کدخبر : 19158 تاریخ انتشار :
A

سایه روشن‌های کاروان ایران در المپیک 2024

سایه روشن‌های کاروان ایران در المپیک 2024

کاروان ورزشی خادم‌الرضا با کسب جایگاه بیست‌و یکم یکی از نتایج تاریخی ایران را در ادوار المپیک به ثبت رساند.

به گزارش ورزش 360، کاروان ورزشی ایران که با ۴۰ ورزشکار به سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک پاریس اعزام شده بود با سه طلا، ۶ نقره و ۳ برنز و عنوان بیست و یکم به کار خود پایان داد که نسبت به دوره گذشته ۶ پله صعود داشت و از لحاظ شمار مدال نیز دومین نتیجه تاریخی ایران را در ادوار المپیک به ثبت رساند.

در المپیک ۲۰۱۲ لندن کاوران ورزشی ایران با ۱۳ مدال (۷ طلا، ۵ نقره و یک برنز) در جایگاه دوازدهم قرار گرفت که از لحاظ کیفیت مدالی بهترین نتیجه کشورمان بود.

المپیک پاریس با توجه به سه مدال طلای نمایندگان کشورمان، دومین نتیجه تاریخی ایران از لحاظ کیفیت مدالی است. این اتفاق برای ورزشکاران ایران تنها در المپیک‌های ۲۰۰۰ سیدنی، ۲۰۱۶ ریو و ۲۰۲۰ توکیو رخ داده بود.

بیشترین مدال نقره ادوار المپیک برای ورزش ایران در پاریس ضرب شد در این دوره قهرمانان ایران زمین موفق به کسب ۶ نشان نقره شدند. امیرحسین زارع، حسن یزدانی، رحمان عموزاد خلیلی، ناهید کیانی، علیرضا مهمدی و مهران برخورداری ورزشکاران نقره‌ای کاروان ایران بودند.

پرچمداری کشتی و تاریخ‌سازی تکواندو

کشتی فرنگی بار دیگر در قلب اروپا تاریخ‌ساز شد. نمایندگان کشورمان با چهار مدال (۲ طلا، یک نقره و یک برنز) بیشترین مدال ممکن را ادوار المپیک به نام خود ضرب کردند. سعید اسماعیلی و محمدهادی ساروی مردان طلایی کشتی ایران در پاریس بودند.

یکی از اتفاقات مهم این دوره از المپیک کوتاه ماندن دست کشتی آزاد از مدال طلا بود. در این رشته ایران سه فینالیست داشت که زارع، یزدانی و رحمان عموزاد با باخت برابر حریفان نتوانستند به سکوی نخست برسند. مدال برنز امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد یکی از اتفاقات شیرین این دوره از بازی‌ها بود. آذرپیرا با شکست کایل اسنایدر این عنوان مهم را کسب کرد.

۶۶ درصد از مدال‌های کاروان ایران توسط گوش‌شکسته‌ها ضرب شد. ۳۴ درصد مدال‌های دیگر نیز توسط هگوپوشان بدست آمد. آرین سلیمی در رشته تکواندو طلا گرفت، ناهید کیانی و مهران برخوداری نیز در جایگاه دوم قرار گرفتند. مبینا نعمت‌زاده هم برنزی شد.

تنها ۱۲ نفر از کاروان ایران به مدال رسیدند که ۳۰ درصد از تعداد قهرمانان اعزامی ایران به پاریس است. البته از لحاظ کیفیت مدالی تنها ۷.۵ درصد کاروان ایران به مدال طلا رسید. در المپیک گذشته تنها چهار درصد از کاروان ورزشی کشورمان به مدال طلا رسیده بودند.

پدیده‌های کاروان ایران

کاروان ایران از پدیده نیز خالی نبود؛ اگر سعید اسماعیلی، آرین سلیمی و مبینا نعمت‌زاده با سن و سال کم به سکوی المپیک رسیدند، اما بودند قهرمانانی که در یک قدمی فتح پاریس متوقف شدند. رضا علیپور سنگ‌نورد شناخته‌شده ایران یکی از این پدیده‌ها بود که با صدم‌های ثانیه نتوانست به مدال برسد و در نهایت به عنوان چهارم قناعت کرد.

مهدی الفتی دیگر پدیده ایران در این دوره از قابت‌ها بود که در نخستین حضور خود به عنوان هفتمی رسید تا نشان دهد قدرت رقابت را با بزرگان پرش خرک را دارد.

همچنین تیم شمشیربازی اسلحه سابر ایران با قرار گرفتن در جایگاه چهارم بهترین نتیجه تیمی تاریخ ایران را در المپیک ثبت کرد.

هانیه رستمی نیز با قرار گرفتن در جایگاه ششم تیراندازی المپیک دیگر نتیجه خوب ایران را در پاریس به ثبت رساند. علی لبیب نیز بعد از حدود ۱۶ سال از خط پایان رد شد تا فدراسیون یک دوچرخه به عنوان جایزه برای او پاداش تعیین کند.

رشته‌های مدال‌آور بدون تغییر

تا پیش از المپیک پاریس ورزشکاران ۶ رشته کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو، دوومیدانی، تیراندازی و کاراته برای ایران موفق به کسب مدال در المپیک شدند. در حالی که سنگنوردی، ژیمناستیک و شمشیربازی در یک قدمی مدال قرار داشتند اما ورزشکاران این رشته‌ها از رسیدن به سکو بازماندند.

ناکامی وزنه‌برداری در پاریس

اگر بخواهیم روی دیگر سکه المپیک برای کاروان ایران مورد بررسی قرار دهیم باید گفت که وزنه‌برداری ناکام مطلق پاریس بود. این رشته با ۹ مدال طلا دومین رشته پرافتخار ادوار المپیک است اما ورزشکاران آن بعد از حدود ۱۶ سال دست خالی آوردگاه المپیک را ترک کردند. علی داوودی به عنوان چهارم دسته فوق سنگین و میرمصطفی جوادی به عنوان پنجم این آوردگاه بزرگ در دسته ۸۶ کیلوگرم رسید.

وزنه‌برداران ایران در المپیک ۲۰۰۸ پکن دست خالی المپیک را ترک کرده بودند اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در المپیک‌های ۲۰۰۰ سیدنی، ۲۰۰۴ آتن، ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو قهرمانان این رشته حداقل یک طلا را ضرب کردند. وزنه‌برداری ایران حتی در المپیک توکیو به نشان نقره رسید.

البته ورزشکاران شمشیربازی نیز در بخش انفرادی ناکام بودند تا جایی که از سه نماینده ایران تنها یک برد به نام علی پاکدامن ثبت شد.

بهانه‌جویی ناکامان

هر چند که شماری از رشته‌های المپیکی ایران در سطح مدال‌آوری المپیکی نیستند اما بهانه‌گیری و توجیه برخی از شکست‌ها از جمله حواشی بود که توسط مربیان یا روسای فدراسیون‌ها برجسته و سوژه فضای مجازی شد. مطرح کردن داستان پاروی قایقران چینی و باخت نمایندگان کشورمان که از سوی علیرضا سهرابیان سهرابیان مطرح شد. همچنین نواب نصیرشلال بعد از ناکامی وزنه‌برداری در پاریس این شکست را به گذشته حواله داد.

حواشی گفتار و رفتار فرزانه فصیحی و حسن تفتیان از دیگر اتفاقات این دوره بود که چند روزی فضای مجازی را به خود مشغول کرد.

همچنین نیما عالمیان نیز بعد از حذف از المپیک اعلام کرد مردم از من انتظار نداشته باشند.

منبع ایرنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار