کدخبر : 18514 تاریخ انتشار :
A

«کیمیا یوسفی» دونده زن جنجالی المپیک کیست؟

«کیمیا یوسفی» دونده زن جنجالی المپیک کیست؟

کیمیا یوسفی زاده ایران است و برای سومین‌بار در المپیک دویده است اما این‌بار حضورش در این رقابت‌ها جنجالی شد.

ورزش ۳۶۰ - رقابت‌های المپیک به پایان رسیده اما حواشی آن همچنان ادامه داردبه ویژه برخی اتفاقات که با مسائل سیاسی واجتماعی برخی کشورها در تضاد بود واکنش برانگیز شده بود.

 

به گزارش ورزش ۳۶۰، یکی از حواشی المپیک مربوط به حضور کاروان افغانستان در المپیک است. IOC اعلام کرده بود که کار‌وانافغانستان با ۶ نماینده متشکل از ۳ مرد و ۳ زن در این رقابت‌ها حضور دارد ولی مسئولان ورزشی طالبان اعلام کردند که سه ورزشکارزن در این رقابت‌ها نماینده آنها نیستند.

photo_2024-08-12_11-06-26 (2)

اگرچه این اعلام محدودیت‌های طالبان تا چند روز در مرکز توجه بود اما در ادامه پیام سیاسی اجتماعی بک دونده زن دیگر در میدانالمپیک توجه‌ها را به مسئله زنان و آزادی‌های اجتماعی در افغانستان جلب کرد.

کیمیا یوسفی دونده‌ای است که به عنوان تیم پناهندگان در المپیک حضور داشت

کیمیا یوسفی دونده سرعت و متولد ایران است که با ملیتی افغانستانی به استرالیا مهاجرت کرده و اکنون سومین المپیکش را تجربه کردهاست.

 

او در بدو ورود به دهکده المپیک به ماجرای موضع‌گیری طالبان درباره ورزشکاران زن واکنش نشان داد و گفتدختران و زنان سرزمینمکه از حقوق اولیه محروم شده‌اند از جمله تحصیل و من نماینده رویاها و آرزوهای دزدیده‌شده این زنان هستم؛ زنانی که به‌عنوانانسان‌های آزاد نمی‌توانند تصمیم‌گیری کنند و حتی اجازه ورود به پارک را هم ندارندما نباید اسلحه و جنگ را به نسل بعدی منتقل کنیمو از رؤیاها و امیدهای زنان افغان بدون دفاع بگذریم؛ من مطمئنم که روزی خدا صدای دختران افغان را می‌شنود.

 

اما صحنه‌ای که او را به نمادی آیکونیک در المپیک تبدیل کرد زنانی بود که در مسابقه دوی ۱۰۰ متر در ورزشگاه استاددوفرانس باپلاکاردی اعتراضی حاضر شداو روی پلاکارد کوچکی به رنگ پرچم افغانستان نوشته بود: «آموزش، ورزش، حقوق ما».

 

این اقدام واکنش‌های زیادی را هم به همراه داشتبرخی از نزدیکان به دولت طالبان خواستار محرومیت کیمیا یوسفی به دلیل استفادهسیاسی از عرصه المپیک شدند و خیلی زیادی از مدافعان حقوق بشر از اقدام او‌ حمایت کردند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار