کدخبر : 18509 تاریخ انتشار :
A

المپیک ۲۰۲۴ نقطه‌عطف ورزش زنان

المپیک ۲۰۲۴ نقطه‌عطف ورزش زنان

دستاور دختران ایران؛ مارا به دومین تیم موفق خاورمیانه در المپیک 2024 تبدیل کرد.

به گزارش ورزش 360، رقابت‌های المپیک 2024 پاریس دیروز به پایان رسید تا تکلیف قهرمانان سی‌وسومین دوره این مسابقات مشخص شود. کاروان ایران نیز با کسب سه مدال طلا، شش نقره و سه برنز در جایگاه بیست‌ویکم قرار گرفت و موفق شد دومین عملکرد خوب خود پس از انقلاب را ثبت کند. المپیک 2012 لندن بهترین نتیجه مدالی و رتبه برای کاروان ایران را به دنبال داشت و ورزشکاران کشورمان با هفت مدال طلا، پنج نقره و یک برنز و حضور در رده 12 عملکردی تاریخی را رقم زدند. این بار در پاریس هم با کمی خوش‌شانسی می‌توانستیم در جایگاهی به‌مراتب بهتر قرار بگیریم اما ناکامی در شش فینال باعث شد تا کاروان ما رتبه 21 را به دست آورد. یکی از مهم‌ترین اتفاقات این دوره برای ورزش ما نمایش خوب بانوان ورزشکار بود که برای نخستین بار یکی از نمایندگان ما موفق شد به فینال المپیک راه پیدا کند.

ناهید کیانی در تکواندو دست به کار بزرگی زد و توانست تا آستانه لمس مدال طلا پیش برود اما در مسابقه نهایی شکست خورد تا با وجود این باخت عنوان پرافتخارترین المپین بانوی ایران را کسب کند. مبینا نعمت‌زاده هم در همین رشته نمایشی درخشان داشت و او هم می‌توانست راهی دیدار نهایی شود اما شکست برابر رقیبی از چین که تنها باخت این دختر جوان در این مسابقات بود باعث شد تا در نخستین تجربه المپیکی خود به مدال برنز دست پیدا کند. با این دو مدال بانوان ایران توانستند بهترین المپیک تاریخ خود را رقم زده برای نخستین بار با کسب دو مدال عملکردی درخشان را رقم بزنند. این در حالی است که مقایسه عملکرد بانوان ایران با برخی کشورهای همسایه نشان می‌دهد که پیشرفت ورزش زنان ایران در سال‌های اخیر به‌مراتب بهتر از خیلی از آنها بوده و بانوان ما توانسته‌اند در بین این کشورها عنوان دومین تیم برتر را به لحاظ کسب مدال به خود اختصاص دهند. 

مبینا+نعمت+زاده

عملکرد ورزشکاران زن کشورهای خاورمیانه در پاریس 

موفقیت ترکیه با اتکا به بانوان

در بین کشورهای همسایه و همچنین حاشیه خلیج‌فارس این ترکیه بود که بهترین نتیجه را در ورزش بانوان گرفت. این کشور که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی در ورزش انجام داده است درنهایت در این دوره نتوانست هیچ مدال طلایی کسب کند و با سه نقره و پنج برنز به کار خود پایان داد تا رتبه‌ای بهتر از 64 به دست نیاورد. جالب اینکه بانوان این کشور نقش مهمی در کسب این مدال‌ها داشتند و از این هشت مدال در شش مورد نقش داشتند. دو نقره و یک برنز در بوکس، یک نقره در تیراندازی میکس، یک برنز در تکواندو و یک برنز در کشتی حاصل کار بانوان این کشور بود تا عملا اکثر مدال‌ها توسط آنها کسب شده و مردان نقش بسیار کمی در عملکرد المپیکی این کشور داشته باشند. 

از نظر رنگ مدال بحرینی‌ها با یک طلا و یک نقره در بخش زنان عملکرد کیفی بهتری نسبت به ترکیه داشتند اما این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که دو بانوی ورزشکار این کشور که صاحب مدال شدند اصالتا کنیایی و نیجریه‌ای هستند که با تغییر تابعیت و با هزینه‌ای هنگفت بحرینی شدند تا این کشور کوچک حاشیه خلیج‌فارس بتواند در رقابت‌های المپیک به مدال برسد.

قطری‌ها تنها مدال‌شان در این رقابت‌ها که برنز بود را در دوومیدانی مردان به دست آوردند و تنها شرکت‌کننده بانوی این کشور نتوانست توفیقی کسب کند. 

عراق که در پنج رشته در المپیک حاضر بود و هیچ مدالی کسب نکرد هیچ بانوی ورزشکاری در کاروان خود نداشت. دو بانوی حاضر در کاروان عربستان هم همانند سایر ورزشکاران این کشور دست‌شان از مدال کوتاه ماند و نتوانستند در این مسابقات موفق باشند.

کویت در این دوره از رقابت‌ها چهار نماینده زن داشت که هیچ‌کدام نتوانستند در بین سه نفر برتر رشته‌های خود قرار بگیرند و دست خالی به کشور خود برگشتند. اردن هم تنها مدالش را در تکواندوی مردان به دست آورد تا آنها هم در ورزش بانوان توفیقی نداشته باشند. تنها نماینده ورزش بانوان عمان در پاریس هم توفیقی در دوومیدانی نداشت و خیلی زود حذف شد.

 کاروان چهار کشور ترکمنستان، سوریه، یمن و افغانستان بدون کسب مدال پاریس را ترک کردند تا زنان این سه کشور هم سهمی از مدال‌های این دوره نداشته باشند. 

منبع فرهیختگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ورزش ۳۶۰ هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار