کدخبر : 18690 تاریخ انتشار :
A

واکاوی کامل شمشیربازی ایران در المپیک 2024

واکاوی کامل شمشیربازی ایران در المپیک 2024

داور المپیکی شمشیربازی در گفت‌وگو اعلام کرد اشتباه تیم ما در المپیک 2024 این بود که حواشی بازی با مجارستان را کنترل نکردند.

به گزارش ورزش 360، احتمالا همه می‌دانند که ورزشکارهای حاضر در المپیک 2024 پاریس چه کسانی هستند، می‌توانند اسامی آنها را با رتبه‌شان بازگو کنند و تا مدت‌ها از افتخارآفرینی‌شان خاطره داشته باشند. اما شاید کم باشند، افرادی که بدانند کاروان ایران به غیر از ورزشکاران، نمایندگان دیگری هم در پاریس داشت از‌جمله داوران بین‌المللی ایرانی. از سوی دیگر با به پایان رسیدن المپیک 2024 پاریس، برخی حواشی آن هنوز به پایان نرسیده است. مانند برخی ناداوری‌ها یا نتایج ضعیف. یکی از داورانی که تجربه قضاوت در المپیک پاریس را داشت، رضا پیکرآراست. داور بین‌المللی شمشیربازی ایران که در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از تجربه قضاوت در المپیک و حواشی به‌وجود آمده درباره تیم ملی ایران گفت. 

تجربه قضاوت در المپیک پاریس چطور بود؟

من بارها در رقابت‌های مختلف قاره‌ای و جهانی حضور داشتم اما بدون تردید باید بگویم که جو و اتمسفر رقابت‌های المپیک کاملا متفاوت‌ از سایر تورنمنت‌های ورزشی بود. برای من قضاوت و حضور در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان، بی‌نظیر، فوق‌العاده و غیرقابل توصیف است، به‌خصوص در این دوره و به‌دلیل اینکه رشته شمشیربازی جایگاه بسیار ویژه‌ای میان مردم فرانسه دارد، به‌نحوی که تمامی بلیت‌های مسابقات شمشیربازی از ماه‌ها قبل فروخته شده بود. از طرفی هر روز بیش از 12 هزار نفر در سالن به تشویق ورزشکارها می‌پرداختند و صدای مافوق تصور تماشاچیان باعث می‌شد صدای ما به بازیکنان روی پیست نرسد و بارها به این دلیل در روند مسابقات تاخیر ایجاد می‌شد. 

مهم‌ترین مسابقه‌ای که قضاوت کردید، از نظر خودتان کدام مسابقه بود؟

در المپیک تک‌تک مسابقات برای همه از‌جمله ورزشکاران، مربیان، فدراسیون‌های ورزشی، داوران و کادر اجرایی، مهم، حساس و حتی حیثیتی است. من در دو اسلحه سابر و اپه در المپیک پاریس قضاوت کردم که یکی از مهم‌ترین‌های آن مسابقه تیم بین ژاپن و ونزوئلا در جدول 4/1 پایانی بود. یک رقابت هم در اسلحه سابر بین تیم‌های آمریکا و الجزایر به‌عنوان داور اصلی قضاوت داشتم و همچنین در فینال تیمی اپه بین مجارستان و ژاپن هم افتخار حضور در تیم داوری را داشتم. البته در چندین مسابقه دیگر بین ایتالیا- قزاقستان و ایتالیا‌- ونزوئلا هم به‌عنوان داور اصلی بودم و در تمامی رقابت‌های انفرادی سابر المپیک هم از ابتدا تا جدول 4/1 پایانی در تیم داوری حضور داشتم. 

میزبانی پاریس چطور بود؟

سازماندهی چنین رویداد بزرگی بسیار سخت است و من از میزبانی پاریس راضی بودم. من در مراسم افتتاحیه حضور داشتم و به نظرم ایده برگزاری افتتاحیه در پهنه شهر جسورانه بود. به‌جز ۶٠٠ هزار تماشاگر حاضر در مراسم، در سطح شهر نیز شاهد حضور مردمی بودیم که سعی در تماشای این مراسم از روی تراس‌ها، پشت‌بام‌ها، فضاهای بین حصارها و... داشتند. از سوی دیگر مساله برقراری امنیت و اینکه اکثر مسابقات ورزشی در مکان‌های تاریخی و دیدنی شهر پاریس برگزار شد، نه در سالن‌ها و استادیوم. مثل مسابقات شمشیربازی یا تکواندو که در کاخ گرندپَله بود یا مسابقات والیبال ساحلی در کنار برج ایفل و... البته در تمامی ادوار المپیک شاهد بودیم همواره مشکلاتی هم در حین این تورنمنت بزرگ جهانی وجود دارد که به نظرم اجتناب‌ناپذیر است. 

ارزیابی شما از بازی‌های تیم ملی شمشیربازی چیست؟

متاسفانه بازی‌های تیم ایران را به‌دلیل حضور در جایگاه داوران ندیدم. بخشی از بازی‌های انفرادی را در تلویزیون اتاق داوران دیدم و بخشی از بازی ایران و مجارستان را هم از نزدیک در سالن مسابقات دیدم. به همین دلیل نمی‌توانم ارزیابی کاملی داشته باشم. من هم از نتایج به دست آمده خوشحال نیستم و شک ندارم توانایی بازیکنان ایران بسیار بالاست اما ورزشکاران سایر رشته‌ها هم با حداکثر توان خود ظاهر می‌شوند. 

مساله‌ای که خیلی جنجالی شد، ناداوری بود. به‌عنوان داور بین‌المللی این رشته، نظرتان چیست؟

 مسائل داوری در تمامی رشته‌های ورزشی وجود دارد و زمانی خطرناک و دردآور است که از روی عمد باشد. به نظرم ما پیش از متضرر شدن از اشتباهات عمدی یا سهوی در داوری از اشتباهات متعدد خودمان متضرر شدیم. چطور یک بازیکن مجار که به‌عنوان بازیکن ذخیره وارد می‌شود، فقط در دو بازی ١٧ ضربه برای تیمش کسب می‌کند؟ اما درخصوص ضربه آخری که به مجارستان داده شد، چون قبلا و در جریان همان بازی مشابه این ضربه برای ایران اتفاق افتاده بود اما داور ضربه را به نفع مجارستان اعلام کرد، آنجا باید داور ضربه را به تیم ایران می‌داد و بازی ۴۴-۴۴ برابر می‌شد. اما اشتباه بزرگ‌تر برای ایران جایی بود که حواشی ضربه آخری که به مجارستان داده شد، کنترل نشد. چون ما هنوز شانس کسب مدال المپیک را داشتیم. بعد از آن هم اتفاق‌های غیرقابل باور بین بازی ایران- مجارستان باعث شد همه چیز به نفع تیم فرانسه پیش برود. بازیکنان فرانسه پس از کسب مدال برنز باور نمی‌کردند این اتفاق افتاده و تیم ایران را خیلی قوی‌تر می‌دیدند. 

ابزاری برای تشخیص اشتباهات داوران در شمشیربازی وجود دارد؟

 ابزاری که به داوران در تشخیص ضربات کمک می‌کند، همان بازبینی ویدئویی ضربات و البته اجرای درست قوانین است. اما ابزار مهم‌تر که در رشته‌های ورزشی ما کمرنگ یا فراموش شده، حضور افراد فنی قدرتمند و کارشناسان خبره در سطح جهانی است. اکثر کشورهای صاحب مدال افراد متعددی در کرسی‌های بین‌المللی دارند، مثل تیم کره که دو طلای انفرادی و تیمی را از آن خود می‌کند و ناظری که داوران را در این اسلحه می‌چیند، از کشور کره است. حضور اعضای متعدد در کرسی‌های مختلف جهانی مثل داور، اعضای فنی و... باعث می‌شود از غرض‌ورزی برخی افراد جلوگیری شود. 

اعتراض‌ها به فدراسیون جهانی چقدر موثر خواهد بود؟

طرح شکایت در فدراسیون جهانی بی‌تردید موثر خواهد بود چون ناچارا مجبورند مورد اعتراض را بررسی کرده و از بروز موارد مشابه در آینده جلوگیری کنند. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار