کدخبر : 12006 تاریخ انتشار :
A

پرسپولیس اینگونه صدر را حفظ می‌کند

پرسپولیس اینگونه صدر را حفظ می‌کند

پرسپولیس باید خط آفساید را بشکند تا در قزوین موفق باشد.

به گزارش ورزش 360، شمس‌آذر تیمی که اولین فصل حضور خود در لیگ‌برتر را پشت سر گذاشته حالا یکی از گلوگاه‌های قهرمانی این‌ فصل است. تیمی که در عین گمنامی با بازیکنان جوان و عمدتا لیگ‌یکی توانست احترام فوتبال‌دوستان را خصوصا در نیم‌فصل اول برانگیزد و البته با رفت و برگشت سرمربی‌اش در نیم‌فصل و فروش چند بازیکن تاثیرگذارش در آن برهه شاید از صلابت قبلی خود کمتر نشانی داشته باشد. اما در هر صورت تیم سعید دقیقی همچنان فوتبال خوب و رو به جلویی را ارائه می‌دهد و حالا که ‌انگیزه دیگری جدا از مسائلی چون پخش زنده بازی، برای تیم آنها شکل گرفته قطعا لقمه گلوگیری برای سرخپوشان تهرانی هستند، در حقیقت قزوینی‌ها صرفا برای خود بازی نمی‌کنند و چشم هواداران استقلال هم به این بازی است.

فرم بازی تیم دقیقی

سبک بازی شمس‌آذر به‌صورتی است که می‌توان آنها را طلایه‌دار یک فوتبال با دفاع سه‌نفره تا حدی نوین‌تر از تیم‌‌های دیگر در فوتبال ما دانست. سه دفاع مرکزی با قابلیت پا‌به‌توپ بودن در زمان بازیسازی خط اول بازی این تیم را شکل می‌دهند. شاگردان دقیقی در میانه میدان علاقه زیادی برای حفظ توپ دارند تا با به دست آوردن زمان لازم پاس موردنظر را صادر کنند و ضربه نهایی را به تیم‌حریف بزنند. اگر بازی آخر آنها در آبادان را مرور کنیم نشانه‌هایی از فوتبال رو به جلو و سریع برای به دست آوردن عمق تیم حریف را به‌وضوح می‌توان دید تا با استفاده از خلأ حضور بازیکنان، استفاده لازم را ببرند و ضربه آخر را بزنند. استفاده از نیم‌فضاها(half space) همان کاری است که حسین‌گوردزی چپ‌پا دو بار به یک شکل در آبادان انجام داد که به دو گل این تیم با ضربه سر انجامید.

ارسال‌های کناری علی ‌آزادمنش و حسین ‌گودرزی درصورتی‌که فضا به آنها داده شود ویران‌کننده است و نکته بسیار حائز اهمیت برای این تیم هم اضافه شدن وینگرها و همچنین هافبک‌ها با سرعت روی توپ‌های سوم ارسالی از خط دفاع و دروازه خودی است. توپ‌های هدفداری که برای مهاجمان تیم ارسال می‌شود تا بتوانند از پرس تیم حریف خارج شده و در عین حال موج دوم حمله این تیم را با ضرب‌آهنگ زیادی شکل دهند. جابه‌جایی بازیکنان میانی چه در فاز انتقال مثبت و چه در انتقال منفی برتری‌عددی (overload) را به نفع آنها رقم می‌زند، به‌طور مثال در فاز دفاعی حمایت دو هافبک دفاعی از سه دفاع مرکزی این تیم شدیدا خط اول دفاعی این تیم را تقویت می‌کند و آنها را به پنج مدافع در زمان دفاع تبدیل می‌کند همین مورد کار را برای هر تیمی سخت‌تر از هر بازی می‌کند.

ذات بازی شمس‌آذر و سعید دقیقی فوتبالی مبتنی‌بر پیشروی در فضاهای خالی و عمقی حریفان است. دقیقا همان‌جایی که پرسپولیسی‌ها مقابل استقلال‌خوزستان به مشکل خورده و سه بار دروازه این تیم باز شد. بنابراین پرسپولیس اگرچه حتما برای قهرمانی به سه امتیاز نیاز دارد ولی این باگ بزرگ را باید در مقابل میزبان این هفته خود پوشش دهد تا کار برای آنها سخت نشود از طرفی نکته‌ای که در خط دفاعی قزوینی‌ها وجود دارد حضور روی یک خط سه مدافع این تیم است که در بازی‌های قبلی خط آفساید را از بالا شکل می‌دادند و اتفاقا موفق هم عمل می‌کنند اما این سبک بازی موردعلاقه خط میانی پرسپولیسی‌هاست و با حضور بازیکنان سرعتی امکان شکستن آن وجود دارد. پرسپولیس و شمس‌آذر نقطه جوش لیگ‌برتر این فصل را مشترکا شامل شده‌اند جایی که سبک بازی هر دو تیم می‌تواند هم به زیبایی فوتبال کمک کند هم می‌تواند برای هر کدام از تیم‌ها دردسرساز باشد.

 

منبع فرهیختگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار