگ بیست‌وسوم بود. با اینکه این تیم از همان هفته‌های ابتدایی خوب بازی می‌کرد و خوب نتیجه می‌گرفت اما کسر ۳ امتیاز در همان هفته اول رقابت‌های لیگ برتر باعث شد آنها مدت‌ها در نیمه پایینی جدول قرار بگیرند. رفته‌رفته شاگردان دقیقی خود را بازیافته و با نتایج بهتر موفق شدند در ابتدا در رتبه تک‌رقمی و در ادامه به نیمه بالای جدول صعود کنند. این تیم که تصور نمی‌شد در اولین سال حضور در لیگ برتر با بازیکنان جوان و جویای نام چنین عملکرد خوبی داشته باشد، پدیده این دوره از مسابقات بود و در روزهایی که تیم‌های قدرتمند و متمولی مثل فولاد نتایج ناامیدکننده‌ای می‌گرفتند، خود را تا رده پنجم جدول رده‌بندی نیز بالا کشید. حتی اگر شکست هفته ماقبل پایانی این تیم مقابل پرسپولیس نبود، چه‌بسا آنها در اولین فصل حضورشان در لیگ برتر در بین شش تیم برتر لیگ جا خوش می‌کردند. 

مربی فصل بعد شمس‌آذر کیست؟

در فصلی که گذشت، هر بار صحبت از جدایی سعید دقیقی به میان آمد نام مازیار زارع به‌عنوان یکی از دوستان نزدیک شهاب زندی، مدیرعامل این باشگاه به‌عنوان جانشین دقیقی مطرح شد. به نظر می‌رسید شمس‌آذری‌ها هیچ گزینه دیگری به‌جز زارع ندارند. شنیده‌ها از این باشگاه حاکی از آن بود که آنها با هیچ گزینه دیگری هرگز مذاکره‌ای صورت ندادند اما حالا شرایط فرق کرده و آنها مجبورند یک گزینه مطمئن برای فصل آینده پیدا کنند. شمس‌آذر به مربی‌ای احتیاج دارد تا در دومین سال حضور این تیم در لیگ برتر نتایج قابل توجهی کسب کند. با توجه به اینکه آنها فصل گذشته را در جایگاه هشتم به پایان رساندند بدون شک برای فصل پیش رو اهداف بلندپروازانه‌تری در سر دارند. 

از طرفی بودجه این باشگاه بسیار محدود است. هرچند حالا با توجه به حضور این تیم در لیگ برتر شرایط کارخانه شمس‌آذر نیز به‌طور کلی متحول شده و رو به بهبود است اما همچنان بودجه‌ای که برای ورزش و تیم شمس‌آذر در نظر می‌گیرند پیشرفت قابل توجهی نداشته است. به همین دلیل آنها نمی‌توانند با مربیان گران‌قیمت مذاکره کنند. از طرفی علاقه‌ای هم به همکاری با گزینه‌های خارجی ندارند و ترجیح می‌دهند با یک مربی ایرانی پای میز مذاکره بنشینند اما این مربی چه کسی است؟ شاید این‌طور به نظر برسد که شمس‌آذر با توجه به اینکه می‌دانست سعید دقیقی به ادامه همکاری با این باشگاه تمایلی ندارد، برنامه‌ریزی برای تعیین‌تکلیف جانشین او انجام داده یا حتی پیشنهاد ابتدایی را مطرح کرده است. برخلاف تصور اما مدیران این باشگاه همچنان امیدوار بودند که دقیقی در تیم‌شان بماند، از این رو هیچ مذاکره‌ای نکرده و سایر گزینه‌ها برای مربیگری در تیم‌شان را مورد بررسی قرار ندادند. با پایان لیگ و جدایی دقیقی مدیران این کارخانه تازه متوجه شدند که باید به دنبال سرمربی جدید باشند. با این حال در گفت‌وگویی که با شهاب زندی داشتیم او ادعا کرد پس از پایان مسابقات لیگ راهی تعطیلات شده و با توجه به اینکه بسیار خسته است ترجیح می‌دهد چند روزی را استراحت کند و پس از آن برای نیمکت تیم شمس‌آذر به دنبال یک مربی بگردد. 

دلال‌هایی که دور شدند

ادامه حضور سعید دقیقی پس از صعود به لیگ برتر در تیم شمس‌آذر باعث شد تا بسیاری از دلالان از این باشگاه دور شوند. آنها که در ابتدا سعی می‌کردند جانشین مناسبی برای دقیقی پیدا کنند وقتی متوجه تمایل باشگاه شمس‌آذر به ادامه همکاری با این مربی شدند خود را کنار کشیده و تقریبا از این باشگاه فاصله گرفتند،‌ با این حال برخی نزدیکان به باشگاه ادعا می‌کنند که در فصل اخیر دلالانی خاص با این باشگاه ارتباط داشته و حتی مربیانی را به‌عنوان جانشین سعید دقیقی معرفی کردند. با این حال، مدیران این باشگاه همچنان امیدوارند بتوانند سرمربی فصل گذشته خود را به ادامه همکاری مجاب کنند. اخیرا نیز با توجه به زمزمه‌هایی که درخصوص دلالی در فوتبال به وجود آمده و باشگاه‌های زیادی را در اخبار غیررسمی متوجه خود کرده است، باشگاه‌ها حساس‌تر شده و نه‌تنها با هر گزینه‌ای مذاکره نمی‌کنند بلکه توصیه‌های هم دلال‌ها و مدیربرنامه‌‌ها را نیز قبول نمی‌کنند. آنها بیشتر تمایل دارند مذاکرات مستقیمی را بدون حضور دلال‌ها انجام دهند تا با توجه به حواشی که درخصوص فساد در فوتبال به وجود آمده کمترین صدمه را ببینند. در این خصوص یکی از نزدیکان باشگاه شمس‌آذر ادعا کرد این باشگاه هنوز به فکر انتخاب سرمربی نیفتاده و نام بردن از هر گزینه‌ای یا تبلیغات از سوی مدیربرنامه‌های این مربیان است یا شایعه بوده است. 

دقیقی نمی‌ماند

خیلی‌ها فکر می‌کنند شاید سعید دقیقی با وجود خداحافظی از تیم شمس‌آذر از تصمیم خود منصرف شده و بار دیگر هدایت این تیم را برعهده بگیرد. با این حال بعید است این مربی از موضع خود کوتاه بیاید و بخواهد همچنان در تیم شمس‌آذر باقی بماند. یکی از دلایل دقیقی برای عدم همکاری با تیم شمس‌آذر، مبلغ دستمزد پایین سرمربی این تیم است. وی که در ابتدای فصل گذشته نیز به همین دلیل چالش‌های زیادی با مدیران شمس‌آذر داشت درنهایت با مبلغی بسیار کم که حتی می‌توان ادعا کرد کمترین مبلغ قرارداد سرمربی در یک تیم لیگ برتر بود، هدایت آنها را برعهده گرفت و نتایج خوبی از خود بر جای گذاشت. از این رو با توجه به اینکه شرایط مالی باشگاه شمس‌آذر همچنان مناسب نیست این مربی نیز نمی‌تواند با توجه به اینکه پیشنهادهای خوبی از دیگر تیم‌ها دارد، بار دیگر با قراردادی ارزان برای این تیم مربیگری کند. گویا او در کنار چند پیشنهاد خوب، همین حالا یک پیشنهاد جدی از باشگاه فولاد دارد. از طرفی برخی پیشنهادها به دلیل انتخابات ریاست‌جمهوری و درگیری مدیران کلان کارخانه‌ها و نهادهای دولتی با این موضوع تحت تاثیر قرار گرفته و به حالت مسکوت درآمده است. 

