کدخبر : 1709 تاریخ انتشار :
A
الناز رکابى، محیا دارابیان، رضا علیپور

سوپراستارهای سنگ‌نوردی ایران در المپیک

سوپراستارهای سنگ‌نوردی ایران در المپیک

ورزش ایران مى‌تواند براى نخستین بار حضور سنگنوردان خود در بازی‌هاى المپیک ٢٠٢٤ پاریس را تجربه کند، تجربه‌اى گرانبها حتى با طعم شیرین مدال.

به گزارش ورزش 360، ورزش ایران توسط فدراسیون کوهنوردى و صعودهاى ورزشى آن هم در رشته جذاب و دیدنى سنگنوردى، توانایى کسب سه سهمیه‌ى ارزشمند بازی‌هاى المپیک ٢٠٢٤ و راه یابى به بزرگترین جشنواره‌ى رشته‌هاى مختلف ورزشى را در پاریس، توسط دو ورزشکار زن و یک مرد عنوان دار و سنگنورد خود داراست.

رشته‌ى سنگنوردى براى اولین بار دوره‌ى گذشته المپیک وارد این بازی‌ها شد تا سنگنوردان زن و مرد جهان در ٢٠٢٠ توکیو در ماده کمباین در دو بخش لید (سر طناب) و بولدر (سنگ کوتاه) به رقابت بپردازند.

در حقیقت رشته سنگنوردى المپیک ٢٠٢٠ توکیو تنها در یک ماده برگزار مى‌شد و هر کشورى تنها دو فرصت کسب مدال در بخش زنان و مردان را در اختیار داشت.

اما در المپیک ٢٠٢٤ پاریس شاهد حضور گسترده‌تر و توزیع مدال‌هاى بیشترى در رشته‌ى ورزشى سنگنوردى زنان و مردان خواهیم بود و شانس سنگنوردان کشورمان هم در کسب سهمیه و حتى کسب مدال ارزشمندترین بازی‌هاى ورزشى کم نخواهد بود و دور از ذهن نیز نیست.

رشته‌ى سنگنوردى در المپیک پیش روى پاریس بر عکس ٢٠٢٠ توکیو، در دو بخش سرعت و کمباین زنان و مردان برگزار مى‌شود، یعنى چهار فرصت کسب مدال براى هر کشور.

مدال ماده کمباین که بیشتر مهارتى و تجربى به حساب مى‌آید در مجموع عملکرد و امتیازات هر ورزشکار، در دو رقابت لید و بولدر اهدا مى‌شود.

در بخش سرعت هم که براى نخستین بار در المپیک برگزار خواهد شد هر ورزشکار باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن که تنها بین پنج یا زیر پنج ثانیه است سطح عمودى تخته‌ى سنگنوردى با موانع را پشت سر بگذارد.

•به این سه نام پر مدال و افتخار توجه کنید:

الناز رکابى، رضا علیپور و محیا دارابیان.

سه سنگنوردى که در دو ماده‌ى سرعت و کمباین شانس کسب سهمیه بازی‌هاى المپیک ٢٠٢٤ پاریس را داشته و حتى مى‌توان با آماده سازى مطلوب، اردوهاى بین المللى و حضور در تورنمنت‌هاى معتبر خارج از کشور، شرایط و شانس مدال آورى در المپیک را هم براى آنها بالا برد.

ورزش ایران در تمام ادوار مختلف بازی‌هاى المپیک توانسته در رشته‌هاى ورزشى کشتى آزاد، فرنگى، تکواندو، وزنه بردارى، پرتاب دیسک در دو و میدانى، کاراته و تیراندازى مدال‌هاى طلا، نقره و برنز را کسب کند.

اما شاید بتوان سنگنوردى را به ویژه با رضا علیپور و الناز رکابى رشته‌ى تازه واردى به المپیک معرفى کرد که مى‌شود روى کسب سهمیه و افتخارآفرینى ورزشکارانش حساب ویژه باز کرد.

هر سه ورزشکار عنوان دار سنگنورد کشورمان براى رسیدن به پاریس دو رقابت و فرصت پیش روى کسب سهمیه در اردیبهشت و خرداد ١٤٠٣ دارند که باید عملکرد و امتیاز مجموع در شانگهاى چین و بوداپست مجارستان، منجر به کسب مجوز ورود به المپیک ٢٠٢٤ براى هر کدام شود.

رقابت‌های سنگنوردی انتخابی و کسب سهمیه‌ى المپیک پاریس در دو مرحله برگزار می‌شود.

مرحله اول ۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در شانگهاى بندر بزرگ کشور چین و مرحله دوم ۳۱ خرداد تا سوم تیر به میزبانی بوداپست در مجارستان.

رضا علیپور و محیا دارابیان در ماده سرعت و الناز رکابی در ماده کمباین یا همان ترکیبی در دو بخش لید و بولدر براى کسب سهمیه‌ى المپیک ٢٠٢٤ با رقیبان به رقابت خواهند پرداخت.

•محیا دارابیان و فرصت کسب یکى از پنج سهمیه

دختر ٢١ ساله زنجانى سنگنورد بخش سرعت کشورمان که هنوز در سطح بزرگسالان جهان و آسیا مدالى کسب نکرده اما افتخارات مهم بیشمارى در رده سنى نوجوانان و جوانان قاره کهن به خود اختصاص داده، مى‌تواند یکى از پنج سهمیه باقى مانده المپیک را در مجموع رقابت‌هاى شانگهاى و بوداپست به خود اختصاص دهد. در این بخش تاکنون ٩ سهمیه توزیع شده است.

-افتخارات مهم محیا دارابیان در سنگنوردى:

جوانان ٢٠٢١ جهان

جوانان ٢٠١٩ سرعت آسیا

جوانان ٢٠١٩ بلدر آسیا

جوانان ٢٠١٩ لید آسیا

جوانان سال‌هاى ٢٠١٩ و ٢٠٢١ آسیا

نوجوانان ٢٠١٦ سرعت آسیا

نوجوانان ٢٠١٦ بلدر آسیا

نوجوانان ٢٠١٧ سرعت آسیا

نوجوانان ٢٠١٨ سرعت آسیا

•رضا علیپور و فرصت کسب یکى از شش سهمیه

پسر قزوینى و طلایى سنگنوردى ایران از اینکه او را یوسین بولت عمود پرواز ورزش جهان بشناسند یا با هر قهرمان سرشناس دیگرى در دنیا مقایسه کنند، متنفر است و بصورت اختصاصى به ورزش سه تأکید مى‌کند؛ من فقط رضا علیپور هستم، فرزند کوچک ورزش و سنگنورد ایران از شنازند استان قزوین.

در بین سنگنوردان سرعت مرد جهان، شش سهمیه دیگر براى حضور در المپیک خالى مانده که یکى از آنها مى‌تواند از آن رضا علیپورى شود که چهار سال تمام، رکورد جهان را در اختیار داشت.

رکورد رضا در جهان پنج ثانیه و ١٦ صدم ثبت شده و رکورد جهان چهار ثانیه و ٩٠ صدم است.

هر چند رضا علیپور در تمرینات درون اردویى رکورد رویایى چهار ثانیه و ٥٨ را هم زده که براى ثبت نیاز به تکرار در رقابت‌هاى رسمى دارد.

او با کسب ٢١ مدال جهانى و بین المللى جزو چهار سنگنورد برتر جهان از منظر افتخارات و عناوین به شمار مى‌رود.

-افتخارات مهم رضا علیپور در سنگنوردى سرعت:

بازی‌هاى جهانى سنگنوردى ٢٠١٧

قهرمانى ٢٠١٤ جهان

قهرمانى ٢٠١٦ جهان

قهرمانى ٢٠١٨ جهان

بازی‌هاى آسیایى ٢٠١٨ جاکارتا

بازی‌هاى آسیایى ٢٠٢٢ هانگژو

قهرمانى سال‌هاى ٢٠١٢، ٢٠١٣ و ٢٠١٥ آسیا

قهرمانى ٢٠١٧ آسیا

•الناز رکابى و توانایى مطلوب براى یکى از ١١ سهمیه

الناز رکابى اولین و آخرین سنگنورد زنان و مردان کشورمان محسوب مى‌شود که در ماده کمباین با مهارت، تجربه و توانایى منحصر به فرد در دو بخش لید و بولدرینگ توانسته مدالى از رقابت‌هاى قهرمانى جهان به گردن بیاویزد.

رکابى با تنها دو رقابت بین المللى در سال جارى رنکینگ ٤٧ جهان را به خود اختصاص داده در حالیکه رقیبانش در شش مسابقه‌ى بزرگ سال حضور پیدا کرده‌اند تا در رده بندى جهانى از او پیشى بگیرند.

دختر پرافتخار سنگنوردى ترکیبى یا همان کمباین ایران براى رسیدن به المپیک ٢٠٢٤ پاریس باید در مجموع رقابت‌هاى شانگهاى و بوداپست یکى از ١١ سهمیه باقى مانده را به خود اختصاص دهد که در صورت حمایت لازم از سوى فدراسیون کوهنوردى و صعودهاى ورزشى شدنى است.

در این ماده‌ى سنگنوردى تاکنون ٩ سهمیه توزیع شده است.

-افتخارات مهم الناز رکابى در سنگنوردى کمباین:

قهرمانى ٢٠٢١ بزرگسالان جهان

قهرمانى ٢٠١٣ بزرگسالان آسیا

قهرمانى ٢٠١٤ بزرگسالان آسیا

قهرمانى ٢٠١٦ بزرگسالان آسیا

با توجه به اینکه رضا زارعى رئیس فدراسیون کوهنوردى و صعودهاى ورزشى اعلام کرده قید حضور در رقابت‌هاى جام جهانى ٢٠٢٤ آمریکا را به دلیل ویزا ندادن این کشور در دو مقطع گذشته زده و اقدامى براى دریافت مجوز حضور ورزشکاران ایرانى در این رقابت‌هاى مهم نمى‌کند اما شاید باید گفت این تحریم چندان نمى‌تواند عملکرد مدیریتى مطلوبى به ویژه در دیپلماسى ورزشى به حساب آید.

سنگنوردان زن و مرد کشورمان بیش از هر چیز براى رقابت بهتر در پیکارهاى کسب سهمیه‌ى ورود به المپیک و درخشش یا کسب مدال در ٢٠٢٤ پاریس نیازمند اردوهاى برون مرزى، حضور در مسابقه‌هاى بین المللى، تجهیز ابزار روز دنیا در این رشته و حمایت ویژه‌ترى هستند.

امروز مى توان با سرمایه گذارى چند برابر به درخشش سنگنوردى به عنوان رشته‌اى جذاب و پرهیجان و حتى جدید از کشورمان در المپیک پیش رو امیدوار بود اما بى شک حسرت خوردن در فرداى رقابت‌هاى کسب سهمیه یا المپیک دردى را دوا نخواهد کرد.

منبع ورزش3
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار