کدخبر : 12431 تاریخ انتشار :
A

لیگ ملتهای والیبال/ ایران - ژاپن؛ در آرزوی گرفتن یک ست

لیگ ملتهای والیبال/ ایران - ژاپن؛ در آرزوی گرفتن یک ست

تیم ملی والیبال ایران در نخستین مسابقه خود در هفته دوم لیگ ملت‌ها به مصاف ژاپن می‌رود.

 

به گزارش ورزش 360، هفته دوم مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها 2024 از 15 خرداد در شهرهای کوکورا ژاپن (گروه سوم) و اوتاوا کانادا (گروه چهارم) آغاز می‌شود و با 32 مسابقه در مدت 6 روز تا 20 خرداد پیگیری خواهد شد.

تیم ملی والیبال ایران از ساعت 13:50 دقیقه روز سه‌شنبه 15 خرداد در نخستین دیدار خود در هفته دوم لیگ ملت‌ها به مصاف ژاپن میزبان این مسابقات می‌رود، تیمی که برای جدال با ایران با بسیج تمام امکانات خود به میدان می‌آید.

این مسابقه در سالن مرکز همایش‌های عمومی غرب ژاپن برگزار می‌شود که هفت هزار و 116 نفر ظرفیت دارد، بنابر این حضور تماشاگران انبوه طرفدار تیم ژاپن یکی از چالش‌های جدی تیم ایران در این دیدار خواهد بود.

ژاپن به مرور زمان از عصر طلایی اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ میلادی خود که موفق به کسب مدال طلا، نقره و برنز المپیک شده بود فاصله گرفت و تا همین چند سال پیش، حتی دیگر قادر به راه‌یابی به المپیک هم نبود، چه رسد به اینکه در اندیشه تصاحب سکو و افتخارهای پیشین باشد‌.

این در حالی است که سامورایی‌ها سال‌ها بر والیبال دنیا حکمرانی کردند و از همان ابتدای جهانی شدن والیبال جزو کشورهای پیشروی این ورزش بودند و حتی نخستین حضور والیبال در المپیک با تلاش و مساعدت آن‌ها در المپیک ۱۹۶۴ توکیو رنگ تحقق بخود گرفت. اما این پایان راه نبود و درست در سال‌هایی که ژاپنی‌ها فقط با تک ستاره‌هایی همچون ناگائیجی، تاکاهیرو یاماموتو و کونیهیرو، شیمیزو، یاناگیدا و ‌‌‌‌‌…. در والیبال دنیا به دنبال احیای دوباره تاج و تخت امپراتوری گذشته‌شان بودند، با آمدن مرد با تجربه‌ای چون فیلیپ بلین فرانسوی و استراتژی تدوینی او و به بلوغ رساندن ستاره‌هایی که در لیگ‌های معتبر اروپایی هم آزموده و صیقل خورده بودند، در چند سال اخیر و پس از المپیک ۲۰۲۰ توکیو به آینده امیدوار شدند.

کسب نایب قهرمانی در آخرین دوره جام جهانی ۲۰۱۹ و کسب نخستین مدال برنز لیگ ملت های ۲۰۲۳ با شکست دادن ایتالیا و هماوردی‌های برابر با قدرت های امروزی نشان از بازگشت کشوری در والیبال دنیا دارد که روزگاری با ماتسودایرای فقید و بازیکنانی همچون کاتسو توشی نکودا، ماسایوکی مینامی، سینجی اوکو، جونگو موریتا، کیمورا، ناکامورا، کنجی شیموئوکا، تتسی ساتو، یوکودا و فوکائو و …. سر از قهرمانی در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ در آورده بود. مدال‌ها و مقام های ژاپنی‌ها در آسیا قابل شمردن نیست.

سایت فدراسیون جهانی والیبال در تحلیلی از موقعیت ژاپن نوشته است «ژاپن به دنبال چیزهای بیشتر» و «کاپیتان یوکی ایشیکاوا تلاش خواهد کرد تا ژاپن را به یک فصل موفق دیگر برساند». در این مطلب تاکید شده است که ژاپن در سال گذشته زمانی که مدال برنز لیگ ملت‌های والیبال 2023 را به دست آورد، احساسی را تجربه کرد که مدت‌ها منتظرش بود و برای دوره 2024 این مسابقات به دنبال چیزهای بیشتری است. 

ژاپن این بار در تداوم حرکت رو به جلو در همان مرحله اول مسابقات انتخابی برای المپیک پاریس واجد شرایط شده است و نشان داده توانایی تمرکز کامل بر برداشتن یک گام دیگر به جلو و تأیید بازگشت خود به نخبگان این ورزش را با یک نتیجه قوی دیگر دارد.

نتایج اخیر این تیم نشان دهنده رشد ژاپن در صحنه بین المللی والیبال است، زیرا آنها قبلاً در سال 2018 در رده دوازدهم، در سال 2019 دهم و در سال 2021 رتبه یازدهم را کسب کرده بودند. 

ژاپن در حال حاضر با استعدادترین نسل خود را در مدت زمان طولانی دارد تا کشور را به مکانی که در دهه 1970 اشغال کرده بود بازگردانند. کاپیتان یوکی ایشیکاوا در حال حاضر یکی از بزرگترین ستاره‌های والیبال بین‌المللی، قلب و روح تیم است. او با ران تاکاهاشی زوج ایده آلی در پست قدرتی دریافت کننده به شمار می‌روند.

یوجی نیشیدا یکی دیگر از سلاح‌های مهم ژاپن در حمله است که ازسوی ماساهیرو سکیتا بخوبی تغذیه می‌شود. تایشی اونودرا و آکیهیرو یاماموچی دو مدافع میانی با تجربه محسوب می‌شوند و این در حالی است که توموهیرو یاماموتو همچنان بهترین گزینه در پست لیبرو است. روی نیمکت نیز دست بلین خالی نیست و کنتو میاورا به رغم اینکه در دو سال گذشته با مصدومیت‌هایی دست و پنجه نرم کرده است، ولی آنچه را که تیم نیاز داشت، ارائه داد. 

یک بازیکن چپ دست انفجاری، او از نظر تهاجمی بسیار قوی است و همچنین سرویس های قوی او از خط سرویس بسیار خطرناک است. میاورا 25 ساله در سال 2023 عملکرد قابل توجهی برابر حریفان قدرتمند داشت و 28 امتیاز برابر آرژانتین و 24 امتیاز مقابل برزیل در VNL و 27 امتیاز مقابل ایالات متحده در مسابقات مقدماتی المپیک کسب کرد.

ماساتو کای و  اوتسوکا نیز در هفته اول در غیاب ران تاکاهاشی و ایشی کاوا و همچنین اوگاوا در پست لیبرو حسابی خیال سرمربی فرانسوی را از بابت جانشینی بازیکنان اصلی راحت کردند .

فیلیپ بلین فرانسوی پس از پنج سال کار به عنوان دستیار زیر نظر یویچی ناکاگایچی، در سال 2021 و درست بعد از المپیک توکیو به سرمربیگری ژاپن ارتقا یافت. با هدایت او ژاپنی ها ابتدا در 2021 در جیبا در فینال جام ملت های آسیا 2021 مقابل رقیب دیرینه شان و تیم متحول شده ایران در جام ملت های 2021 باختند و پس از صید اولین مدال، در VNL 2023 برنز گرفتند و سال گذشته نیز در ارومیه قهرمان آسیا شدند. بلین قبل از همکاری با ژاپن، لهستان را در مسابقات قهرمانی جهان 2014 در کنار آنتیگا به مدال طلا رسانده و زادگاهش فرانسه را به مدال نقره لیگ جهانی FIVB 2006 و مسابقات قهرمانی اروپا 2003 و 2009 رهنمون ساخت.

بلین از سال 2017 با ژاپن همکاری می‌کند، از جمله دو فصل گذشته به عنوان سرمربی ژاپن در هفته اول VNL 2024 به ریودوژانیرو برزیل سفر کرد و در غیاب دو بازیکن اصلی خود نتایج ارزشمندی گرفت. حالا آنها در هفته دوم در کوکورا با رقیب قاره‌ای خود (ایران) و همچنین آلمان، لهستان (مدافع قهرمانی) و اسلوونی مبارزه خواهند کرد.

نماینده سرزمین آفتاب تابان در هفته نخست لیگ  ملت‌ها سه برد مقابل آرژانتین، کوبا و صربستان و هشت امتیاز به دست آورد و در جایگاه ششم جدول قرار گرفت. تنها شکست این تیم در هفته نخست برابر ایتالیا رقم خورد که هم اکنون صدرنشین جدول است.

سامورایی‌ها در نخستین دیدار خود در هفته دوم لیگ ملت‌ها و مسابقه با ایران به دنبال چهارمین برد خود در این رقابت‌ها هستند هر چند که شکست ایران کار آسانی برای این تیم نخواهد بود. تیم ملی والیبال ژاپن سابقه 9 بار حضور در المپیک را دارد، آن‌ها موفق به کسب مدال طلای المپیک آلمان در سال 1972، مدال نقره المپیک مکزیک 1968 و مدال برنز توکیو 1964 شده‌اند.

ژاپنی ها 17 بار در رقابت های قهرمانی جهان حضور یافته اند که دوبار متوالی در سال‌های 1970 و 1974 موفق به کسب رتبه سوم شدند. اولین حضور ژاپن در لیگ جهانی والیبال به سال 1990 باز می گردد، آن ها 24 بار در این رقابت ها حضور یافته اند که بهترین رتبه آن ها کسب مقام ششم در سال های 1990، 1993 و 2008 باز می گردد.

ژاپنی‌ها در هر 5 دوره قبلی لیگ ملت های والیبال حضور یافتند که کسب رتبه سوم در سال 2023 بهترین عملکرد آن ها در این رقابت ها به حساب می‌آید.

چهل و هفتمین رویارویی

دو تیم ایران و ژاپن در طول تاریخ 46 بار به مصاف یکدیگر رفتند که 19 برد برای ایران و 27 پیروزی برای ژاپنی‌ها به همراه داشت. ملی پوشان کشورمان در هفته دوم لیگ ملت‌ها به دنبال کسب بیستمین برد خود برابر این تیم هستند.آخرین دیدار دو تیم ایران و ژاپن در فینال قهرمانی مردان آسیا 2023 در ارومیه برگزار شد که مردان ایران نتیجه را به حریف واگذار کردند.

ژاپنی‌ها در حالی به مصاف تیم ایران می روند که پیش از این سهمیه المپیک پاریس را به دست آوردند و بازیکنان این تیم استرسی برای این موضوع ندارند.

*در پنج بازی آخر دو تیم این نتایج به دست آمده است:

2021 (المپیک): ایران (2) – ژاپن (3)

2021 (قهرمانی آسیا): ایران (3) – ژاپن (صفر)

2022 (لیگ ملت‌ها): ایران (صفر) – ژاپن (3)

2023 (لیگ ملت‌ها): ایران صفر – ژاپن (3)

2023 (قهرمانی آسیا): ایران صفر – ژاپن (3)

منبع فدراسیون والیبال
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
ارسال نظر

پربیننده ترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    آخرین اخبار