مهم‌ترین و البته اصلی‌ترین دلیل جدایی دقیقی از شمس‌آذر رکوردی است که این مربی از خود بر جای گذاشته ‌است. درواقع دقیقی به خوبی می‌داند که تکرار اتفاقاتی که در اولین فصل حضورش با شمس‌آذر در لیگ برتر رخ داد، شاید امکان‌پذیر نباشد. درنتیجه می‌خواهد خاطره خوشی از خود برای هواداران این تیم به جا گذاشته و در بهترین حالت ممکن شمس‌آذر را ترک کند. این تیم لیگ را با منفی ۳ امتیاز شروع کرد و میانگین سنی جوانی داشت. هر هفته نیمی از تیم را بازیکنان زیر ۲۳ سال تشکیل می‌دادند. با این حال بهترین نتایج را کسب کرد و درنهایت در رتبه هشتم، یعنی در نیمه بالایی جدول تیم را تحویل داد. او در فصلی که گذشت بازیکنان خوب و با‌انگیزه‌ای در اختیار داشت که به او در راه رسیدن به این هدف کمک کردند. از طرفی دقیقی به خوبی می‌داند که تکرار این روند ممکن نیست. شاید او بتواند در فصل آینده نیز با شمس‌آذر نتایج خوبی بگیرد اما بدون شک رقابت با تیم‌های قدرتمند و متمولی همچون سپاهان، تراکتور، استقلال و پرسپولیس امکان‌پذیر نیست. حتی می‌توان ادعا کرد که اگر دقیقی بهترین تیم ایران را هم داشته باشد شاید نتواند در مقابل نام‌های بزرگ، ادعایی داشته و حتی به کسب سهمیه فکر کند. از این رو این مربی تصمیم گرفته تیم شمس‌آذر را ترک کند و بر تصمیم خود اصرار دارد. 

جوان‌گرایی ادامه دارد

تعداد زیادی از بازیکنان تیم شمس‌آذر را نفرات جوان و با‌انگیزه تشکیل داده بودند. این تیم تقریبا در همه بازی‌ها از ۴ بازیکن زیر ۲۳ سال خود استفاده کرد و اغلب تعویض‌های این تیم نیز بازیکنان جوان و ۲۰ ساله بودند. درست است که همکاری با این جوان‌ها در شرایط حساس و در بازی مهمی همچون بازی با پرسپولیس کار دست شمس‌آذری‌ها داد و با شکستی سنگین جایگاه‌شان در جدول رده‌بندی نزول کرد اما حضور همین جوان‌ها در بسیاری از بازی‌ها ایجاد ‌انگیزه کرد و درنهایت آنها را در جایگاه هشتم نگه داشت. با این حال سیاست باشگاه شمس‌آذر همچنان استفاده از جوان‌هاست. شمس‌آذر به لطف عملکرد خوب جوان‌های تیمش که مورد توجه دیگر رقبا قرار گرفته بودند، موفق شد در نیم‌فصل زمستانی پول خوبی به جیب بزند و بخش زیادی از هزینه‌های خود را تامین کند. از این رو شمس‌آذری‌ها امیدوارند بار دیگر با کمک بازیکنان جوان و فروش آنها به دیگر رقبا جایگاه خود را در لیگ تثبیت کرده و در عین حال درآمدزایی داشته باشند. یکی از دلایل اینکه شمس‌آذر موفق به استفاده از جوان‌ها ‌شد، حضور سعید دقیقی بود؛ چراکه او در کشف استعدادهای جوان توانا بود و از طرفی نیروهای جوان هم تیم شمس‌آذر را تامین می‌کردند. حال باید دید با توجه به اینکه دقیقی دیگر تمایلی به همکاری با شمس‌آذر ندارد، مدیران این باشگاه می‌توانند جانشین مناسبی برای دقیقی پیدا کنند و آیا مربی جدید نیز به اندازه این مربی توانایی استفاده از بازیکنان جوان را دارد یا نه؟

منبع فرهیختگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار