کدخبر : 11111 تاریخ انتشار :
A

داستان گنگستری که کاپیتان تیم ملی ایران شد

داستان گنگستری که کاپیتان تیم ملی ایران شد

بازیکن خاطره‌ساز فوتبال کشورمان خداحافظی خود را رسمی کرد.

به گزارش ورزش 360، اشکان دژاگه، ستاره و کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان روز گذشته پس از یک فصل بدون تیم بودن، با انتشار یک پست اینستاگرامی خداحافظی خود از فوتبال را رسمی اعلام کرد.اشکان ۱۴ تیر ۱۳۶۵ در تهران متولد شد اما در ۲ سالگی همراه با خانواده خود به برلین آلمان مهاجرت کرد. او در محله‌ای از پایتخت ژرمن‌ها زندگی می‌کرد که مهاجران زیادی از اقصی نقاط دنیا در آن حضور داشتند و البته محله‌ای جرم‌خیز، پر جنایت و با فروش بالای مواد مخدر محسوب می‌شود.

او از همان دوران بچگی با حمایت پدرش به فوتبال علاقه پیدا کرد و کمتر از ۱۰ سال داشت که به تیم محلی راینی ایندورف فوکسه پیوست‌. از همان دوران نوجوانی با چهره‌های شاخصی مانند برادران بوآتنگ(کوین و پرینس) و انیس بن هتیرا رفاقت صمیمانه و عمیقی پیدا کرد.او پس از یک فصل بازی برای تیم تنیس بروسیا برلین در سال ۲۰۰۰ به رده‌های پایه هرتابرلین ملحق شد و پس از حضور در تیم B بزرگسالان، در سال ۲۰۰۴ نخستین بازی خود را برای تیم اصلی باشگاه انجام داد.دژاگه با درخشش در فوتبال خود را به تیم ملی زیر ۱۷ سال آلمان رساند و تا پوشیدن پیراهن تیم ملی زیر ۲۱ سال این کشور، همبازی شدن با ستارگانی مثل برادران بواتنگ، تونی کروس، سامی خدیرا، مسوت اوزیل، مانوئل نویر، مارکو مارین و.... پیش رفت و حتی به قهرمانی جام ملت‌های زیر ۲۱ سال اروپا در سال ۲۰۰۹ هم رسید.

Untitled

انتقال جنجالی از پایتخت و فتح بوندس‌لیگا

پس از به ثمر رساندن ۲۵ گل در ۷۵ بازی برای هرتا، سال ۲۰۰۷ با انتقالی جنجالی که خشم هواداران این تیم را به همراه داشت به ولفسبورگ پیوست تا درخشان‌ترین دورانش در عرصه باشگاهی را پشت سر بگذارد.اَش(لقب دژاگه در آلمان) در دومین فصل بازی برای گرگ‌ها(لقب ولفسبورگ) توانست تحت هدایت فلیکس ماگات که تاثیرگذارترین مربی‌ باشگاهی‌اش است، قهرمانی بوندس لیگا را به عنوان یکی از موثرترین بازیکنان این تیم به دست آورد. بهترین آمار باشگاهی اشکان هم در این باشگاه با ثبت ۱۶۰ بازی و ۲۰ گل رقم خورد.

رویای بازی در تیم ملی با پیراهن ایران محقق شد

در شرایطی که او تا آستانه پوشیدن پیراهن بزرگسالان ژرمن‌ها هم جلو رفت، نخستین زمزمه‌های حضورش در تیم ملی کشورمان در دوران سرمربیگری افشین قطبی شنیده شد و با وجود قرار گرفتن نامش در فهرست ۵۰ نفره تیم ملی برای جام ملت‌های ۲۰۱۱ قطر، در نهایت آن زمان این موضوع محقق نشد. سرانجام حدود یک سال پس از آمدن کارلوس کی‌روش به ایران، شرایط حضور این بازیکن هم در تیم ملی فراهم و جالب این بود که ۱۰ اسفند ۱۳۹۰ در اولین بازی خود برای تیم ملی نیز موفق به دبل مقابل قطر در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ شد.

آغاز محو شدن در اروپا با یک انتقال عجیب

دژاگه پس از ۸ فصل حضور در بوندس‌ لیگا، در سال ۲۰۱۲ به لیگ برتر جزیره رفت تا این بار هم زیرنظر ماگات اما با پوشیدن پیراهن فولام به زمین برود. در طول ۲ فصل آمار ۴۹ بازی و ۶ گل را در انگلیس به جا گذاشت اما پس از جام جهانی برزیل در انتقالی عجیب که البته مبلغ بسیار بالایی داشت به العربی قطر ملحق شد تا اولین تجربه خود را در یک تیم آسیایی به دست آورد. هرچند این اتفاق شاید تنها از لحاظ مالی به سودش بود و اشکان را از سطح اول فوتبال باشگاهی دنیا محو کرد‌. در بازگشت به اروپا نیز با وجود یک فصل و نیم حضور در ولفسبورگ و سپس نیم فصل قرارداد بستن با ناتینگهام فارست که در فصل ۲۰۱۷_۲۰۱۸ در لیگ یک انگلیس بازی می‌کرد، تنها ۳ بازی انجام داد تا روزهای بسیار سختی را تجربه کند. همین موضوع سبب شد دژاگه برخلاف عملکرد خوب خود در جام جهانی ۲۰۱۴ در جام جهانی روسیه یک دقیقه هم برای تیم ملی به زمین نرود اما پس از این تورنمنت برای اولین بار به یک تیم ایرانی پیوست و برای ۳ سال پیراهن تراکتور را پوشید. در آخرین فصل حضورش در جمع تبریزی‌ها نیز قهرمانی جام حذفی را به ویترین افتخارات خود اضافه کرد.

رویای قهرمانی آسیا پَرپَر شد

دژاگه در جام ملت‌های ۲۰۱۹ بازوبند کاپیتانی ایران را به دست داشت اما در نیمه‌نهایی آن مسابقات برای آخرین بار در ترکیب اصلی تیم ملی قرار گرفت و با چشمانی اشک‌بار شاهد شکست تلخ ۳ بر صفر مقابل ژاپن شد.آخرین بازی او برای تیم ملی نیز ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ در جریان برتری ۲ بر صفر مقابل هنگ‌کنگ بود ‌که ۳ دقیقه در آن مسابقه به زمین رفت تا با آمار ۵۹ بازی و ۱۱ گل از تیم ملی خداحافظی کند.

اشکان به خط پایان رسید

پس از یک فصل حضور در الشحانیه قطر، دژاگه برای یک فصل هم در فولاد خوزستان بازی کرد که آخرین باشگاه این بازیکن خاطره‌ساز محسوب می‌شود.

دژاگه با وجود چهره خشن و تتوهای خود بین اهالی فوتبال کشورمان به خوشرویی و خوش اخلاقی معروف بود‌. چهره‌ای که قطعا تنها ایرانی‌ای است که به عنوان یک بازیکن فوق العاده کلیدی، نقش به سزایی در قهرمانی یک تیم در بوندس لیگا ایفا کرد و با تیمی جز بایرن مونیخ این عنوان را به دست آورد.

بی‌شک جدا از خاطرات تلخ و شیرین فوتبالدوستان کشورمان از نمایش او در دوران فوتبال، چهره بهت زده‌اش پس از به صدا درنیامدن سوت میلوراد مازیچ صربستانی به نشانه اعلام پنالتی به سود ایران در جریان شکست یک بر صبر مقابل آرژانتین در جام جهانی ۲۰۱۴، روی خطای پابلو زابالتا نیز تا ابد در ذهن باقی می‌ماند.

 

منبع فارس
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار